Toyota odhaluje design sedanu poháněného palivovými články

Toyota odhaluje design sedanu poháněného palivovými články

Na dnešní prezentaci pro média v Tokiu odhalila TMC (Toyota Motor Corporation) vnější design a japonské ceny svého nového sedanu na vodíkové palivové články, jenž se na loňském autosalonu v Tokiu poprvé ukázal v podobě konceptu.

Vůz bude do dubna 2015 uveden na japonském trhu; v současnosti již probíhají přípravy k tomu, aby se nový sedan v létě 2015 začal nabízet i zákazníkům ve Spojených státech a Evropě.

V Japonsku se sedan poháněný palivovými články začne prodávat u dealerů vozů Toyota a Toyopet přibližně za 7 mil. jenů (dopor. maloobchodní cena; nezahrnuje spotřební daň). Zpočátku budou prodeje omezeny pouze na oblasti1, kde se již rozvíjí potřebná infrastruktura k tankování vodíkového paliva. O cenách pro Evropu a USA doposud nebylo rozhodnuto. Později budou dále zveřejněny podrobnější informace, jako např. specifikace, přesné ceny a prodejní cíle.

Zasazení automobilky Toyota o vývoj vozů šetrných k životnímu prostředí staví na třech základních zásadách: využívání různých zdrojů energie; vývoj hospodárných vozů s nízkými emisemi; a zasazení o skutečně pozitivní změny v oblasti ekologie cestou širšího prosazování těchto automobilů.

Vodík představuje velmi slibné alternativní palivo. Lze jej produkovat pomocí řady různých primárních zdrojů energie — včetně energie ze slunce a větru — a rovněž se snadno ukládá a přepravuje. Po stlačení vykazuje vyšší hustotu energie než akumulátory. Kromě svého potenciálu v roli paliva pro domácnosti i automobily lze vodík využívat i v mnoha dalších oblastech, včetně výroby energie v masovém měřítku.

Toyota se věnuje vlastnímu vývoji vozů na palivové články po dobu více než 20 let. Soustava palivových článků od Toyoty obsahuje vlastní sadu článků označovanou FC Stack, která generuje elektřinu pomocí chemické reakce vodíku a kyslíku s využitím vysokotlakých zásobníků na vodík. Své vozy „Toyota FCHV“ typu SUV začala Toyota pronajímat vybraným uživatelům v Japonsku a USA již v roce 2002.

Od té doby prodělala používaná sada palivových článků zásadní vylepšení. Dnes představovaný sedan na palivové články se může krom jiného pochlubit výkonem a dojezdem srovnatelným s benzínovými vozy, přičemž tankování paliva trvá pouhé tři minuty. Během jízdy pak automobil produkuje pouze vodní páru vznikající reakcí vodíku s kyslíkem.

Vozy poháněné palivovými články napomáhají k diverzifikaci paliv používaných v dopravě, za provozu nevypouštějí žádné emise CO2 ani jiné látky škodlivé pro životní prostředí, a nabízejí přitom uživatelské pohodlí srovnatelné s klasickými vozy na benzín. Toyota je přesvědčena o velkém potenciálu tohoto typu pohonu, jenž je ideální z hlediska ochrany životního prostředí a napomáhá k budování společnosti s trvale udržitelnou mobilitou.

Výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Europe Karl Schlicht uvedl: „Z nástupu technologie palivových článků máme ohromnou radost. Čeká nás samozřejmě ještě řada otázek k vyřešení, jako je např. dostupnost infrastruktury pro tankování nebo širší propagace mezi zákazníky. Díky zkušenostem s hybridními pohony však máme dostatek poznatků k tomu, abychom uvedli tuto novou technologii na trh. V Evropě budeme postupovat krok za krokem a vůz uvedeme postupně na vybraných trzích. Jsme nicméně přesvědčeni o tom, že popularita vodíku coby paliva pro automobily bude v dalších letech růst.“

Společnosti spadající do Toyota Group2 se nyní věnují i dalším iniciativám v oblasti využití vodíku, jako je např. vývoj a testování palivových článků pro použití v domácnostech nebo vývoj vysokozdvižných vozíků či autobusů poháněných palivovými články.

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 112 219 km
Cena: 202 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 965 km
Cena: 264 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2006
Stav: 118 684 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Auris 1,2
Rok výroby: 2016
Stav: 22 728 km
Cena: 350 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků