Toyota Land Cruiser 79 6x6: Z Dubaje do ČR [první jízdní dojmy]

Mercedes třídy G 6x6 možná vzbudil nejvíce pozornosti, ale rozhodně to není jediné šestikolové monstrum, které najdete na světovém trhu. Třeba v Dubaji se vyrábí i Land Cruiser 79 6x6, který se na chvíli podíval do České republiky.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Základem je pick-up 79, Video
  2. Jak to jezdí?, Bude se tu někdy prodávat?
  3. Toyota Land Cruiser 79 6x6: Fotogalerie

Když se řekne terénní automobil s trojicí náprav, patrně se vám jako první vybaví Mercedes-Benz třídy G 6x6. Tohle auto udělalo opravdu hodně parády a movití zájemci ho vzali tak velkým útokem, že automobilka výrobu radši ukončila, jinak by se z toho pomalu stala masová záležitost. Samozřejmě řečeno v nadsázce. Ale třída G není jediný vůz se šesti koly, který se dá pořídit. 

Fotogalerie: Jak se z Toyoty Hilux dělá náhrada Mercedesu G63 AMG 6x6

Fotogalerie: Jak se z Toyoty Hilux dělá náhrada Mercedesu G63 AMG 6x6

Důkazem budiž třeba Toyota Land Cruiser 79 6x6. Příběh tohoto automobilu začal údajně před dvaceti lety v Austrálii, kdy společnost NSV začala s vývojem tohoto legendárního off-roadu v prodlouženém provedení. Jenže Austrálie je přece jen trochu odříznutá od zbytku světa a tak se časem NSV přestěhovalo tam, kde jsou podobná auta žádaná. Do Dubaje. Aby toho nebylo málo, do celého projektu se vložila samotná automobilka, která vlastní 51 % akcí. A vývoj šestikolového Land Cruiseru nabral na tempu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Šestikolový Land Cruiser je specialita řady J70, kde najdete třídveřové a pětidveřové verze nebo provedení pick-up. Právě ten se stal základem pro 6x6

Dnes je už vše hotovo a NSV také má na svém kontě několik stovek prodaných exemplářů. Jeden z nich se dokonce dostal i do České republiky, a to konkrétně díky společnosti Dajbych. Ta se na podobné speciality zaměřuje (určitě si vzpomenete na Defender s unikátní automatickou převodovkou) no a díky této společnosti jsme se mohli na dubajskou šestikolku podívat trochu z blízka. 

Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Základem je pick-up 79

Toyota řady J70 je legendární klasický off-road, který má mimochodem ambice zaujmout zákazníky dříve kupující Land Rover Defender. Na výběr je hned několik karosářských variant a to včetně pick-upů a právě pick-up označený jako Land Cruiser 79 se stal základem šestikolové přestavby. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na délku přesahuje tato specialita šest metrů; zadní nápravy používají listová pera a jsou vzájemně propojeny; každý zadní diferenciál je spojený s rozdělovací
převodovkou vlastním kardanem 

Výsledek je dlouhý 6080 mm, široký 1770 mm a vysoký 2025 mm. Rozvor náprav dosahuje na 3640 mm. Ve srovnání se standardním pick-upem to znamená, že se šestikolka protáhla o pořádných 845 mm, na výšku přibrala 70 mm a rozvor náprav byl prodloužen o 460 mm. 

Zájem zlodějů o Land Rover Defender vzrostl po ukončení výroby o 75 %

Zájem zlodějů o Land Rover Defender vzrostl po ukončení výroby o 75 %

Auto používá přiřaditelný pohon přední nápravy. Standardně je poháněna dvojice zadních náprav, přičemž každá náprava je spojena s rozdělovací převodovkou vlastním kardanem. Všechny tři nápravové diferenciály lze uzavřít. Řidič tak učiní otočným ovladačem vpravo pod volantem. V jedné pozici uzavře oba zadní diferenciály najednou, druhá pozice znamená uzavřené všechny diferenciály. Samozřejmostí je i redukce. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Land Cruiser s trojicí náprav nemá být na parádu. Výhodou jedné nápravy navíc je schopnost odvézt náklad o hmotnosti přes tři tuny. Dalších 3,5 tuny můžete zapřáhnout 

Za pozornost stojí i zavěšení zadních náprav. Ty využívají listová pera, ale jsou navíc spojeny ramenem. V praxi to znamená, že ve chvíli, kdy se jedna náprava nadzvedává, tlačí druhou nápravu směrem dolu. 

Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nesmysl

Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nesmysl

Co se motorů týká, na výběr je benzin i diesel, vždy v atmosférickém, nebo přeplňovaném provedení. V každém případě dostanete šestiválec. Zájemci o naftu budou mít pod kapotu agregát o objemu 4,2 litru, zážehové jednotky mají objem čtyř litrů. Nás se týkal přeplňovaný naftový šestiválec nabízející parametry 147 kW (200 k) a 320 Nm. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Základem je pick-up 79, Video
  2. Jak to jezdí?, Bude se tu někdy prodávat?
  3. Toyota Land Cruiser 79 6x6: Fotogalerie
TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 68 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků