Toyota Prius: Jsme zelení?

Prius je vůbec prvním sériově vyráběným automobilem s hybridním pohonem a je dobrým příkladem skloubení rodinného automobilu s ekologií
Toyota Prius: Jsme zelení?

Toyota Prius je 4 315 mm dlouhý tříprostorový sedan. Díky tomu, že karoserie je zpracována podle koncepte Cab-Forward, nabízí interiér velmi solidní prostor a navíc i při zachování velikosti zavazadlového prostoru o objemu necelých 400 litrů. Vzhledem k celkové délce je to hodnota více než zajímavá.

Prius je vůbec zvláštním automobilem. Kromě již popsané karoserii překvapí volič automatické převodovky umístěný pod volantem a velmi bohatá výbava. Nechybí v ní samočinná klimatizace, elektrické ovládání bočních oken nebo vnějších zpětných zrcátek.

To co dělá Toyotu Prius opravdu výjimečným automobilem, však najdeme pod kapotou. K pohonu se totiž využívá kombinace zážehové čtyřválce a elektromotoru. Zážehový čtyřválec má výkon 53 kW při 4 200 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 115 Nm při stejných otáčkách. Elektromotor nabízí největší výkon 33 kW a to v rozmezí od 1 040 do 5 600 ot./min.

Celý systém funguje tak, že zážehový motor pohání přední kola a pokud není využíván jeho plný výkon k jízdě je dobíjen akumulátor, který zásobuje elektromotor. Ten je dobíjen i samotným elektromotorem a to vždy při jízdě z kopce či brždění.

Prius zrychluje z 0 na 100 km/h za 13,4 vteřiny a dokáže uhánět až 160 km/h. Za tyto nikterak oslnivé, i když odpovídající jízdní výkony si řekne v průměru o 5,1 litru benzínu.

Protože se v blízké době asi nepodaří vyrobit automobil čistě s elektrickým pohonem, který by splňoval nároky zákazníků, bude hybridní řešení jaké používá Prius, velmi dobrou alternativou pro všechny „zeleně“ smýšlející řidiče.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků