Toyota Mirai je sériové auto budoucnosti na palivové články

Zapomeňte na Prius. Toyota se pokouší udělat stejný radikální krok s palivovými články jako před skoro dvaceti lety s hybridním pohonem.

Když přišla v roce 1997 první Toyota Prius, znamenalo to revoluci. Jednalo se totiž o první produkční hybridní auto, které se dokázalo prosadit na trhu. Jenže postupem času se ukázalo, že hybrid není zas tak zelený, jak vypadá. Pro přírodu je totiž výroba (a likvidace) takového auta mnohem náročnější než postavit klasické auto se spalovacím motorem.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Design Toyoty Mirai je poněkud odvážný, ale pod podivným kabátem se ukrývá naprosto normální auto s pěti sedačkami, volantem, pedály, rádiem, klimatizací a zkrátka vším, na co jsme zvyklí

Už poměrně dlouhou dobu bylo jasné, že budoucnost leží ve vodíku. Ten je navíc ve vesmíru úplně všude. Bohužel je ale poněkud obtížné ho získat a skladovat k využití pro pohon vozidel. Nicméně Toyota se nebojí a razí novou cestičku s produkční verzí vozu Mirai. Slovo mirai znamená v japonštině budoucnost.

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Bjorn Lomborg: Zelená auta skrývají černé tajemství

Toyota Mirai zamíří do prodeje v Japonsku v dubnu 2015 a na Evropu a Spojené státy se dostane v průběhu léta téhož roku. Cena se bude na domácím trhu pohybovat v přepočtu kolem 1,3 milionu korun.

K pohonu vozu slouží elektromotor, který získává energii nikoli z konvenčních akumulátorů, ale z vodíkového palivového článku. Vodík se tankuje do nádrže a elektrochemickou reakcí se uvolňuje elektrická energie a voda. Z výfuku tak vychází jen čistá vodní pára.

NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine s točivým momentem 11 600 Nm

NanoFlowcell QUANT e-Sportlimousine s točivým momentem 11 600 Nm

Naprosto konvenční sedan ujede na jedno natankování necelých 500 km a doplnění nádrže trvá jen asi pět minut, což je v porovnání s elektromobilem obrovský rozdíl. Nicméně kamenem úrazu je chybějící infrastruktura. Ovšem Toyota prý získala silné partnery, kteří pomohou s budováním sítě.

Toyota neuvádí dynamické parametry ani výkony, ale dají se očekávat hodnoty zrychlení 0-100 km/h kolem deseti sekund a maximální rychlost omezená na 160 km/h.

Novou Toyotu Mirai na palivové články představuje i sám šéf automobilky Akio Toyoda na přiloženém videu. Musí to být skutečně důležitý produkt, když takhle vystoupil před kameru sám nejvyšší muž automobilky.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků