Toyota FCHV, vůz poháněný palivovými články překonal trasu z Osaky do Tokia bez tankování

TOYOTA MOTOR CORPORATION (TMC) oznámila, že zdokonalená verze modelu TOYOTA FCHV poháněného palivovými články úspěšně absolvovala dálkovou jízdní zkoušku spočívající v ujetí trasy z Osaky do Tokia bez zastávky na dotankování paliva.

Jízdní zkouška vozu TOYOTA FCHV v rámci testovacího programu na veřejných komunikacích byla zahájena před vládní budovou ósacké prefektury v centru města Ósaka. Vůz se vydal na rychlostní komunikaci Meishin, pokračoval na Tomei a poté jel po metropolitní rychlostní komunikaci Tokia. Cestu ukončil v automobilovém zábavním centru Mega Web v nábřežní oblasti Tokia, a celkově tak ujel přibližně 560 km. Vůz urazil trasu se zapnutou klimatizací a bez nutnosti zastavit kvůli natankování.

Testovaný model TOYOTA FCHV vykazuje o 25 % nižší spotřebu než předchozí verze. Je tomu díky zdokonaleným vysoce výkonným palivovým článkům Toyota FC Stack vlastní konstrukce. K nižší spotřebě přispěla i modernizace řídicího systému, který reguluje výkon palivových článků i nabíjení a vybíjení akumulátorů. Vůz je též vybaven vysokotlakými nádržemi 70 MPa vyvinutými v rámci Toyota Motor Corp.. Do těch je možné natankovat přibližně dvojnásobek vodíku v porovnání s nádržemi 35 MPa používanými v předchozích verzích modelu TOYOTA FCHV. Díky těmto zlepšením lze na jedno natankování urazit vzdálenost přibližně 750 km (v 10-15 testovacích jízdních cyklech dle výpočtů TMC).

Kromě otázek týkajících se skladování vodíku, nákladů na jeho výrobu a dalších technických problémů je třeba řešit i témata jako je infrastruktura zásobování a širší společenské dopady. Toyota usiluje o to, aby se vozidla s palivovými články začala běžně používat. Spolupracuje přitom s japonskou vládou, energetickými společnostmi i dalšími zainteresovanými subjekty. Toyota Motor Corporation v rámci těchto snah pokračuje ve výzkumu a vývoji, jehož výsledkem jsou postupná zlepšení, jako např. dojezdová vzdálenost, startování za nízkých teplot, životnost a úspory nákladů.

Technické specifikace vozidla (pro model FCHV nasazený na trase Ósaka – Tokio) 

Vůz
Označení TOYOTA FCHV
Celková délka/šířka/výška (mm) 4 735 / 1 815 / 1 685
Hmotnost (kg) 1 880
Počet cestujících5
Provozní parametry
Nejvyšší rychlost (km/h) 155
Palivové články
Označení Toyota FC Stack
Typ Polymerový elektrolyt
Výkon (kW) 90
Motor
Typ S permanentním magnetem
Nejvyšší výkon v kW (k) 90 (122)
Nejvyšší krouticí moment v N.m (kg.m) 260 (26,5)
Palivo
Typ Vodík
Uložení Vysokotlaké vodíkové zásobníky
Nejvyšší tlak tankovaného paliva (MPa) 70
Baterie
Typ Nikl-metal-hydrid

 

Klepněte pro větší obrázek

 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110: Lehká krize identity

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110

Nejdříve to měl být crossover pro masy, teď si to v Citroënu rozmysleli a tvrdí, že jde o normální hatchback. Takže jsme společně s Cactusem vyrazili na cestu poznání, najít jeho místo pod sluncem.

24.  5.  2018 | Miro Mihálik | 18 příspěvků
TEST Lexus LS 500h: Měl být dokonalý. Jenže...

Lexus LS 500h

Nový Lexus LS mi ze všech testovacích aut způsobil největší pomatení mysli. V některých ohledech tak neuvěřitelně fascinuje, jinde ale může i zklamat. Nebo jej prostě jen nechápu?

22.  5.  2018 | Milan Lažanský | 27 příspěvků
TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 10 příspěvků