Toyota Land Cruiser - všestranný šedesátník

Tohle auto je bestseller. Ve 170 zemích světa jezdí již 60 let. Každému desetiletí odpovídá zhruba více než milion prodaných vozů.

Z velmi rustikálního japonského terénního vozu, jehož první generace představená v roce 1951 nezapře inspiraci americkým Jeepem, se v průběhu dalších desetiletí vyvinul všestranný talent, který zvládne náročný terén a zároveň posádku rozmazluje luxusem. Legendární pověst si Land Cruiser získal především svou dlouhou životností, spolehlivostí a výjimečnými terénními schopnostmi.

První Land Cruiser vděčí podobně jako jeho americký vzor za svůj vznik zakázce americké armády. Toyota postavila pro výběrové řízení prototyp lehkého terénního vozidla s označením Toyota Jeep BJ.

Vozidlo s žebřinovým rámem bylo poháněno zážehovým řadovým šestiválcem 3,4 litru, tuhé nápravy byly odpruženy listovými pružinami a průchodnost terénem usnadňoval připojitelný pohon všech kol.

Do světa pod názvem Land Cruiser

Od roku 1954 začíná terénní Toyota mezinárodní kariéru pod novým názvem Land Cruiser, který převzala i o rok později představená modelová řada Land Cruiser 20/30. První vozy na export směřovaly do Pákistánu a Saudské Arábie.

Pro náročné americké zákazníky zaměřené na využívání volného času vznikl v roce 1967 pětidveřový Land Cruiser 50 Station Wagon s uzavřenou prostornou karoserií a komfortní výbavou. Pokračovatelem této linie jsou současné vozy Land Cruiser 200, které si z hlediska komfortu nezadají s luxusními sedany prémiových značek.

Za 60 let 6 milionů vozů

Prvních 100 000 vozů Land Cruiser vznikalo v dlouhém období od roku 1951 do roku 1969, ale výroba dalších 100 000 vozů si vyžádala pouhé tři roky. Výrobní počty v následujících letech explodovaly.

V roce 1980 padl první milion a hranice dvou milionů vyrobených vozů byla překonána v roce 1990. Během dalších dvou desetiletí vznikly dokonce čtyři miliony vozů Land Cruiser.

V současné době se v Evropě prodává třídveřový a pětidveřový Land Cruiser (řada 150) poháněný čtyřválcovým turbodieselem 3.0 D-4D nebo zážehovým motorem 4.0 V6 VVT-i. Pro nejnáročnější je k dispozici pětidveřový Land Cruiser V8 (řada 200) s motory 4.5 V8 D-4D a 4.7 V8 VVT-i.

V některých zemích je stále v nabídce dnes již rustikální Land Cruiser 70 vyráběný od roku 1984.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek      

 

Test Kia Stonic 1.0 T-GDI: Hřebíček trefený na hlavičku

Kia Stonic 1,0 T-GDI

Značka Kia letos zažívá velkou produktovou ofenzívu, což se nakonec projevilo i v počtu nominaci do ankety Světové auto roku. Zcela nový model Stonic má ambice stát se jedním z nejdůležitějších v její nabídce.

16.  11.  2017 | Radek Pecák | 8 příspěvků
TEST Fiat 124 Spider - Miata po italsku je víc než jen víkendovka...

Fiat 124 Spider

Oproti Mazdě MX-5 je větší, těžší a chybí mu atmosférický motor. To zní jako cesta do pekel, ale jaká je "Fiata" doopravdy?

14.  11.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4: Potvrdila i u nás, že je dobře postavena?

Minitest Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4

Škodu Karoq v provedení s turbodieselem 2,0 TDI, manuální převodovkou a pohonem všech kol získala redakce Autorevue.cz na test jako jeden z prvních tuzemských sdělovacích prostředků. Jak funguje na českých silnicích?

10.  11.  2017 | Radek Pecák | 83 příspěvků