Kategorie SUV prochází v poslední době kompletní obměnou. Po Hondě CR-V, Mitsubishi Outlander, Fordu Kuga, Sorentu nebo novém Foresteru přichází také čtvrtá generace Toyoty RAV4. Obstojí v tvrdém konkurenčním boji?
Kapitoly článku:
Toyota RAV4 má mezi svými konkurenty zvláštní postavení. Psal se rok 1994 a na trh přichází první generace. V té době šlo o naprostý unikát, který v podstatě neměl konkurenci. Japonská automobilka stála u vzniku dnes tolik oblíbené kategorie SUV. Nelze se divit, že na Recreational Active Vehicle (zde se vzala zkratka RAV) čekal v počátcích velký úspěch.
Jenže konkurence si dobrého nápadu rychle všimla a na trh začal přicházet jeden nový model za druhým. Dnes už je tato kategorie doslova našlapaná k prasknutí. Každá automobilka chce zde mít svého zástupce. Je to samozřejmě dobrá zpráva pro zákazníky, opravdu je z čeho vybírat, špatná zpráva pro Toyotu. Kdysi úspěšného zakladatele noví konkurenti převálcovali. Podle údajů SDA se za loňský rok prodalo na českém trhu 383 exemplářů Toyoty RAV4. Pro srovnání třeba po Hondě CR-V sáhlo 766 zákazníků, Kia prodala 683 kusů Sportage, Hyundai 841 exemplářů ix35 a Volkswagen přesáhl se svým Tiguanem tisícovou hranici. Zpátky na výsluní by měla model RAV4 vrátit nová, v pořadí už čtvrtá generace.
Obvyklá otázka: jak se vám líbí? Design je trochu zvláštní, ale jinak jde o velice povedené auto.
Klasické SUV
Jak je v dnešní době zvykem, noví nástupci jsou oproti svým předchůdcům větší a tohoto trendu se přidržela také Toyota RAV4. Na délku přibrala 205 mm, na šířku třicet a rozvor náprav narostl o rovných sto. Jediný rozměr, kde se ubíralo, je výška. Čtvrtá generace je o 25 mm nižší.
Co se designu týká, asi si na něj budeme muset chvíli zvykat. Toyota použila také zde styl ze svých posledních modelů a výsledek je na můj vkus trochu zvláštní. Na druhou stranu se při návrhu nové karoserie myslelo na aerodynamiku, což přináší kromě nižší spotřeby především také tišší interiér. Výsledná hodnota součinitele odporu vzduchu je 0,31.
Asi nejvýraznější novinkou v porovnání se třetí generací je řešení pátých dveří. Toyota vyslyšela neustálou kritiku evropských zákazníků, pro které nebylo otevírání do boku směrem k chodníku příliš ideální. Čtvrtá generace přijíždí s klasicky řešenými pátými dveřmi, které lze dovybavit (podobně jako u nového Forestera) elektrickým otevíráním s možností nastavení výšky. Je to ale něco za něco. RAV4 už logicky nemůže mít vzadu rezervu, která měla své nezaměnitelné kouzlo. Výsledek je prostě klasické SUV. Navíc rezervu aktuálně nenajdete ani pod dnem zavazadelníku. RAV4 zatím nabízí pouze sadu na lepení.