Kapitoly článku:
Prostor především
Tak trochu až příliš moderní tvary pokračují také v interiéru, kterému dominuje neobvyklá palubní deska. Na první pohled vypadá možná zvláštně, ale rychle si zvyknete. S novou generací stačí ujet pár kilometrů k tomu, abyste zjisti, že je to vlastně velmi pohodlné auto. Z pohledu řidiče nelze mít nejmenších námitek na ergonomii a rozmístění ovladačů. Okamžitě víte, kde co najdete.
Palubní deska dostala neobvyklý tvar, na který si ale rychle zvyknete. Ergonomie příliš prostoru pro kritiku nedává.
Pominu-li detaily typu rádoby karbonových dekorů, pak tu máme především prostornější a pohodlnější interiér. Přední sedadla dostala delší sedák a větší rozsah nastavení, druhá řada pak nabídne díky většímu rozvoru spoustu místa. Na první dojem bych dokonce řekl, že je nová RAV4 v tomto ohledu nejlepší ve sém segmentu. I vysoké postavy mají za vysokým řidičem dobrých pět centimetrů rezervu. Za zmínku stojí také téměř rovná podlaha.
Více prostoru slibuje i zavazadelník, který se mimochodem chlubí nákladovou hranou ve výšce 645 mm. Toyota uvádí jako základní objem 547 litrů, ke kterému můžeme přičíst ještě stolitrový prostor pod dnem. Po sklopení sedadel vznikne téměř rovná plocha a až 1746 l.
Na cestující vzadu čeká nadprůměrný prostor. Standardem pro všechny verze je celkem chytrý systém uchycení zavazadel.
Sečteno a podtrženo, RAV4 ve mně zanechala po stránce interiéru velmi pozitivní dojem. Design nemusí sedět všem, ale ergonomie je výborná a především zde najdete nadprůměrné množství prostoru. Jedinou podstatnější nevýhodou je výhled šikmo vzad, kde toho přes masivní sloupky mnoho neuvidíte.
Diesel v hlavní roli
Toyota RAV4 přichází na český trh s nabídkou dvou naftových jednotek a jednoho benzinového motoru. Konkrétně se bavíme o agregátech 2.0 D-4D (124 k), 2.2 D-4D (150 k) a 2.0 Valvematic (151 k). Na vybraných trzích bude čtvrtá generace k dispozici také s dvoulitrem Dual VVT-i (145 k) a dva-pětkou naladěnou na 180 koní. S těmito dvěma motory se u nás nepočítá a stejně tak se prozatím neuvažuje ani o verzi osazené benzinovým přeplňovaným motorem nebo hybridním pohonem.
V České republice Toyota sází především na naftovou dva-dvojku, od které očekává největší prodejní úspěch, ale ani v případě benzinové alternativy by nemělo jít o prodejní propadák. Zajímavé je, že pohon všech kol dostanete vždycky, výjimkou je pouze základní verze, což není podle očekávání benzinová jednotka, ale slabší diesel.
Protože je tato jednotka nová, vybral jsem si jí pro první testovací kilometry. Agregát vyprodukuje kromě zmíněného výkonu maximálně 310 Nm a musím říci, že nové „ravce“ bohatě stačí. Stovku zvládne za 10,5 s a maximální rychlost činí 180 km/h. Samozřejmě tahle verze bude lákat především zájemce o nízkou spotřebu. Tabulky slibují v kombinovaném provozu 4,9 l/100 km, já jsem jezdil v průměru za 7,2 l/100 km.
Druhou motorizací, kterou jsem vyzkoušel, byla předpokládaná nejprodávanější verze osazená dva-dvojkou a manuální převodovkou. Při běžné jízdě budete rozdíly oproti základnímu dieselu hledat dost těžko. Až ve vyšších rychlostech nebo při ostřejší jízdě se lepší parametry motoru projeví. Spotřeba se během testu pohybovala cca o půl litru výše.