Prius je vůbec prvním sériově vyráběným automobilem s hybridním pohonem a je dobrým příkladem skloubení rodinného automobilu s ekologií
Toyota Prius je 4 315 mm dlouhý tříprostorový sedan. Díky tomu, že karoserie je zpracována podle koncepte Cab-Forward, nabízí interiér velmi solidní prostor a navíc i při zachování velikosti zavazadlového prostoru o objemu necelých 400 litrů. Vzhledem k celkové délce je to hodnota více než zajímavá.
Prius je vůbec zvláštním automobilem. Kromě již popsané karoserii překvapí volič automatické převodovky umístěný pod volantem a velmi bohatá výbava. Nechybí v ní samočinná klimatizace, elektrické ovládání bočních oken nebo vnějších zpětných zrcátek.
To co dělá Toyotu Prius opravdu výjimečným automobilem, však najdeme pod kapotou. K pohonu se totiž využívá kombinace zážehové čtyřválce a elektromotoru. Zážehový čtyřválec má výkon 53 kW při 4 200 ot./min. a točivý moment vrcholí hodnotou 115 Nm při stejných otáčkách. Elektromotor nabízí největší výkon 33 kW a to v rozmezí od 1 040 do 5 600 ot./min.
Celý systém funguje tak, že zážehový motor pohání přední kola a pokud není využíván jeho plný výkon k jízdě je dobíjen akumulátor, který zásobuje elektromotor. Ten je dobíjen i samotným elektromotorem a to vždy při jízdě z kopce či brždění.
Prius zrychluje z 0 na 100 km/h za 13,4 vteřiny a dokáže uhánět až 160 km/h. Za tyto nikterak oslnivé, i když odpovídající jízdní výkony si řekne v průměru o 5,1 litru benzínu.
Protože se v blízké době asi nepodaří vyrobit automobil čistě s elektrickým pohonem, který by splňoval nároky zákazníků, bude hybridní řešení jaké používá Prius, velmi dobrou alternativou pro všechny „zeleně“ smýšlející řidiče.