Toyota Land Cruiser 2010: luxusně do terénu

Toyota uvádí na evropský trh novou generaci slavného Land Cruiseru. Ten zůstává věrný svému klasickému pojetí. (+ video)

Již v automobilovém dávnověku, kdy motoristé neznali vozy třídy SUV ani jejich oslnivé přednosti, vyráběla Toyota užitkové vozy se znamenitou průchodností terénem a označením Land Cruiser. Ve své třídě mnoho konkurentů neměly, v podstatě šlo jen o Jeepy a Land Rovery, a stejně jako ony, také tyto Toyoty si během let získaly zástupy fanoušků po celém světě. Nyní Toyota uvádí na evropské trhy zcela nový Land Cruiser, jako první se z něj budou moci těšit Angličané.

Automobilka tak plní slib daný při prvotním představení vozu na zářijovém franfkurtském autosalonu, kdy se dušlovala, že nový Land Cruiser stihne dostat k dealerům ještě letos. Pro ty české to nutně platit nemusí, i tak si ale můžeme při této příležitosti zrekaptiulovat známé informace, doplnit nové detaily, ukázat vůz na poněkud akčnějších snímcích a v neposlední řadě i prozkoumat ceník.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ačkoli v posledních dekádách Land Cruiser citelně nabyl na luxusu, stále zi zachovává slušné jízdní vlastnosti na silnici, ale především mimo ni. O pohon nové generace se stará třílitrový vznětový čtyřválec D-4D o výkonu 171 koní (125 kW) kombinovaný s pětistupňovou automatickou převodovkou. Při uvedení vozu na trh nepadlo slovo o druhém původně představeném motoru, benzinovém 4,0 V6 s výkonem 250 koní (182 kW), ten se zřejmě v prodeji objeví později. Větších motorů jako v Land Cruiseru V8 se bohužel nedočkáme.

V případě karoserie naštěstí zůstal kámen na kameni. Samostatný robustní rám byl zachován podobně jako slušné nájezdové úhly 32 a 24 stupňů (vpředu/vzadu). K bezpečné jízdě přispívají aktivní příčné zkrutné stabilizátory (KDSS) a pokrokové elektronické soustavy řízení podvozku, k dokonalému přehledu řidiče o dění kolem vozu pak kamery umístěné vpředu a v zrcátcích. Pohyb mimo zpevněné vozovky usnadní též škála prvků od trvalého pohonu všech kol se samosvorným diferenciálem Torsen až po ovladač MTS s čtveřicí přednastavených režimů pro různé podmínky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nový Land Cruiser s pětidvéřovou karosérií usadí na své palubě až sedm cestujících, přičemž poslední řadu sedadel lze skládat do roviny podlahy elektricky, tedy pokynem tlačítka. Sedmimístné provedení je standardem, pouze u nejlevnějšího provedení se za něj bude připlácet. V porovnání s předchozí generací je jen nepatrně větší a v designu jeho karosérie se odráží některé prvky, které se prvně objevily na osmiválcovém provedení stávající řady. Interiér je prostornější a praktičtější, nová zadní stěna umožňuje samostatné otevírání okna, což přijde vhod zvláště ve stísněných prostorech.

Základní ze tří pro Anglii připravených výbavových stupňů nese označení LC3 a zahrnuje kromě jiného sedmnáctipalcové lité ráfky, klimatizaci, tempomat, Bluetooth nebo bezklíčkové odemykání a startování. Střední úroveň LC4 přidává třízónovou klimatizaci, větší kola, kožené čalounění, elektricky stavitelná přední sedadla, parkovací asistent vzadu nebo audiosoustavu JBL se sedmnácti reproduktory a navigačním systémem s pevným diskem 10GB. Vrcholné provedení LC5 se pak vyznačuje pérováním s variabilní světlostí a řadou dalších elektronických soustav směřujících zejména k větší bezpečnosti a zábavě.

Na britském trhu začnou první dodávky vozů Land Cruiser již v prosinci, a to v cenovém rozpětí od 29 795 do 44 795 liber (zhruba 860 až 1 300 tisíc Kč). České ceny jsou poněkud méně příznivé a naleznete je na stránkách českého zastoupení Toyoty.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Toyota Land Cruiser 2010
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků
Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace 1.8 TCe (minitest)

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy takových aut, která by mnohým často velmi hodila, ale nakonec si je koupí jen málokdo. Renault nyní připravil verzi, která je z mnoha hledisek velmi zajímavá.

9.  12.  2017 | Radek Pecák | 13 příspěvků