Toyota Land Cruiser - všestranný šedesátník

Tohle auto je bestseller. Ve 170 zemích světa jezdí již 60 let. Každému desetiletí odpovídá zhruba více než milion prodaných vozů.

Z velmi rustikálního japonského terénního vozu, jehož první generace představená v roce 1951 nezapře inspiraci americkým Jeepem, se v průběhu dalších desetiletí vyvinul všestranný talent, který zvládne náročný terén a zároveň posádku rozmazluje luxusem. Legendární pověst si Land Cruiser získal především svou dlouhou životností, spolehlivostí a výjimečnými terénními schopnostmi.

První Land Cruiser vděčí podobně jako jeho americký vzor za svůj vznik zakázce americké armády. Toyota postavila pro výběrové řízení prototyp lehkého terénního vozidla s označením Toyota Jeep BJ.

Vozidlo s žebřinovým rámem bylo poháněno zážehovým řadovým šestiválcem 3,4 litru, tuhé nápravy byly odpruženy listovými pružinami a průchodnost terénem usnadňoval připojitelný pohon všech kol.

Do světa pod názvem Land Cruiser

Od roku 1954 začíná terénní Toyota mezinárodní kariéru pod novým názvem Land Cruiser, který převzala i o rok později představená modelová řada Land Cruiser 20/30. První vozy na export směřovaly do Pákistánu a Saudské Arábie.

Pro náročné americké zákazníky zaměřené na využívání volného času vznikl v roce 1967 pětidveřový Land Cruiser 50 Station Wagon s uzavřenou prostornou karoserií a komfortní výbavou. Pokračovatelem této linie jsou současné vozy Land Cruiser 200, které si z hlediska komfortu nezadají s luxusními sedany prémiových značek.

Za 60 let 6 milionů vozů

Prvních 100 000 vozů Land Cruiser vznikalo v dlouhém období od roku 1951 do roku 1969, ale výroba dalších 100 000 vozů si vyžádala pouhé tři roky. Výrobní počty v následujících letech explodovaly.

V roce 1980 padl první milion a hranice dvou milionů vyrobených vozů byla překonána v roce 1990. Během dalších dvou desetiletí vznikly dokonce čtyři miliony vozů Land Cruiser.

V současné době se v Evropě prodává třídveřový a pětidveřový Land Cruiser (řada 150) poháněný čtyřválcovým turbodieselem 3.0 D-4D nebo zážehovým motorem 4.0 V6 VVT-i. Pro nejnáročnější je k dispozici pětidveřový Land Cruiser V8 (řada 200) s motory 4.5 V8 D-4D a 4.7 V8 VVT-i.

V některých zemích je stále v nabídce dnes již rustikální Land Cruiser 70 vyráběný od roku 1984.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek      

 

bazar

Toyota Land Cruiser 3
Rok výroby: 2004
Stav: 161 771 km
Cena: 314 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2014
Stav: 130 394 km
Cena: 290 000 Kč
Toyota Avensis 2
Rok výroby: 2007
Stav: 164 465 km
Cena: 118 000 Kč
Toyota Aygo 1
Rok výroby: 2013
Stav: 69 336 km
Cena: 150 000 Kč
Toyota Yaris 1,3
Rok výroby: 2008
Stav: 25 128 km
Cena: 146 000 Kč
Toyota Yaris 1,3
Rok výroby: 2011
Stav: 64 304 km
Cena: 160 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků