Toyota Mirai je sériové auto budoucnosti na palivové články

Zapomeňte na Prius. Toyota se pokouší udělat stejný radikální krok s palivovými články jako před skoro dvaceti lety s hybridním pohonem.

Když přišla v roce 1997 první Toyota Prius, znamenalo to revoluci. Jednalo se totiž o první produkční hybridní auto, které se dokázalo prosadit na trhu. Jenže postupem času se ukázalo, že hybrid není zas tak zelený, jak vypadá. Pro přírodu je totiž výroba (a likvidace) takového auta mnohem náročnější než postavit klasické auto se spalovacím motorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design Toyoty Mirai je poněkud odvážný, ale pod podivným kabátem se ukrývá naprosto normální auto s pěti sedačkami, volantem, pedály, rádiem, klimatizací a zkrátka vším, na co jsme zvyklí

Už poměrně dlouhou dobu bylo jasné, že budoucnost leží ve vodíku. Ten je navíc ve vesmíru úplně všude. Bohužel je ale poněkud obtížné ho získat a skladovat k využití pro pohon vozidel. Nicméně Toyota se nebojí a razí novou cestičku s produkční verzí vozu Mirai. Slovo mirai znamená v japonštině budoucnost.

Elektromobily | Názory

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Toyota Mirai zamíří do prodeje v Japonsku v dubnu 2015 a na Evropu a Spojené státy se dostane v průběhu léta téhož roku. Cena se bude na domácím trhu pohybovat v přepočtu kolem 1,3 milionu korun.

K pohonu vozu slouží elektromotor, který získává energii nikoli z konvenčních akumulátorů, ale z vodíkového palivového článku. Vodík se tankuje do nádrže a elektrochemickou reakcí se uvolňuje elektrická energie a voda. Z výfuku tak vychází jen čistá vodní pára.

Video | Elektromobily | Premiéry | Sportovní auta | Luxusní auta | Ostatní značky | Ženeva 2014

NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine s točivým momentem 11 600 Nm

Naprosto konvenční sedan ujede na jedno natankování necelých 500 km a doplnění nádrže trvá jen asi pět minut, což je v porovnání s elektromobilem obrovský rozdíl. Nicméně kamenem úrazu je chybějící infrastruktura. Ovšem Toyota prý získala silné partnery, kteří pomohou s budováním sítě.

Toyota neuvádí dynamické parametry ani výkony, ale dají se očekávat hodnoty zrychlení 0-100 km/h kolem deseti sekund a maximální rychlost omezená na 160 km/h.

Novou Toyotu Mirai na palivové články představuje i sám šéf automobilky Akio Toyoda na přiloženém videu. Musí to být skutečně důležitý produkt, když takhle vystoupil před kameru sám nejvyšší muž automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků