Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail: setkání v terénu (test)

Podařilo se nám shromáždit tři představitele vozů, které nepatří jen na silnici. Jeden je vyloženě terénní, druhý napůl, třetí patří do kategorie SUV. Vyšlo z toho zajímavé porovnání široké škály automobilů tohoto charakteru.
Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail: setkání v terénu (test)
Seznam kapitol
  1. Toyota Land Cruiser 100, vlastnosti, interiér
  2. Toyota Land Cruiser, Nissan X-Trail
  3. Vzhůru do terénu, motory a jízdní výkony

Už dávno neplatí, že taková auta se používají jen v terénu; velmi často se s nimi můžeme setkat i ve městě. Takže jaké vozy to jsou? Vybrali jsme tři různých kategorie – od skutečně těžkého terénního kalibru po moderní a lehký pro volný čas. Takže Toyota Land Cruiser 100, Toyota Land Cruiser a Nissan X-Trail. Opravdu od nejtěžší váhy po nejlehčí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Land Cruiser 100, Land Cruiser a Nissan X-Trail

Tvrdé pohlazení

Začněme Toyotou Land Cruiserem 100. V naší trojici je to jediný pravověrný tvrdý off-road se vším všudy – tedy s tuhou zadní nápravou. Dvě a půl tuny těžký vůz, který téměř dosahuje hranice celkové hmotnosti tří a půl tuny. Toyota má dlouhou tradici terénních vozů a Land Cruiser 100 stojí na vrcholu vývoje. Vede si dobře na silnici i ve terénu. Však také disponuje celou řadou zařízení, která pomáhají komfortu i průchodnosti terénem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Přední sedadla LC 100 by se uplatnila i v drahém osobním autě
--- Vzadu je spousta místa --- Efekt budíků vynikne hlavně v noci

V kombinaci se zážehovým osmiválcem neexistuje jiná převodovka než pětistupňový automat. K volicí páce patří i kratší pro ovládání systému stálého pohonu všech kol. Schéma pohybu je jednodušší než u Land Cruiseru, jak uvidíme za chvilku. Řadí se jen redukce, uzávěrka mezinápravového diferenciálu má tlačítkový spínač na palubní desce. Ten můžeme použít i za jízdy,  redukci ne. Pak je tady ještě možnost ovlivnit tvrdost pérování a také světlou výšku vozu ve čtyřech polohách.

Na dálnici a silnici se zatáčkami, kde jsme chtěli dosáhnout vysoké rychlosti, jsme používali nejtvrdší variantu pérování. Vůz výrazně omezil naklánění a dovolil projíždět zatáčky vyšší rychlostí. Permanentní pohon všech kol tomu jen pomohl. LC 100 se chová neutrálně, v některých okamžicích má blíže k přetáčivosti. Na špatné silnici přišel ke cti měkčí program pérování. Změna následuje po otočení spínače okamžitě a velmi citelně, pozná ji ihned i méně zkušený řidič nebo cestující.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Někde je znát dřívější rok narození --- spínač uzávěrky mezinápravového
diferenciálu --- kolem páky voliče jsou soustředěné i ovládací prvky podvozku

Podobně je tomu s regulací světlé výšky. Nejnižší varianta slouží jen k nastoupení a vystoupení, po rozjetí se automaticky zvyšuje. Pak následují ještě další tři polohy, ta nejvyšší pro terén. Všechny jsou závislé na rychlosti, takže jakmile vždycky překročí mez, okamžitě se podvozek spustí o stupeň níž. To proto, aby byla zachovaná patřičná míra bezpečnosti ve vyšších rychlostech a vůz neměl příliš vysoké těžiště. Pohodlnému cestování bylo věnováno také hodně pozornosti.

Klepněte pro větší obrázek Téměř pětilitr zatahuje, ale také žízní

Vůz k tomu má všechny předpoklady, výbava je bohatá. Ostatně u vozu za dva a čtvrt milionu se není co divit. Zmiňme spíše co tu schází z toho, co bychom předpokládali: klimatizace je sice elektronická, ale jen jednozónová. Palubní počítač se řídí jen tlačítkem na palubní desce, nikoliv na volantu. Trochu zvláštní je spínač, kterým se deaktivují hlavové airbagy. Kufr se otvírá dvoudílně, což je přeci jen praktičtější než křídlové dveře (u japonských vozů se totiž otvírají opačně, takže když parkujete u chodníku, musíte je obíhat).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Toyota Land Cruiser 100, vlastnosti, interiér
  2. Toyota Land Cruiser, Nissan X-Trail
  3. Vzhůru do terénu, motory a jízdní výkony

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 758 km
Cena: 330 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2008
Stav: 112 219 km
Cena: 202 000 Kč
Toyota RAV 4 2,2
Rok výroby: 2010
Stav: 132 965 km
Cena: 264 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 300 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2006
Stav: 118 684 km
Cena: 75 000 Kč
Toyota Auris 1,2
Rok výroby: 2016
Stav: 22 728 km
Cena: 350 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků