Toyota představuje nový spalovací motor FPEG s pístem W pro hybridy

Automobilka Toyota připravila specifický druh spalovacího motoru. Nemá klikový hřídel ani ojnici a určen je výhradně k prodlužování dojezdu elektromobilů, resp. hybridů.
Toyota představuje nový spalovací motor FPEG s pístem W pro hybridy

Pohonná ústrojí automobilů s hybridním pohonem se v otázce prodlužování jejich dojezdů opírají o činnost spalovacího motoru. Ačkoli někteří výrobci tyto motory pro daný účel modifikují (např. do Atkinsonova pracovního cyklu), stále jde o veskrze konvenční pístové konstrukce v principu odvozené z běžných jednotek s vnitřním spalováním známých z běžných automobilů.

Toyota Auris Hybrid Touring Sports: tah na branku má, ale sportovec to není

Toyota Auris Hybrid Touring Sports: tah na branku má, ale sportovec to není

Je přitom jasné, že stávající hybridy i plug-in hybridy mohou svůj stín překročit pouze se zástavbou převratných akumulátorů elektrické energie a stavbou účelových spalovacích motorů. V druhé ze zmíněných oblastí nyní chystá průlom koncern Toyota, jenž na Světovém kongresu SAE v Detroitu představil svůj nový spalovací motor Free Piston Engine Linear Generator (FPEG).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Spalovací motor Toyota FPEG je určen výhradně vozům s hybridním pohonem

Jednoválec Toyota FPEG je dle výrobce v porovnání s konvenčními pístovými spalovacími motory menší, lehčí a v převodu hybné energie na elektrickou efektivnější. Postrádá klikový hřídel i ojnici, na jejichž místě najdeme plynem plněnou pružicí komoru, která po expanzní fázi vrací píst do jeho horní úvrati a zároveň poskytuje energii ke kompresi dalšího taktu. V tom má spočívat hlavní přednost řešení FPEG: eliminace mechanických ztrát.  

Hefley vyvinul motor s proměnným zdvihovým objemem

Hefley vyvinul motor s proměnným zdvihovým objemem

Technické detaily zatím k dispozici nejsou, a tak se musíme opírat především o trojici zveřejněných nákresů. Motor FPEG pracuje ve dvoutaktním cyklu, zplodiny hoření jsou odváděny skrze ventily v hlavě vílce, přičemž ve stejný čas je postranními kanály pístu přiváděn čerstvý vzduch připravený ke vstřiku paliva a zažehnutí směsi. Píst se ve válci pohybuje prakticky volně a veden je sestavou ložisek a kroužků s keramickou vrstvou.

Toyota Prius Plug-in Hybrid: první jízdní dojmy

Toyota Prius Plug-in Hybrid: první jízdní dojmy

Vnější vrstva „pístu W“ je permanentním magnetem a stěny celé komory představuje vinutí cívky, přičemž jejich vzájemný pohyb generuje elektrickou energii potřebnou k dobíjení akumulátorů. Motor Toyota FPEG se zatím nachází v podobě laboratorních zkoušek jednoválcových prototypů, jež se v současnosti s výkonem pohybují okolo 13 koní (10 kW). Dvouválcové uspořádání má teoreticky hybridu Corolla zajistit průměrnou spotřebu okolo 3 l/100 km.

Další předností motoru FPEG má být jeho snadná adaptace na aktuální provozní podmínky, zejména úpravou tlaku plynu v pružicí komoře. Uvidíme ale až časem, zda a v jaké podobě se toto řešení dostane do sériové výroby.

Zdroj: Green Car Congress

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

včera | Miro Mihálik | 14 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 20 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků