Toyota odhaluje design sedanu poháněného palivovými články

Toyota odhaluje design sedanu poháněného palivovými články

Na dnešní prezentaci pro média v Tokiu odhalila TMC (Toyota Motor Corporation) vnější design a japonské ceny svého nového sedanu na vodíkové palivové články, jenž se na loňském autosalonu v Tokiu poprvé ukázal v podobě konceptu.

Vůz bude do dubna 2015 uveden na japonském trhu; v současnosti již probíhají přípravy k tomu, aby se nový sedan v létě 2015 začal nabízet i zákazníkům ve Spojených státech a Evropě.

V Japonsku se sedan poháněný palivovými články začne prodávat u dealerů vozů Toyota a Toyopet přibližně za 7 mil. jenů (dopor. maloobchodní cena; nezahrnuje spotřební daň). Zpočátku budou prodeje omezeny pouze na oblasti1, kde se již rozvíjí potřebná infrastruktura k tankování vodíkového paliva. O cenách pro Evropu a USA doposud nebylo rozhodnuto. Později budou dále zveřejněny podrobnější informace, jako např. specifikace, přesné ceny a prodejní cíle.

Zasazení automobilky Toyota o vývoj vozů šetrných k životnímu prostředí staví na třech základních zásadách: využívání různých zdrojů energie; vývoj hospodárných vozů s nízkými emisemi; a zasazení o skutečně pozitivní změny v oblasti ekologie cestou širšího prosazování těchto automobilů.

Vodík představuje velmi slibné alternativní palivo. Lze jej produkovat pomocí řady různých primárních zdrojů energie — včetně energie ze slunce a větru — a rovněž se snadno ukládá a přepravuje. Po stlačení vykazuje vyšší hustotu energie než akumulátory. Kromě svého potenciálu v roli paliva pro domácnosti i automobily lze vodík využívat i v mnoha dalších oblastech, včetně výroby energie v masovém měřítku.

Toyota se věnuje vlastnímu vývoji vozů na palivové články po dobu více než 20 let. Soustava palivových článků od Toyoty obsahuje vlastní sadu článků označovanou FC Stack, která generuje elektřinu pomocí chemické reakce vodíku a kyslíku s využitím vysokotlakých zásobníků na vodík. Své vozy „Toyota FCHV“ typu SUV začala Toyota pronajímat vybraným uživatelům v Japonsku a USA již v roce 2002.

Od té doby prodělala používaná sada palivových článků zásadní vylepšení. Dnes představovaný sedan na palivové články se může krom jiného pochlubit výkonem a dojezdem srovnatelným s benzínovými vozy, přičemž tankování paliva trvá pouhé tři minuty. Během jízdy pak automobil produkuje pouze vodní páru vznikající reakcí vodíku s kyslíkem.

Vozy poháněné palivovými články napomáhají k diverzifikaci paliv používaných v dopravě, za provozu nevypouštějí žádné emise CO2 ani jiné látky škodlivé pro životní prostředí, a nabízejí přitom uživatelské pohodlí srovnatelné s klasickými vozy na benzín. Toyota je přesvědčena o velkém potenciálu tohoto typu pohonu, jenž je ideální z hlediska ochrany životního prostředí a napomáhá k budování společnosti s trvale udržitelnou mobilitou.

Výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Europe Karl Schlicht uvedl: „Z nástupu technologie palivových článků máme ohromnou radost. Čeká nás samozřejmě ještě řada otázek k vyřešení, jako je např. dostupnost infrastruktury pro tankování nebo širší propagace mezi zákazníky. Díky zkušenostem s hybridními pohony však máme dostatek poznatků k tomu, abychom uvedli tuto novou technologii na trh. V Evropě budeme postupovat krok za krokem a vůz uvedeme postupně na vybraných trzích. Jsme nicméně přesvědčeni o tom, že popularita vodíku coby paliva pro automobily bude v dalších letech růst.“

Společnosti spadající do Toyota Group2 se nyní věnují i dalším iniciativám v oblasti využití vodíku, jako je např. vývoj a testování palivových článků pro použití v domácnostech nebo vývoj vysokozdvižných vozíků či autobusů poháněných palivovými články.

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 771 km
Cena: 314 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 465 km
Cena: 118 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2013
Stav: 69 336 km
Cena: 150 000 Kč
Toyota Yaris 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 25 128 km
Cena: 146 000 Kč
Toyota Yaris 1,3
Rok výroby: 2011
Stav: 64 304 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků