Toyota Prius: hybrid s nízkou spotřebou (velký test)

Toyota Prius: hybrid s nízkou spotřebou (velký test)

Kapitoly článku:


Dozadu není vidět

Zatímco až dosud jsem automobil téměř jen chválil, při hodnocení výhledu ven budu hodně kritický. Čelní sklo má extrémní sklon, takže ačkoliv je hodně velké, výhled vpřed není nijak dobrý; vadilo mi, že horní hrana nezasahuje dále do střechy, na křižovatce jsem se musel vyklánět vpřed více, než je obvyklé, abych viděl na semafor. Silné a hodně skloněné A-sloupky zase zaručují dokonalé zakrytí i skupiny lidí a výhled vzad kazí nejen menší „průzor“, ale hlavně rozdělení skla na dvě poloviny. Své jsem už napsal také k tomu, že stěrač může setřít jen horní polovinu. Zvyknout si na omezenější výhled chce čas a rovněž by se hodil oboustranný parkovací asistent s grafickým znázorněním na displeji. Ve voze za takovou cenu a hlavně s takovou karoserií by určitě neměl chybět.

   
Palubní systém má několik různých nabídek --- Stanice rádia --- Poznámky

  
Navigace, bohužel bez datového cédéčka --- Ladění zvuku ---Nastavení

   
Kalendář --- Nastavení obrazovky --- Ovládání mobilního telefonu připojeného přes bluetooth (další obrázky displejů najdete ve fotogalerii)

Tvrďák

Jízdní vlastnosti toyoty jsou velmi dobré, podvozek a standardní šestnáctky se dobře drží asfaltu. Nedotáčivost se projevuje ve skutečně velkých rychlostech – Prius zvládl téměř to samé, co třeba sportovně laděný Mini Cooper. Prius má dost tvrdý podvozek, takže náklony v zatáčkách nejsou velké. Myslím ale, že auto tohoto typu, které má jezdit především po městě, by si zasloužilo komfortnější naladění podvozku. Na sportovní jízdu Prius není stavěn, nemá příliš přímé řízení (3,6 otáček) a hlavně naladění posilovače ubírá dost zpětné vazby. Zkrátka na ostré řezání klikatých zatáček vůz je lepší jiné auto, ale to už muselo být každému jasné, jen co auto poprvé uviděl na obrázku. Navíc spojení s automatem a hybridním pohonem je vyloženě nesportovní volba, obojí myslí více či méně za vás. 

Drahý, ale vybavený

Musím přiznat, že jsem se na test Priusu hodně těšil. Takové nekonvenční a zajímavé auto se mi už dlouho nedostalo „pod ruku“. Prius je vůz, s nímž se budete dlouho seznamovat a který vás bude hodně dlouho překvapovat. Jeho výjimečnost je ale zaplacena vysokou cenou, ovšem jen na první pohled. V základní výbavě za 809 tisíc totiž máte to, co vozy této třídy mívají v nejvyšší výbavě, případně za příplatek. Dostanete automatickou převodovku, poměrně úsporný motor s výkonem přes 80 kW, sedmipalcový barevný a dotykový displej, palubní počítač, automatickou klimatizaci, CD přehrávač, šest airbagů, ABS, ASR a ESP, tempomat, bezdotykové dálkové ovládání centrálu, startování na tlačítko bez nutnosti použít klíček či 16" litá kola. Pro srovnání jsem zkusil nakonfigurovat Ford Focus C-Max s motorem 1.6 TDCi 80 kW s převodovkou CVT; ve stejné výbavě stál 775 tisíc. Bude mít sice o něco nižší spotřebu, ale zase nemá tak velký vnitřní prostor a tolik akustické pohody.

Prius je zkrátka exkluzivní vůz pro velmi úzké spektrum zákazníků. Nekoupí si ho běžná rodina, nekoupí si ho jednotlivec bez rodiny. Potenciální zákazník musí být fanda do nových technologií a současně být jakýmsi „ochráncem přírody“, jinak nebude ochoten takovou částku za vůz zaplatit a koupí si naftovou tuctovku. A co vy? Líbí se vám Prius?

Plusy:

  • nízká spotřeba
  • tichý chod
  • velký vnitřní prostor
  • solidní výkon

Minusy:

  • vysoká základní cena
  • poněkud tvrdší podvozek

Základní výbava (Prius+): ABS+EBD+BA, VSC, protiprokluzový systém, audiosystém JBL (9xrepro, CD changer na 6 CD, kazetový přehrávač), multifunkční volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, Smart Entry&Start Systém, imobilizér, airbag řidiče a spolujezdce, boční + hlavové airbagy, stěrač zadního okna, navigační systém (GPS, DVD), hlasové instrukce, hlasové ovládání, Bluetooth systém, tempomat, přední mlhová světla, výškově seřiditelný volant, elektrický posilovač řízení, kotoučové brzdy na všech kolech, vyhřívání zadního okna, nárazníky v barvě karoserie, elektricky ovládaná okna, přední stěrače s časovatelným cyklovačem, elektricky ovládaná a vyhřívaná boční zrcádka, automatická klimatizace s elektrickým pohonem kompresoru, ovladače klimatizace na volantu, zadní sedadla sklopná, dělená 60:40, výškově stavitelné sedadlo řidiče, sedmipalcový dotykový multiinformační display (energy monitor, spotřeba, audio, klimatizace, navigace, hands free - bluetooth), kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu: metalická barva (+15 000 Kč)

Základní cena: 939 900 Kč (Prius+)
Cena testovaného vozu: 954 900 Kč

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud