Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC

Toyota Motorsport GmbH se vrací do World Rally Championship WRC
Společnost TOYOTA Motorsport GmbH (dále jen TMG) se v sezóně 2017 opět zapojí do závodů světového rallyového šampionátu FIA (WRC), kde nasadí svůj vůz kompletně vyvinutý a postavený v technickém centru TMG v Kolíně nad Rýnem. 
 
V průběhu příštích dvou let bude TMG pokračovat ve zkušebním programu s modelem Yaris WRC v rámci příprav na úspěšný návrat do seriálu, kde TMG v 90. letech získala čtyři tituly mistra světa a tři poháry konstruktérů.
 
Dnešní zprávu oznámil prezident TOYOTA Motor Corporation Akio Toyoda na tiskové konferenci v Tokiu, kde se veřejnosti poprvé představil Yaris WRC kompletně v oficiálních barvách týmu.
 
Yaris WRC již absolvoval předběžný testovací program na asfaltových i šotolinových úsecích po celé Evropě, a tak má tým již k dispozici slibný základ, na kterém může v příštích měsících stavět. 
 
Pod kapotou uvedeného vozu najdeme přeplňovaný agregát 1,6 l s přímým vstřikováním o výkonu přes 300 k. Při návrhu podvozkové platformy Yarisu se uplatnily vyspělé technologie simulace, testování a výroby. 
 
Po tomto oficiální potvrzení účasti v programu WRC se vývoj ještě rozšíří, což platí i pro personální obsazení týmu specialistů zabývajících se konstrukcí a provozováním tohoto modelu. 
 
Vůz si již vyzkoušelo několik mladých jezdců; za prvního člena programu pro mladé jezdce týmu (jehož cílem je napomoci vychovávat budoucí rallyové hvězdy týmu TOYOTA) byl vybrán Eric Camilli (27) z Francie. 
 
Eric se do programu vývoje zapojí společně s loňským vítězem závodu Tour de Corse Stéphanem Sarrazinem, jenž je rovněž pilotem továrního týmu pro světový šampionát vytrvalostních soutěží FIA (WEC), a dále se Sebastianem Lindholmem. 
 
Uvedený zkušební program bude zahrnovat několik soutěží WRC po celé Evropě a na nejrůznějších površích. Získané zkušenosti pomohou týmu TOYOTA připravit vůz na závodní sezónu 2017, kde se očekává zavedení aktualizovaných technických předpisů. 
 
Yaris WRC jde ve stopách proslulých vozů TOYOTA s cílem úspěšně vrátit značku do světa WRC; v době soutěžní premiéry tohoto vozu v roce 2017 uplynou bezmála dvě dekády od poslední účasti automobilky v závodech světového rallyového šampionátu (v roce 1999).
 
Sezóna 1999 byla zároveň tečkou za více než 25 lety nepřetržité účasti TMG v rallyovém sportu. Samotná TMG spatřila světlo světa pod názvem Andersson Motorsport GmbH (nesla jméno zakladatele Oveho Anderssona) a soutěží WRC se účastnila jako TOYOTA Team Europe.
 
V uvedeném období dosáhla TMG 43 vítězství s ikonickými verzemi modelů jako Celica Twincam Turbo nebo GT-Four, resp. modelem Corolla WRC, za jejichž volanty se vystřídali legendární piloti jako Carlos Sainz, Juha Kankkunen a Didier Auriol.
 
TMG se do světa rallye vrátila již loni při premiéře zakázkového rallyového speciálu GT86 CS-R3 navrženého v souladu s regulemi FIA pro kategorii R3. 
 
Yoshiaki Kinoshita, prezident TMG: „Je nám velkou ctí, že jsme byli požádáni navrátit jméno TOYOTA zpět do soutěží světového rallyového šampionátu a zároveň pokračovat v naší účasti ve světovém šampionátu vytrvalostních soutěží. Souběžná účast ve dvou programech motorsportu je samozřejmě velmi náročná, ale my věříme, že máme dost zkušeností a odhodlání uspět. Na naší cestě zpět do WRC toho musíme ještě hodně vykonat, nicméně podpora společnosti Toyota Motor Corporation a našeho prezidenta Akio Toyody je pro nás velkým povzbuzením. Již se těšíme na další kroky našeho rozsáhlého plánu vývoje i programu pro mladé jezdce týmu. Tato doba je velmi vzrušující a na tuto náročnou etapu před námi hledíme s velkým očekáváním.“

Yaris WRC – Technické specifikace

 
Šasi
Typ ocelový skelet karoserie
Brzdy kotouče 300 mm (šotolina), resp. 355 mm (asfalt)
Kola 7 x 15" šotolina, 8 x 18" asfalt
Pneumatiky Michelin
Rozměry délka: 3910 mm 
        šířka: 1820 mm 
 
Pohon:
Zdvihový objem 1,6 l
Typ řadový čtyřválec
Přímé vstřikování až 200 barů
Palivo benzín
Tlak přeplňování   abs. 2,5 baru (maximum)
Škrticí vzduchový ventil 33 mm
Výkon cca 300 k (při 6000 ot/min)
Točivý moment 420 Nm
Max. otáčky 8500 ot/min
Převodovka šestistupňová sekvenční
Spojka ZF Sachs
 

Chronologie učasti značky Toyota ve světě WRC

 
1973 Pohár konstruktérů: 10. místo (1 vítězství)
První vítězství pro TOYOTU, jezdci Walter Boyce a Doug Woods, vůz Corolla TE20 na Press On Regardless Rally (Spojené státy)
1974 Pohár konstruktérů: 4. místo
Budoucí mistr světa Björn Waldegaard jede poprvé za tým TOYOTY
1975 Pohár konstruktérů: 7. místo (1 vítězství)
První vítězství pro TTE, jezdci Hannu Mikkola a Atso Aho, vůz Corolla Levin na Rallye 1000 jezer (Finsko)
1976 Pohár konstruktérů: 6. místo 
1977 Pohár konstruktérů: 3. místo
1978 Pohár konstruktérů: 6. místo 
1979 Pohár konstruktérů: 5. místo
1980 Pohár konstruktérů: 7. místo
1981 Pohár konstruktérů: 8. místo
1982 Pohár konstruktérů: 5. místo (1 vítězství)
Zakladatel TMG Ove Andersson naposledy jako jezdec v závodu WRC, vůz Celica 2000GT
1983 Pohár konstruktérů: 6. místo (1 vítězství)
1984 Pohár konstruktérů: 4. místo (1 vítězství)
První vítězství na Rallye Safari (Keňa), jezdci Björn Waldegaard a Hans Thorzelius, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)
1985 Pohár konstruktérů: 5. místo (2 vítězství)
1986 Pohár konstruktérů: 6. místo (2 vítězství)
Třetí vítězství TOYOTY v řadě na Rallye Safari, jezdci Björn Waldegaard a Fred Gallagher, vůz Celica Twincam Turbo (TA64)
1987 Pohár konstruktérů: 7. místo
1988 Pohár konstruktérů: 5. místo
Představení modelu Celica GT Four, jenž postupně ve verzích ST165, ST185 a ST205 dokázal zvítězit ve 29 závodech šampionátu WRC a získat šest mistrovských titulů (dva poháry konstruktérů a čtyři tituly mistra světa)
1989 Pohár konstruktérů: 2. místo (1 vítězství)
Carlos Sainz poprvé v týmu TOYOTA, soutěží v sedmi rallyových závodech, z toho třikrát na stupních vítězů
1990 Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)
Carlos Sainz získává pro TOYOTU první titul mistra světa s vozem Celica GT-Four (ST165)
1991 Pohár konstruktérů: 2. místo (6 vítězství)
První vítězství TOYOTY v legendární Rallye Monte Carlo
1992 Pohár konstruktérů: 2. místo (5 vítězství)
1993 Pohár konstruktérů: 1. místo (7 vítězství)
TOYOTA je první japonskou automobilkou, která se stala celkovým vítězem světového rallyového šampionátu
1994 Pohár konstruktérů: 1. místo (5 vítězství)
TOYOTA zaznamenala druhý hattrick s úspěchem na Rallye Safari, pilot Ian Duncan, vůz Celica Turbo WRC
1995 Pohár konstruktérů: 3. místo, diskvalifikace (1 vítězství)
1998 Pohár konstruktérů: 2. místo (3 vítězství)
TOYOTA po dvouleté pauze ihned po návratu na první pokus vítězí na Rallye Monte Carlo, jezdci Carlos Sainz a Luis Moya, vůz Corolla WRC
1999 Pohár konstruktérů: 1. místo (1 vítězství)
Třetí pohár konstruktérů pro TOYOTU v rámci světového šampionátu; v historii WRC byly úspěšnější pouze dvě automobilky
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 29 příspěvků
TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 20 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků