Toyotu necelé tři minuty před koncem zastavily technické potíže. Porsche tak obhajoba vítězství doslova spadla do klína.
Neuvěřitelná smůla (nebo možná jen špatná kalkulace) postihla Toyotu necelé tři minuty před koncem vytrvalostního závodu na 24 h v Le Mans. Ještě pět minut a dvě kola před koncem všechno začalo vypadat jasně, druhé Porsche ztrácelo na Toyotu necelou minutu.
Ještě pět minut před koncem závodu to vypadalo na vítězství Toyoty. Ale na to už se historie neptá, v tabulkách bude již po osmnácté v zapsáno Porsche
Pak ale Toyota prozatím nevysvětlitelně zpomalila a i když to nejprve vypadalo na taktiku, aby obě Toyoty dojely do cíle ve formaci, první auto zastavilo s pravděpodobnou poruchou na cílové rovince a nedařilo se mu znovu rozjet. Porsche se prohnalo kolem a v dalším kole bylo odmávnuto na prvním místě.
Toyota tak promarnila po celkem suverénní jízdě šanci stát se teprve druhým japonským výrobcem v historii, který vyhraje 24 h Le Mans v celkovém pořadí. Audi tak získalo s velkou ztrátou aspoň třetí místo, i když to vypadalo, že po problémech nebude poprvé od roku 1998 na stupních vítězů. Porouchaná Toyota nakonec nebyla vůbec klasifikována.
V kategorii LMP2 si pro vítězství dojel vůz Alpine A460 - Nissan týmu Signatech Alpine, který dokončil závod o 2 minuty a 40 sekund před vozem Oreca 05 - Nissan týmu G-Drive Racing.
Ve třídě LM GT Pro nakonec uzmul vítězství po poměrně těsném souboji Ford GT o minutu před Ferrari 488 GTE. Další Ford GT skončil o dalších 24 sekund za Ferrari v jednom kole. O další kolo pozadu pak dojel třetí Ford GT. Třídu LM GT Am ovládly vozy Ferrari 458 Italia, dva dojely v jednom kole s náskokem jednoho okruhu před Porsche 911 RSR.
Startovalo se za safety-carem, neboť půl hodiny před startem se nad Le Mans přehnala bouřka. Po dvou hodinách od startu se Toyota usadila v čele. Audi číslo 7 muselo ale do boxů na výměnu turba. Po dvou hodinách stále ještě ovlivňoval strategii občasný déšť.
Po čtyřech hodinách se v čele usadilo Porsche s Markem Webberem. Strategie vycházela tak, že Toyota tankovala každé 14. kolo, Porsche už každé 13. kolo.
S příchodem noci začala přetahovaná mezi Porsche a Toyotou, oba vozy se dokázaly s nejlepším časem na kolo dostat pod 3 minuty a 22 sekund. Toyota pak využila situace se žlutými vlajkami a dostala se před Porsche, které ztratilo v jediném kole pod žlutými vlajkami 40 sekund.
V 11 hodin večer měla Toyota číslo 6 náskok 21 sekund před Porsche s číslem 2. Audi číslo 8 trochu z vedoucí skupinky odpadlo a drželo se třetí. Jenže během noci muselo Porsche s číslem 1 do boxů kvůli problémům s chlazením a propadlo se pořadím.
Pořadí se sice párkrát vyměnilo v závislosti na safety-carech a žlutých vlajkách, ale několik hodin před koncem se celkem spolehlivě držela vpředu Toyota. Hodinu před koncem to vypadalo nadějně, neboť náskok Toyoty s číslem 5 byl asi 30 sekund na Porsche s číslem 2.
Asi deset minut před koncem ještě zamířilo Porsche do boxů pro nové zadní pneumatiky, zřejmě už se tým smířil s druhým místem a chtěl vůz spolehlivě dovézt do cíle. Pět minut před koncem měla Toyota minutový náskok a všechno se zdálo být rozhodnuté.
Jenže pak přišla pohroma. Necelé tři minuty před koncem vedoucí Toyota zpomalila a nakonec zastavila za cílovou čárou v posledním kole. Porsche projelo kolem a v následujícím kole bylo odmávnuto jako první. Japonská automobilka promarnila po 23 hodinách a 57 minutách šanci jako teprve druhý japonský výrobce v historii vyhrát Le Mans v celkovém pořadí. Porsche tak obhájilo loňské vítězství.
24 h Le Mans - konečné pořadí (zdroj: Lemans.org) |
|
číslo |
tým |
pilot |
vůz |
ztráta |
počet kol |
počet pitstopů |
kat. |
1 |
#2 |
Porsche Team |
JANI Neel |
Porsche 919 Hybrid |
|
384 |
30 |
P1 |
2 |
#6 |
Toyota Gazoo Racing |
SARRAZIN Stéphane |
Toyota TS050 - Hybrid |
3 Laps |
381 |
28 |
P1 |
3 |
#8 |
Audi Sport Team Joest |
DI GRASSI Lucas |
Audi R18 |
12 Laps |
372 |
29 |
P1 |
4 |
#7 |
Audi Sport Team Joest |
FÄSSLER Marcel |
Audi R18 |
17 Laps |
367 |
31 |
P1 |
5 |
#36 |
Signatech Alpine |
LAPIERRE Nicolas |
Alpine A460 - Nissan |
27 Laps |
357 |
33 |
P2 |
6 |
#26 |
G-Drive Racing |
RUSINOV Roman |
Oreca 05 - Nissan |
2:40.640 |
357 |
35 |
P2 |
7 |
#37 |
SMP Racing |
PETROV Vitaly |
BR01 - Nissan |
31 Laps |
353 |
32 |
P2 |
8 |
#42 |
Strakka Racing |
WATTS Danny |
Gibson 015S - Nissan |
33 Laps |
351 |
33 |
P2 |
9 |
#33 |
EURASIA MOTORSPORT |
JUNJIN Pu |
Oreca 05 - Nissan |
36 Laps |
348 |
33 |
P2 |
10 |
#41 |
Greaves Motorsport |
CANAL Julien |
LIGIER JS P2 - Nissan |
52.618 |
348 |
33 |
P2 |
11 |
#27 |
SMP Racing |
MINASSIAN Nicolas |
BR01 - Nissan |
37 Laps |
347 |
36 |
P2 |
12 |
#23 |
Panis Barthez Competition |
CHATIN Paul Loup |
LIGIER JS P2 - Nissan |
1:50.325 |
347 |
33 |
P2 |
13 |
#1 |
Porsche Team |
BERNHARD Timo |
Porsche 919 Hybrid |
38 Laps |
346 |
28 |
P1 |
14 |
#49 |
MICHAEL SHANK RACING |
VANTHOOR Laurens |
LIGIER JS P2 - HONDA |
39 Laps |
345 |
32 |
P2 |
15 |
#43 |
RGR Sport by Morand |
SENNA Bruno |
LIGIER JS P2 - Nissan |
40 Laps |
344 |
32 |
P2 |
16 |
#30 |
Extreme Speed Motorsports |
BROWN Ed |
LIGIER JS P2 - Nissan |
43 Laps |
341 |
30 |
P2 |
17 |
#25 |
Algarve Pro Racing |
PIZZITOLA Andrea |
LIGIER JS P2 - Nissan |
0:9,817 |
341 |
34 |
P2 |
18 |
#68 |
FORD CHIP GANASSI TEAM USA |
MÜLLER Dirk |
Ford GT |
44 Laps |
340 |
26 |
Pro |
19 |
#82 |
RISI COMPETIZIONE |
FISICHELLA Giancarlo |
Ferrari 488 GTE |
1:00.200 |
340 |
24 |
Pro |
20 |
#69 |
FORD CHIP GANASSI TEAM USA |
DIXON Scott |
Ford GT |
1:24.794 |
340 |
24 |
Pro |
21 |
#66 |
Ford Chip Ganassi Team UK |
MÜCKE Stefan |
Ford GT |
45 Laps |
339 |
25 |
Pro |
22 |
#40 |
Krohn Racing |
KROHN Tracy |
LIGIER JS P2 - Nissan |
46 Laps |
338 |
32 |
P2 |
23 |
#95 |
Aston Martin Racing |
SØRENSEN Marco |
Aston Martin VANTAGE |
1:43.107 |
338 |
24 |
Pro |
24 |
#97 |
Aston Martin Racing |
ADAM Jonathan |
Aston Martin VANTAGE |
47 Laps |
337 |
25 |
Pro |
25 |
#63 |
Corvette Racing - GM |
TAYLOR Ricky |
Chevrolet Corvette C7.R |
48 Laps |
336 |
24 |
Pro |
26 |
#62 |
Scuderia Corsa |
SEGAL Jeffrey |
Ferrari 458 Italia |
53 Laps |
331 |
25 |
Am |
27 |
#83 |
AF Corse |
COLLARD Emmanuel |
Ferrari F458 Italia |
2:54.897 |
331 |
24 |
Am |
28 |
#88 |
Abu Dhabi-Proton Racing |
HEINEMEIER HANSSON David |
Porsche 911 RSR |
54 Laps |
330 |
23 |
Am |
29 |
#12 |
Rebellion Racing |
PIQUET JR Nelson |
Rebellion R-One - AER |
27.381 |
330 |
35 |
P1 |
30 |
#61 |
Clearwater Racing |
MOK Weng Sun |
Ferrari 458 Italia |
55 Laps |
329 |
24 |
Am |
31 |
#77 |
Dempsey - Proton Racing |
ENG Philipp |
Porsche 911 RSR (2016) |
1:01.994 |
329 |
25 |
Pro |
32 |
#22 |
SO24 ! BY LOMBARD RACING |
MARIS Erik |
LIGIER JS P2 - Judd |
56 Laps |
328 |
32 |
P2 |
33 |
#86 |
Gulf Racing |
BARKER Ben |
Porsche 911 RSR |
2:06.472 |
328 |
25 |
Am |
34 |
#48 |
Murphy Prototypes |
KEATING Ben |
Oreca 03R - Nissan |
61 Laps |
323 |
32 |
P2 |
35 |
#60 |
Formula Racing |
LAURSEN Johnny |
Ferrari 458 Italia |
65 Laps |
319 |
27 |
Am |
36 |
#99 |
Aston Martin Racing |
HOWARD Andrew |
Aston Martin V8 Vantage |
66 Laps |
318 |
24 |
Am |
37 |
#50 |
Larbre Competition |
RAGUES Pierre |
Chevrolet Corvette C7-Z06 |
68 Laps |
316 |
28 |
Am |
38 |
#84 |
SRT41 By OAK Racing |
SAUSSET Frédéric |
Morgan LMP2 - NISSAN |
69 Laps |
315 |
30 |
CDNT |
39 |
#57 |
Team AAI |
BRYANT Oliver |
Chevrolet Corvette C7-Z06 |
78 Laps |
306 |
23 |
Am |
40 |
#67 |
Ford Chip Ganassi Team UK |
TINCKNELL Harry |
Ford GT |
2:48.753 |
306 |
26 |
Pro |
41 |
#78 |
KCMG |
HENZLER Wolf |
Porsche 911 RSR |
84 Laps |
300 |
23 |
Am |
42 |
#31 |
Extreme Speed Motorsports |
DERANI Luis Felipe |
LIGIER JS P2 - Nissan |
87 Laps |
297 |
31 |
P2 |
43 |
#34 |
RACE PERFORMANCE |
LEUTWILER Nicolas |
Oreca 03R - Judd |
0:14.774 |
297 |
33 |
P2 |
44 |
#55 |
AF Corse |
CAMERON Duncan |
Ferrari 458 Italia |
95 Laps |
289 |
27 |
Am |
45 |
#5 |
Toyota Gazoo Racing |
NAKAJIMA Kazuki |
Toyota TS050 - Hybrid |
0,000 |
384 |
28 |
P1 |
46 |
#28 |
Pegasus Racing |
TAITTINGER Inès |
Morgan - Nissan |
92 Laps |
292 |
33 |
P2 |
47 |
#98 |
Aston Martin Racing |
LAUDA Mathias |
Aston Martin V8 Vantage |
103 Laps |
281 |
26 |
Am |
48 |
#38 |
G-Drive Racing |
DOLAN Simon |
Gibson Gibson 015S - Nissan |
162 Laps |
222 |
21 |
P2 |
49 |
#13 |
Rebellion Racing |
TUSCHER Mathéo |
Rebellion R-One - AER |
184 Laps |
200 |
20 |
P1 |
50 |
#44 |
Manor |
RAO Matthew |
Oreca 05 - Nissan |
101 Laps |
283 |
27 |
P2 |
51 |
#46 |
Thiriet By Tds Racing |
THIRIET Pierre |
Oreca 05 - Nissan |
143 Laps |
241 |
23 |
P2 |
52 |
#35 |
Baxi DC Racing Alpine |
PANCIATICI Nelson |
Alpine A460 - Nissan |
150 Laps |
234 |
22 |
P2 |
53 |
#64 |
Corvette Racing - GM |
MILNER Tommy |
Chevrolet Corvette C7.R |
165 Laps |
219 |
16 |
Pro |
54 |
#4 |
Bykolles Racing Team |
TRUMMER Simon |
CLM P1/01 - AER |
178 Laps |
206 |
24 |
P1 |
55 |
#51 |
AF Corse |
PIER GUIDI Alessandro |
Ferrari 488 GTE |
205 Laps |
179 |
15 |
Pro |
56 |
#71 |
AF Corse |
RIGON Davide |
Ferrari 488 GTE |
241 Laps |
143 |
10 |
Pro |
57 |
#92 |
Porsche Motorsport |
BERGMEISTER Jörg |
Porsche 911 RSR (2016) |
244 Laps |
140 |
12 |
Pro |
58 |
#91 |
Porsche Motorsport |
ESTRE Kevin |
Porsche 911 RSR (2016) |
249 Laps |
135 |
10 |
Pro |
59 |
#47 |
KCMG |
BRADLEY Richard |
Oreca 05 - Nissan |
268 Laps |
116 |
11 |
P2 |
60 |
#89 |
Proton Competition |
MILLER Marc |
Porsche 911 RSR |
334 Laps |
50 |
4 |
Am |