Pokud se chcete svézt klasickým kupátkem za rozumnou cenu, je Toyota GR86 jednou z posledních možností. Ale pozor, pro nováčky zřejmě nebude.
Toyota GR86 je spolu se Subaru BRZ asi poslední možností, jak si pořídit řidičsky zajímavé kupé klasické koncepce za rozumnou cenu. Výroba potrvá jen do příštího roku a většina automobilů na českém trhu již má své budoucí majitele, ale Toyota ve svém ceníku má ještě naskladněno pár kousků modelového ročníku 2022. Ceny začínají na 950.000 Kč a věřte, že tohle auto si svou hodnotu udrží.
Na okreskách a okruzích funguje GR86 fantasticky, ale jak se bude tvářit na nouzové situace v podobě slalomu a losího testu? A jaké nároky klade na řidiče? Právě to se vydala zjistit na polygon redakce km77.com.
Tam přijíždí Toyota GR86 RZ vybavená paketem Touring zahrnujícím sportovní pneumatiky a brzdové destičky. Výkon 234 koní z lineárně táhnoucího čtyřválce o objemu 2,4 litru přenášejí na silnici pneumatiky Michelin Pilot Sport 4S 225/40R18 92Y.
Díky hmotnosti 1270 kg, motoru vpředu a pohonu zadních kol se Toyota nechá vést s naprostou lehkostí. Působí agilně a přesně reaguje na povely řidiče, ať už jde o práci s pedály nebo volantem. Protože přední kola mají na starost pouze držení stopy, ve slalomu nejsou patrné známky nedotáčivosti. Zadní náprava navíc mírným vybočením pomáhá utáhnout zatáčku. Výsledný čas 24,2 sekundy je stejný jako u Renaultu Megane E-Tech a o desetinu lepší než Ford Fiesta ST-Line s litrovým mild-hybridním ecoBoostem o výkonu 155 koní.
V losím testu GR86 funguje velmi dobře, ale vyžaduje zkušenější přístup. Ten se nakonec od potenciálního zákazníka očekává. Při nájezdu do losího testu s prudkým škubnutím volantem se Toyota vzepře a jde do přetáčivého smyku, který brání návratu do dráhy. Naopak při plynulejším a přesném zatočení zůstává klidná a manévr zvládá bez problému. Výsledná maximální nájezdová rychlost se ustálila na 75 km/h, což je sice 2 km/h pod standardem redakce, ale i tak GR86 prokázala, že jde o velmi dobře naladěné auto.