20
Fotogalerie

Toyota Prius Plug-in Hybrid: první jízdní dojmy

Vzpomínáte na test Toyoty Prius Plug-in Hybrid z jara minulého roku? Tenkrát šlo o předsériový automobil, který byl součástí rozsáhlého projektu. Projekt byl dokončen a na trh přišla sériová verze. Co nabízí?

Kapitoly článku:


Emise, emise, pořád dokola pouze emise. Ať si vezmeme prakticky kterékoliv nové auto a porovnáme jej s předchůdcem, zjistíme, že v některých ohledech je horší. Na otázku proč existuje jedna univerzální odpověď: protože emise. Hon za co nejnižší produkcí už nadělal poměrně hodně škody.

Takovým ukázkovým příkladem budiž supersporty osazené velkými motory, které logicky v plném nasazení s prominutím „žerou“ trávu kolem silnice, ale mají systém samočinného vypínání motoru při stání. Stejná snaha ale vyprodukovala na straně druhé také několik hybridních nebo dokonce čistě elektrických „automobilů“. Záměrně používám uvozovky, pro spoustu lidí tohle už nejsou opravdová auta.

S jistotou spalovacího motoru

Doba už je zkrátka taková a ačkoliv nemám emisní šílenství zrovna v lásce (pořád platí fakt, že automobilová doprava jako taková drží z celkové světové produkce emisí pouze minimální podíl. Kam se hrabe na dopravu leteckou...), hybridy a elektromobily mají své nesporné výhody. Tichý provoz, nulová produkce emisí v místě jejich provozu a v případě jízdy na elektrickou energii také nízké náklady na jeden kilometr.

DSC_2862.JPGDSC_2866.JPGDSC_2875.JPG
Toyotu Prius ve vrcholném provedení Plug-in Hybrid můžete poznat na první pohled maximálně podle modrých světlometů. Od běžného Priusu se liší pouze v detailech.

Na straně druhé je ale dobré si uvědomit, že elektrickou energii beztak musíme někde vyrobit a buď při tom vyprodukujeme kvůli elektromobilům více emisí, nebo si zastavíme hory větrnými elektrárnami a louky elektrárnami solárními. Náklady na jeden ujetý kilometr jsou zajímavé, ale jsou zajímavé zatím. Tato alternativní doprava je v realitě České republiky stále takříkajíc v plenkách. Nabíjet můžete na pár místech (i když jejich počet roste) a stále můžete nabíjet zdarma. Jsem si jistý, že v případě rychlého rozvoje aut používajících elektrickou energii se tohle ještě rychleji změní.

Proč tak dlouhý úvod? Elektromobily jsou v dnešní době ryzí nesmysl. Kupovat auto s cenou kolem milionu a pak se bát, zda dojedu na chatu nebo ne, to si může dovolit jen málokdo. Za pár let to třeba bude jiné, ale aktuálně není jediný důvod, proč si takové vozítko pořizovat. Tím spíš, že v ČR nedostanete prakticky žádný bonus tak, jako v jiných evropských zemí.

Řečeno stručně a jednoduše, elektrická auta předběhla dobu. Trh a hlavně infrastruktura ještě nejsou připraveni k tomu, aby provoz auta dával smysl. Jako velice zajímavá a alespoň částečně smysluplná alternativa (když pomineme pořizovací cenu) se zdá být něco jako poloviční elektromobil, tedy auta typu Opelu Ampera (na něj se podrobně podíváme příští týden) nebo Toyoty Prius Plug-in Hybrid. V obou případech máte částečně elektromobil, máte možnost jezdit na elektrickou energii, ale nemusíte se tak docela starat o to, kde lze auto dobít, zda vám vystačí slibovaný dojezd atd. Stále je v autě jistota spalovacího motoru.

DSC_2843.JPGDSC_2844.JPG
Prius Plug-in Hybrid zvládne na jedno nabití 20 až 25 km. Takový dojezd vám na běžnou jednu jízdu téměř vždycky postačí.

Plug-in Hybrid v novém

Příběh Toyoty Prius Plug-in Hybrid je ve stručnosti zhruba následující. V roce 2007 přišlo na svět prvních dvacet vozidel a byl zahájen zkušební provoz. O tři roky později už Toyota naplno odstartovala svůj projekt a do běžného provozu vyslala 600 zkušebních prototypů, přičemž 200 jejich jezdilo po Evropě a z toho jeden jezdil po České a Slovenské republice. Toyota sbírala data a především chtěla zjistit, kolik kilometrů ujede běžný motorista během jednoho dne.

Tohle byla zásadní otázka modelu Plug-in Hybrid. Bylo potřeba najít kompromis mezi cenou, hmotností akumulátorů a počtem kilometrů, které lze ujet pouze na elektrickou energii. Už před rokem prototyp nabízel 20 až 25 km a při přechodu do sériové výroby se na tomto nic nezměnilo. Podle výsledků Toyoty toto stačilo 70 % motoristů, kteří se projektu účastnili.

DSC_2824.JPGDSC_2890.JPG
Na plné nabití z klasické domácí zásuvky potřebuje Prius Plug-in Hybri přibližně hodinu a půl.

Teorie je proto stejná tak, jak jsme o ni psali před rokem v klasickém testu. Přes noc nabijete, dojedete do práce, strčíte do zásuvky, po práci opět odjedete... Přes týden byste se měli většinou pohybovat na elektrickou energii, o víkendu pak vyrazíte s Priusem v režimu klasického hybrida na chatu.

Sériová verze ovšem přináší několik novinek. Zaprvé se zásuvka přestěhovala na pravý zadní blatník (původně byla na levém předním blatníku, takže směrem do silnice). Plug-in Hybrid také nabízí možnost nastavení času zahájení dobíjení, což se hodí doma, pokud chcete využít k dobití levnější noční proud. Z běžné zásuvky se Prius dobije za cca 1,5 hodiny. Velkou změnou jsou také akumulátory, které jsou menší. Ve výsledku tak rozdíl mezi klasickým Priusem a tímto „vylepšeným“ činí 50 kilogramů a dva litry v zavazadelníku, což poznáte v praxi jen těžko.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud