Toyota Land Cruiser 2010: luxusně do terénu

Toyota uvádí na evropský trh novou generaci slavného Land Cruiseru. Ten zůstává věrný svému klasickému pojetí. (+ video)

Již v automobilovém dávnověku, kdy motoristé neznali vozy třídy SUV ani jejich oslnivé přednosti, vyráběla Toyota užitkové vozy se znamenitou průchodností terénem a označením Land Cruiser. Ve své třídě mnoho konkurentů neměly, v podstatě šlo jen o Jeepy a Land Rovery, a stejně jako ony, také tyto Toyoty si během let získaly zástupy fanoušků po celém světě. Nyní Toyota uvádí na evropské trhy zcela nový Land Cruiser, jako první se z něj budou moci těšit Angličané.

Automobilka tak plní slib daný při prvotním představení vozu na zářijovém franfkurtském autosalonu, kdy se dušlovala, že nový Land Cruiser stihne dostat k dealerům ještě letos. Pro ty české to nutně platit nemusí, i tak si ale můžeme při této příležitosti zrekaptiulovat známé informace, doplnit nové detaily, ukázat vůz na poněkud akčnějších snímcích a v neposlední řadě i prozkoumat ceník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ačkoli v posledních dekádách Land Cruiser citelně nabyl na luxusu, stále zi zachovává slušné jízdní vlastnosti na silnici, ale především mimo ni. O pohon nové generace se stará třílitrový vznětový čtyřválec D-4D o výkonu 171 koní (125 kW) kombinovaný s pětistupňovou automatickou převodovkou. Při uvedení vozu na trh nepadlo slovo o druhém původně představeném motoru, benzinovém 4,0 V6 s výkonem 250 koní (182 kW), ten se zřejmě v prodeji objeví později. Větších motorů jako v Land Cruiseru V8 se bohužel nedočkáme.

V případě karoserie naštěstí zůstal kámen na kameni. Samostatný robustní rám byl zachován podobně jako slušné nájezdové úhly 32 a 24 stupňů (vpředu/vzadu). K bezpečné jízdě přispívají aktivní příčné zkrutné stabilizátory (KDSS) a pokrokové elektronické soustavy řízení podvozku, k dokonalému přehledu řidiče o dění kolem vozu pak kamery umístěné vpředu a v zrcátcích. Pohyb mimo zpevněné vozovky usnadní též škála prvků od trvalého pohonu všech kol se samosvorným diferenciálem Torsen až po ovladač MTS s čtveřicí přednastavených režimů pro různé podmínky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nový Land Cruiser s pětidvéřovou karosérií usadí na své palubě až sedm cestujících, přičemž poslední řadu sedadel lze skládat do roviny podlahy elektricky, tedy pokynem tlačítka. Sedmimístné provedení je standardem, pouze u nejlevnějšího provedení se za něj bude připlácet. V porovnání s předchozí generací je jen nepatrně větší a v designu jeho karosérie se odráží některé prvky, které se prvně objevily na osmiválcovém provedení stávající řady. Interiér je prostornější a praktičtější, nová zadní stěna umožňuje samostatné otevírání okna, což přijde vhod zvláště ve stísněných prostorech.

Základní ze tří pro Anglii připravených výbavových stupňů nese označení LC3 a zahrnuje kromě jiného sedmnáctipalcové lité ráfky, klimatizaci, tempomat, Bluetooth nebo bezklíčkové odemykání a startování. Střední úroveň LC4 přidává třízónovou klimatizaci, větší kola, kožené čalounění, elektricky stavitelná přední sedadla, parkovací asistent vzadu nebo audiosoustavu JBL se sedmnácti reproduktory a navigačním systémem s pevným diskem 10GB. Vrcholné provedení LC5 se pak vyznačuje pérováním s variabilní světlostí a řadou dalších elektronických soustav směřujících zejména k větší bezpečnosti a zábavě.

Na britském trhu začnou první dodávky vozů Land Cruiser již v prosinci, a to v cenovém rozpětí od 29 795 do 44 795 liber (zhruba 860 až 1 300 tisíc Kč). České ceny jsou poněkud méně příznivé a naleznete je na stránkách českého zastoupení Toyoty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Toyota Land Cruiser 2010
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků