Kapitoly článku:
- Krátce o hybridním ústrojí, jízdní režimy, jak se s autem jede
- Startování bez klíče, jízda bez benzínu, nízké emise, tichý chod
- Automat ve standardu, zavazadlový prostor, vzhled
- Prostor vpředu i vzadu, interiér, dotykový displej
- Výhled vzad, podvozek, krátce závěrem, plusy a minusy, výbava
- Technické parametry, fotogalerie (všechny pořízené fotografie), část 1.
- Fotogalerie (všechny pořízené fotografie), část 2.
Startování bez klíče
Zajímavě je řešeno i startování. Klasické startování na klíček chybí, vše je řešeno bezdrátově. Přijdete k autu, otevřete, stisknete tlačítko. A klíček (pokud se to tak dá nazvat) sedí bezpečně v kapse. Použít ho ale musíte, když od auta odcházíte, samo se nezamkne. Při startu je nutné mít nohu na brzdě, jinak se pouze spustí palubní elektronika – rádio, navigace, displej. To je vhodné v případě, že třeba čistíte interiér a chcete, aby vám u toho hrála hudba. Po startu se spustí klimatizace (ta totiž není poháněna kompresorem od spalovacího motoru) a elektromotor, teprve po chvíli se přidá spalovací motor. Je-li auto zahřáté, benzíňák se někdy nastartuje až po rozjetí. Pokud je benzín studený, startuje záhy po elektromotoru a je nastartován do doby, než se zahřeje a je možné ho vypnout. První kilometry tak probíhají vždy se spalovacím motorem, který se nevypíná ani na křižovatkách. Neustálé spouštění studeného motoru by mu zbytečně škodilo.
Startuje se tlačítkem Power, které je umístěno nad voličem automatu vpravo od volantu
Brzdí pomocí elektromotoru
Trochu překvapení mne čekalo při prvním použití brzd. Je to něco zcela jiného, než co jsem zatím „zažil“ v běžných automobilech. Při malém sešlápnutí pedálu reaguje Prius docela vláčně a jeho brzdný účinek postačí třeba na plynulé zpomalení před křižovatkou nebo přibrzdění za pomaleji jedoucím vozidlem. Jakmile ale na pedál šlápnete více, aktivuje se generátor, který využívá kinetické energie k dobití baterie. Tehdy zaberou brzdy tak prudce, že jsem poprvé úplně vyletěl ze sedačky. Chod pedálu je navíc velmi krátký, skoro jako by se jednalo jen o spínač zapnuto/vypnuto. Chvíli to trvalo, než jsem se naučil brzdný účinek dobře dávkovat. Brzdění v Priusu funguje trochu jako u tramvají, kdy se o brzdění stará i elektromotor; klasický hydraulický posilovač Prius sice má, ale využívá ho v malé míře. Vůz totiž nemá klasickou mechanickou vazbu mezi brzdovým pedálem a koly, pedál totiž jen elektronickou cestou řídí rozdělování brzdné síly mezi hydrauliku a rekuperační obvod. Elektronický je samozřejmě i plyn.
Baterie na pár minut jízdy
V diskusi, kterou jsem založil v době testu vozu, jste se nejčastěji ptali na výdrž baterie při běžné jízdě. Pokud jedete v režimu pouze elektromotor (do 50 km/h), vyprázdníte baterii už za několik minut a ujedete sotva pět kilometrů. Pokud ale používáte standardní logiku řízení práce obou motorů, baterie se nikdy nevybije, ale ani nenabije – nikdy se mi nestalo, ani v městských zácpách, že by energie klesla pod třetinu kapacity. Pokud by se to ale přece jen stalo, třeba jízdou pouze na elektromotor, nebo dlouhým stáním v kolonách, zapne při dosažení určité minimální hladiny energie v baterii řídící logika spalovací motor v režimu maximálního dobíjení. Životnost baterie by měla bez problému dosáhnout osmi let (záruka v USA), Toyota ale předpokládá, že by měla bez problému vydržet i 15 let. V laboratorních podmínkách se její charakteristika nijak výrazně nezměnila ani po 180 000 ujetých mílích. Na českém trhu dává Toyota záruku na celý hybridní systém osm let nebo 160 000 km.
Proč to všechno? Nižší emise
Celé toto martyrium absolvovala Toyota jen proto, aby dala světu úsporný motor s velmi nízkými emisemi. Ty dosahují pouze 50 procent úrovně současného standardu Euro 4. Markantní je to zejména ve městech, kde při zapnutém elektromotoru nemá vůz emise žádné; stojíte na křižovatce a u výfuku by mohlo dýchat dítě. Snížení spotřeby už ale tak markantní není. Ačkoliv Toyota udává spotřebu ve městě pět litrů a mimo město dokonce jen 4,3 l, praxe ukázal o dost vyšší hodnoty. Dálnici Praha Brno jsem zvládnul za 6,5 s tempomatem nastaveným na 135 km/h. Pak jsem palubní počítač vynuloval a měřil spotřebu po městě a na kratších trasách mimo něj. Palubní počítač ukázal spotřebu 6,8 l. To je na jednu stranu docela málo, pokud vezmu v úvahu, že s podobně výkonným benzínem bych stejné trasy ujel v kombinaci za cca 8,5 l, ale na druhou stranu je to o dost více, než čím se chlubí výrobce. Je také nutno vzít v potaz, že celý test probíhal v době, kdy se venkovní teploty pohybovaly okolo minus pěti stupňů, takže motor po startu potřeboval více času na zahřátí a měl vyšší spotřebu. V létě by neměl být problém dostat spotřebu ve městě i pod šest litrů.
S autem se samozřejmě dá jezdit úsporněji – lze efektivněji vyžívat elektromotor, např. pozvolnou akcelerací, kdy se spalovací motor zapíná později, lze mít lehčí nohu na plynu atd. Snažil jsem se však jezdit tak, jak bych jezdil s běžným autem bez ohledu na to, jaká bude spotřeba. Zkrátka Prius je úsporný automobil, ale není to zase nic tak světoborného. Nejvíce pomáhá elektromotor ve městě, naopak nejméně zasahuje na dálnici či rychlé jízdě mimo město. Tam auto spotřebuje přibližně tolik paliva jako podobně výkonný benzín či nepatrně méně, ale rozdíl není nijak výrazný. Zkrátka vlastnosti hybridního pohonu oceníte nejvíce ve městě, kde se navíc naplno projeví špičkový akustický komfort. Při stání slyšíte jen foukání klimatizace, při rozjezdu se jen tlumeně ozývá „trolejbus“ a když se přidá benzín, je to jen vzdálené „šumění moře“. I spalovací motor je velmi tichý, a to i když stojí venku.
Prius získal v testech EuroNCAP pět hvězdiček
Pozor na chodce
Na to je nutné si dát pozor třeba na parkovišti, tak tiché auto jako Prius zkrátka na českém trhu nekoupíte. Chodci jsou totiž zvyklí se orientovat podle sluchu – když je ticho, nedívají se, zda něco jede. Nejednou se mi stalo, když jsem se na parkovišti rozjížděl, že kolemjdoucí vytřeštil oči, když se auto pohnulo, aniž by slyšel motor. Za tichý chod spalovacího motoru může také automatická převodovka, která při běžné jízdě „tlačí“ otáčky co nejníže, takže ve městě často podle zvuku ani nepoznáte, zda pracuje nebo nepracuje spalovací motor. Musíte se podívat na displej na aktuální stav pohonu. I volnoběh je extrémně tichý, spalovací motor poznáte jen podle nepatrných vibrací. To, že Prius nemá klasickou automatickou stupňovou převodovku má vliv na akustický komfort i vysokých rychlostech (okolo 100 až 130 km/h) – tehdy motor točí méně otáček, než kolik by měla třeba šestnáctistovka na pětku (okolo 4 000 ot.). Zvuk motoru zcela zaniká v aerodynamickém svistu; a i ten je na velmi nízké úrovni. Zkrátka Toyota udělala maximum proto, aby vás v autě nic nerušilo.