Toyota díky PCS před chodcem nejen brzdí, ale umí se mu i vyhnout

Koncern Toyota pracuje na vylepšeném provedení systému pro předcházení střetů. Ten má umět nejen brzdit, ale také zasáhnout do řízení.

Soustavy pro nouzové brzdění v případě hrozícího střetu zažívají mohutný rozmach a ve své nabídce je již má většina velkých automobilek. Pokud řidič nedává pozor a hrozí střet s jiným autem nebo chodcem, systém nejprve řidiče na riziko upozorní, a pokud stále nereaguje, začne sám brzdit. V rychlostech běžných pro městský provoz, v němž mimochodem k podobným střetům dochází nejčastěji, je taková soustava schopná riziko havárie odvrátit, ve vyšších rychlostech pak alespoň snižuje následky střetu.

Připomeňme, že mezi protagonisty v zavádění těchto systémů patří Volvo se svým City Safety. Automobilka Toyota ale chce ve snahách o eliminaci havárií jít ještě dále, přičemž ani jiné koncerny v tomto ohledu rozhodně nespí. V současnosti Toyota testuje svůj přednárazový systém (PCS) kombinovaný se soustavou Pedestrian-Avoidance Steer Assist. Ten umí před překážkou nejen samočinně brzdit, ale skrze zásahy do řízení se jí také vyhnout. A jak to funguje?

Toyota Pedestrian 1.jpgToyota Pedestrian 2.jpgToyota Pedestrian 3.jpg
Toyota svůj přednárazový systém (PCS) kombinovaný se soustavou Pedestrian-Avoidance Steer Assist
 zkouší také na vozech Prius

V případě, že se vám do jízdní dráhy chystá vstoupit chodec, systém vás nejprve varuje kontrolkou v přístrojovém štítě, a pokud na toto varování nezareagujete, začne brzdit. Pokud to k odvrácení havárie nestačí, umí změnit směr jízdy vašeho vozu. Ve své současné podobě tato soustava vybočí auto nejvýše o 700 mm, přičemž jej nikdy nenechá opustit jízdní pruh, ovšem lze předpokládat, že se zapojením dalších senzorů schopných spolehlivě sledovat celé okolí vozu bude schopna i výraznějších manévrů při zachování bezpečnosti provozu.

Přemýšlíte teď nad situacemi, v nichž by takový systém mohl selhat nebo se zachovat nepředvídatelně? To zatím neřešte, zatím se jen testuje. Podle vyjádření představitelů značky Toyota bude přednárazový systém (PCS) kombinovaný se soustavou Pedestrian-Avoidance Steer Assist dostupný v sériové produkci v průběhu roku 2015.
 

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud