Nízká spotřeba i s vybitou baterií
Snadná obsluha
Prostorný vnitřek
Zastarale působící infotainment
Vyšší cena
8 /10
V žebříčku výkonu je RAV4 s dobíjením ze zásuvky se svými 225 kW v nabídce Toyoty druhá, hned za novou GR Suprou s třílitrovým šestiválcem a 250 kW. Na ni moc neztrácí ani z hlediska objemu motoru. Její dvouapůllitrový čtyřválec disponuje 136 kW, k nimž se přidává 134 kW předního elektromotoru a 40 kW ze zadního. Jde tedy o vcelku působivou strojovnu.
Zrychlení na stovku za rovných šest sekund zní velmi zajímavě a v praxi umí velká Toyota svou posádku skutečně hezky přimáčknout k opěradlům. Ale zkusíte si to několikrát a pak už nikdy více – monotónní vrčení motoru ve vysokých otáčkách je na míle vzdálené jakýmkoliv emocím a podobně se budete cítit, když zkusíte hledat limity hybridní RAV4 v zatáčkách. Chová se sice způsobně a v rámci možností neutrálně, hmotnost ke dvěma tunám ale před fyzikálními zákony neskryje.
Kdepak, výkon elektromotorů zde slouží k tomu, aby bez přemáhání utáhly velké auto a jeho obsah v bezemisním provozu. Chlazená baterie je uložena v podlaze a její kapacita 18,1 kWh má v elektrickém režimu stačit až na 75 kilometrů jízdy dle metodiky WLTP. Dojezdu k sedmdesáti kilometrům můžete věřit i v případě, že se neomezujete z hlediska jízdního stylu a komfortních funkcí. RAV4 si nechá líbit i poněkud neurvalejší práci s plynem, aniž by povolala do akce spalovací motor. Ale nejlépe se cítí při plynulé jízdě, k níž si vás nenápadným způsobem vychová.
Nabíjení probíhá skrze konektor typu 2 (mennekes) na pravém zadním blatníku. Přes wallbox (který mimochodem dostáváte k vozu zdarma) lze akumulátor nabít za 2,5 hodiny, z běžné 10A zásuvky trvá nabíjení 7,5 hodiny.
Dobře si velká Toyota vede i po vyčerpání kapacity baterie. Inteligentně žongluje se zbytky energie v akumulátoru a není výjimkou, že i při vyrovnané kombinaci okreskové, dálniční a městské jízdy strávíte více než polovinu času v elektrickém režimu. Z hlediska spotřeby není velký problém pohybovat se mezi 5,0 až 5,5 litry na sto kilometrů, což je na nemalé auto, obtěžkané baterií a elektromotory, solidní hodnota.
K již zmíněné plynulosti dobře ladí i odpružení, které se velmi snaží o maximální komfort. Nerovnosti zvládá, aniž by z posádky vytřáslo duši, a i velké díry v asfaltu překonává bez tupých ran od podvozku. V zatáčkách se RAV4 příliš nenaklání, ani když ji zkusíte dráždit svižnějším průjezdem. Ale jak již bylo řečeno, zkoušet, kde leží hranice adheze, není u tohoto hybridního SUV zábavné ani žádoucí.
Jízda je z hlediska hluku i vibrací velmi klidná, na palubě panuje téměř dokonalý klid a Toyota zůstává hezky tichá i na dálnici. Motor se podívá do vyšších otáček pouze při prudkém zrychlování a většinu času o něm vlastně nevíte. V brzdovém pedálu je na poměry hybridů slušný cit, při zpomalování si pak můžete řídit úroveň rekuperace pádly pod volantem. Primárně se RAV4 pohybuje na elektřinu, do hybridního se přepne až po vyčerpání kapacity baterie, nebo když je síla motoru zapotřebí. Na baterii můžete upalovat rychlostí až 135 km/h.
Pokračování 2 / 3
Rodinný drsňák
Drsňácký vnějšek odhodil oblé tvary minulé generace a nahradil je úhly a hranami, v přísném „kukuči“ na přídi lze nalézt inspiraci u Land Cruiseru. Nárůst rozměrů oproti starší verzi je ve všech ohledech nepatrný, přesto působí aktuální model mnohem impozantnějším dojmem.
Vnitřek v duchu japonské tradice řidiči nikterak nekomplikuje obsluhu. Když se usadíte v hezky širokém a dostatečně měkkém sedadle, vše důležité máte na dosah. Krátká páka voliče řazení působí výrazně lepším dojmem, než trčící tyč u minulé generace, ovládání klimatizace se přesunulo z horní části středového panelu do nižší úrovně. Zase a znovu chválíme otočné ovladače, jež lze obsluhovat po paměti bez nutnosti spouštět zrak z vozovky, tyto mají navíc příjemný pogumovaný povrch.
V klasickém formátu je i ovládání hlasitosti vedle 9“ obrazovky infozábavního systému Toyota Touch 2 v horní části palubní desky. Vedle displeje se nachází tlačítka pro vstup do jednotlivých sekcí, což je také lety prověřené a z hlediska přehlednosti ideální řešení.
Co ale ideální není a všimnete si toho hned: rozlišení obrazovky. Zatím co u Yarisu za necelých 400 tisíc nad tím mávnete rukou, v Camry za milion si už říkáte, že konkurence to umí lépe. A v plug-in hybridní RAV4 se základní cenou 1,4 milionu už obrazovka působí poněkud nepatřičně. Ano, snadno se obsluhuje, ale výrazně hezčí systémy umí mít auta za zlomek ceny. S nízkým rozlišením souvisí i méně kvalitní obraz parkovacích kamer, který by se obzvlášť hodil vzhledem k faktu, že RAV4 s 19“ koly má obrysový průměr otáčení 12,2 metru.
Zadní sedadla poskytnou spoustu místa pro nohy, i když sedáky jsou pro dospělého pasažéra poněkud nízko nad podlahou. Štědré množství prostoru najdete i pro svá ramena a nad hlavou. Zadní opěradla jsou dělená v poměru 40:60 a lze je sklopit téměř do roviny s podlahou kufru. Jeho základní objem 520 litrů lze velmi dobře využít díky podběhům, které do prostoru zasahují jen minimálně, maximální přepravní kapacita při vyskládání nákladu až ke stropu je také působivá. Pro zajímavost, podlaha kufru je oproti RAV4 Hybrid výše o 35 milimetrů.
Pokračování 3 / 3
Závěr
Nízká spotřeba, spousta místa uvnitř, snadné ovládání – dobrých důvodů, proč si plug-in hybridní RAV4 pořídit je nemálo. Nicméně 1,4 milionu v základu je hodně peněz, a pokud půjdete cestou „plné palby,“ jako je tomu u tohoto exempláře za 1,6 milionu, dostáváte se do sfér, vyhrazených luxusnější konkurenci.
Při pohledu na ceníky plug-in hybridního tria z pera PSA nebo končícího Outlanderu si možná řeknete, proč dávat několik set tisíc navíc. Jde ale o velmi dobré auto, které řidiče potěší tichým a úsporným provozem, ale Toyota si za něj nechává více zaplatit.
Toyota RAV4 Plug-in: Souhrn cen |
Základní cena vozidla |
824.900 Kč (2.0 Dynamic Force/129 kW 4x2) |
Cena s testovaným motorem a výbavou |
1.400.000 Kč (2.5 PHEV/225 kW 4x4 Comfort) |
Cena testovaného vozidla |
1.600.000 Kč (2.5 PHEV/225 kW 4x4 Selection) |
Technické údaje: Toyota RAV4 Plug-in
Rok • stupeň výbavy
2021 • Selection
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 2 487 cm3
Vrtání • zdvih
87,5 mm • 103,4 mm
Nejvyšší výkon
136 kW (185 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
227 Nm při 3 200 až 3 700 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
6 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení
bezstupňová
Zákl. objem zavazadlového prostoru
520 l
Objem palivové nádrže
55 l
Hmotnost: provozní • celková
1 985 kg • 2 510 kg
Prům. spotřeba: komb.
1,0 l/100 km
Rozměry: délka × šířka × výška
4 600 × 1 855 × 1 690 mm
Základní výbava: Inteligentní adaptivní tempomat s plným rozsahem rychlostí (ACC), automatická klimatizace dvouzónová, bezdrátové nabíjení mobilního telefonu, přední a zadní parkovací senzory, zadní parkovací kamera s vodicími čarami, startování tlačítkem, Smart Entry & Start – bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, otevírání zavazadelníku pohybem nohy, 12V zásuvka ve středovém panelu, zásuvka 230 V v zavazadlovém prostoru, projektorové Bi‑LED přední světlomety, 18" kola z lehkých slitin, pneumatiky 225/60 R18, dotykový multimediální systém Toyota Touch® 2 s navigací GO včetně 3leté aktualizace (9" displej, 6 reproduktorů, USB, bluetooth), Apple CarPlay a Android Auto, barevný TFT multi‑informační displej v přístrojovém štítu, automatické přepínání dálkových světel (AHB), upozornění na překročení rychlosti + omezovač rychlosti (ASL), 7 airbagů včetně kolenního u řidiče, Isofix na zadních krajních sedadlech, asistent pro udržení v jízdním pruhu (LTA), předkolizní bezpečností systém s funkcí rozpoznávání chodců a cyklistů (PCS)
Volitelná výbava: Paket VIP: Panoramatická střecha otevíratelná, JBL soundsystém s 9 reproduktory, kožené čalounění sedadel, ventilovaná přední sedadla, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče s paměťovou funkcí, Head‑up displej, elektricky horizontálně nastavitelné sedadlo spolujezdce, třístupňové vyhřívaní předních sedadel a vyhřívání zadních krajních sedadel (100.000 Kč).