Toyota GT86-R Eco Explorer Marangoni jezdí na čpavek (+ 47x foto)

Italský producent pneumatik Marangoni zvolil pro svou prezentaci vskutku originální a působivý způsob…
Seznam kapitol
  1. Toyota GT86-R Eco Explorer
  2. Fotogalerie

Jednou z méně zdůrazňovaných premiér letošního autosalonu v Ženevě se stalo speciální provedení kupé Toyota GT86. Zapomeňte na oficiální studii Toyota FT86 Open, Eco Explorer je o něčem jiném. Tento vůz připravil italský výrobce pneumatik Marangoni. A jak pneumatiky co nejlákavějším způsobem prezentovat? Samozřejmě na speciálně upraveném automobilu! Jméno Marangoni tak pro naše čtenáře není ničím novým, jistě si totiž vzpomenou třeba na „zelenáče“ Alfa Giulietta G430 Marangoni.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Toyota GT86-R Eco Explorer, v hlavní roli by měly bít barevné pneumatiky

Aby bylo bontonu a cílu kampaně Marangoni učiněno zadost, zmiňme především červené pneumatiky Marangoni M-Power EvoRed. Speciál Toyota GT86-R Eco Explorer však vyniká dosti významnou přestavbou karoserie, ale hlavně pohonné jednotky. Ta prošla sadou modifikací zvyšující výkon na 220 koní (162 kW), ovšem hlavně umožňující spalovat čpavek. Adaptace konvenčního spalovacího motoru pro jeho využívání přitom není nijak složitá, zvláště v době moderních, elektronicky řízených směšovacích systémů.
 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor je uzpůsoben na alternativní spalování čpavku

Čpavek (NH3) je velmi toxický plyn, ve světové výrobě jde co do objemu výroby o druhou nejprodukovanější chemikálii a jeho drtivá většina se používá při výrobě hnojiv. Využití čpavku ve spalovacích motorech není žádnou novinkou, používal se třeba pro pohon užitkových vozidel za druhé světové války a sloužil též jako raketové palivo. Ačkoli v sobě čpavek neskrývá tolik energie jako konvenční paliva vyrobená vesměs z ropy, vyznačuje se při hoření absencí sazí a je docela levný.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Karoserie se dočkala řady nových aerodynamických prvků

Pohonná jednotka této Toyoty byla opatřena soustavou Bigas International NH3, jež umožňuje alternativní provoz na čpavek (amoniak) uchovávaný ve zvláštním zásobníku. Vůz GT86-R Eco Explorer údajně na třicetilitrovou nádrž ujede přibližně 180 km. Do 2 800 ot./min. běží motor na čpavek, po překročení této hranice přepíná na benzín, takže při běžném městském a příměstském cestování lze jezdit prakticky jen na čpavek.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Drobné změny se nevyhnuly ani interiéru

Model Toyota GT86-R Eco Explorer Marangoni se na první pohled vyznačuje řadou stylistických doplňků, vesměs dodaných opět společností TRC Italia. Kromě již zmíněných červených pneumatik Marangoni obutých na devatenáctipalcových ráfcích stojí za pozornost také nové nárazníky, prahové obklady, zadní difuzor a prahové obklady. Interiér se dočkal třeba sportovních sedadel Sparco, doplňků z uhlíkových kompozitů nebo specifické hlavice řadicí páky.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Toyota GT86-R Eco Explorer
  2. Fotogalerie
Toyota IQ 0.998
Rok výroby: 2012
Stav: 57 770 km
Cena: 120 000 Kč
Toyota Auris 2.231
Rok výroby: 2007
Stav: 160 297 km
Cena: 105 000 Kč
Toyota Avensis 1.998
Rok výroby: 2012
Stav: 118 012 km
Cena: 249 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků