Toyota Land Cruiser 79 6x6: Z Dubaje do ČR [první jízdní dojmy]

Mercedes třídy G 6x6 možná vzbudil nejvíce pozornosti, ale rozhodně to není jediné šestikolové monstrum, které najdete na světovém trhu. Třeba v Dubaji se vyrábí i Land Cruiser 79 6x6, který se na chvíli podíval do České republiky.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Základem je pick-up 79, Video
  2. Jak to jezdí?, Bude se tu někdy prodávat?
  3. Toyota Land Cruiser 79 6x6: Fotogalerie

Když se řekne terénní automobil s trojicí náprav, patrně se vám jako první vybaví Mercedes-Benz třídy G 6x6. Tohle auto udělalo opravdu hodně parády a movití zájemci ho vzali tak velkým útokem, že automobilka výrobu radši ukončila, jinak by se z toho pomalu stala masová záležitost. Samozřejmě řečeno v nadsázce. Ale třída G není jediný vůz se šesti koly, který se dá pořídit. 

Fotogalerie: Jak se z Toyoty Hilux dělá náhrada Mercedesu G63 AMG 6x6

Fotogalerie: Jak se z Toyoty Hilux dělá náhrada Mercedesu G63 AMG 6x6

Důkazem budiž třeba Toyota Land Cruiser 79 6x6. Příběh tohoto automobilu začal údajně před dvaceti lety v Austrálii, kdy společnost NSV začala s vývojem tohoto legendárního off-roadu v prodlouženém provedení. Jenže Austrálie je přece jen trochu odříznutá od zbytku světa a tak se časem NSV přestěhovalo tam, kde jsou podobná auta žádaná. Do Dubaje. Aby toho nebylo málo, do celého projektu se vložila samotná automobilka, která vlastní 51 % akcí. A vývoj šestikolového Land Cruiseru nabral na tempu. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Šestikolový Land Cruiser je specialita řady J70, kde najdete třídveřové a pětidveřové verze nebo provedení pick-up. Právě ten se stal základem pro 6x6

Dnes je už vše hotovo a NSV také má na svém kontě několik stovek prodaných exemplářů. Jeden z nich se dokonce dostal i do České republiky, a to konkrétně díky společnosti Dajbych. Ta se na podobné speciality zaměřuje (určitě si vzpomenete na Defender s unikátní automatickou převodovkou) no a díky této společnosti jsme se mohli na dubajskou šestikolku podívat trochu z blízka. 

Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Vyzkoušeli jsme LR Defender s převodovkou za půl milionu korun

Základem je pick-up 79

Toyota řady J70 je legendární klasický off-road, který má mimochodem ambice zaujmout zákazníky dříve kupující Land Rover Defender. Na výběr je hned několik karosářských variant a to včetně pick-upů a právě pick-up označený jako Land Cruiser 79 se stal základem šestikolové přestavby. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Na délku přesahuje tato specialita šest metrů; zadní nápravy používají listová pera a jsou vzájemně propojeny; každý zadní diferenciál je spojený s rozdělovací
převodovkou vlastním kardanem 

Výsledek je dlouhý 6080 mm, široký 1770 mm a vysoký 2025 mm. Rozvor náprav dosahuje na 3640 mm. Ve srovnání se standardním pick-upem to znamená, že se šestikolka protáhla o pořádných 845 mm, na výšku přibrala 70 mm a rozvor náprav byl prodloužen o 460 mm. 

Zájem zlodějů o Land Rover Defender vzrostl po ukončení výroby o 75 %

Zájem zlodějů o Land Rover Defender vzrostl po ukončení výroby o 75 %

Auto používá přiřaditelný pohon přední nápravy. Standardně je poháněna dvojice zadních náprav, přičemž každá náprava je spojena s rozdělovací převodovkou vlastním kardanem. Všechny tři nápravové diferenciály lze uzavřít. Řidič tak učiní otočným ovladačem vpravo pod volantem. V jedné pozici uzavře oba zadní diferenciály najednou, druhá pozice znamená uzavřené všechny diferenciály. Samozřejmostí je i redukce. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Land Cruiser s trojicí náprav nemá být na parádu. Výhodou jedné nápravy navíc je schopnost odvézt náklad o hmotnosti přes tři tuny. Dalších 3,5 tuny můžete zapřáhnout 

Za pozornost stojí i zavěšení zadních náprav. Ty využívají listová pera, ale jsou navíc spojeny ramenem. V praxi to znamená, že ve chvíli, kdy se jedna náprava nadzvedává, tlačí druhou nápravu směrem dolu. 

Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nesmysl

Fototest Mercedes-Benz G 500 4x4(2): Nádherný nesmysl

Co se motorů týká, na výběr je benzin i diesel, vždy v atmosférickém, nebo přeplňovaném provedení. V každém případě dostanete šestiválec. Zájemci o naftu budou mít pod kapotu agregát o objemu 4,2 litru, zážehové jednotky mají objem čtyř litrů. Nás se týkal přeplňovaný naftový šestiválec nabízející parametry 147 kW (200 k) a 320 Nm. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Základem je pick-up 79, Video
  2. Jak to jezdí?, Bude se tu někdy prodávat?
  3. Toyota Land Cruiser 79 6x6: Fotogalerie
Minitest Peugeot 5008 1.6 PureTech GT-line: Kočkopes? Spíš něco za něco

Peugeot 5008 1.6 Pure Tech (minitest)

Sedm samostatných sedadel, obrovský kufr, vynikající variabilita a žádný pohon všech kol. Podle Francouzů SUV, podle nás benzínový minivan umně maskovaný za crossover.

dnes | Miro Mihálik | 4 příspěvky
První jízda se Škodou Kamiq 1.0 TSI: Revoluci nečekejte, poctivý kus auta ano

Škoda Kamiq 1.0 TSI DSG (první svezení)

Už se těším, až si dnes večer sednu s šálkem horké kávy k počítači a zabořím se do diskuze pod tímto článkem. Na první dojem je totiž Škoda Kamiq opravdu dobrá.

21.  8.  2019 | Vladimír Kadera | 196 příspěvků
TEST Subaru BRZ Spec. S: BRZy, jazyk, nazývat… věci pravými jmény

Subaru BRZ Spec. S

Pokud máme věci nazývat pravými jmény, je nutno poznamenat, že zlí jazykové tvrdí, že BRZ „nejede“. A je fér přiznat, že jakkoli pro modelový rok 2019 a speciálně v limitované edici Spec. S prodělalo řadu změn, včetně například jiného naladění řídící jednotky, je na tomto tvrzení kus pravdy. To však ani náhodou neznamená, že by BRZ nebylo skvělé auto.

19.  8.  2019 | Petr Schnagl | 13 příspěvků