Toyota Crown: vrchol japonské techniky

Toyota Crown je již po desetiletí ryze japonskou záležitostí. Vždy byla výkladní skříní moderních technologií, jaká je verze pro rok 2009?
Toyota Crown: vrchol japonské techniky

V pořadí se jedná již o třináctou generaci, přičemž ta první byla představena v roce 1955. Rodina této řady je nyní tvořena typy Crown Royal Saloon, Crown Athlete a poprvé i Crown Hybrid. Vozy povyrostly do všech stran, získaly poněkud dynamičtější vzezření a zpětná zrcátka se poprvé přestěhovala z předních blatníků na pro Evropana více obvyklá místa na předních dveřích.

Výrazným příspěvkem bezpečnosti provozu je zavedení systému předcházejícího vzniku nehody. Zahrnuje mikrovlnný radar a vůbec poprvé v sérii i monitor očních zornic řidiče. Standardní výbavou je také vyspělý stabilizační systém VDIM. Crown Hybrid může být vybaven systémem pro noční vidění na bázi infračervené kamery s funkcí automatické detekce chodců. Do artilerie airbagů patří i ty boční pro cestující vzadu. Vyspělý navigační systém NAVI/AI-AVS má zvláštní modul pro usnadnění nájezdů na dálnici a sjezdů z ní. Přímo totiž zasahuje do motormanagementu a při nájezdu drží zvýšené otáčky pro rychlou akceleraci a při sjezdu pomáhá brzdit motorem, kromě toho informuje řidiče v případě, že je proces zpomalování příliš pomalý pro nasměrování na konkrétní sjezd. Navigační systém také zasahuje do aktuálního nastavení tlumičů. Při panickém brzdění se rozblikají brzdová světla. Pokrokový parkovací asistent využívá ultrazvukových senzorů vpředu a vzadu a prostřednictvím akustických signálů naviguje řidiče do mezery mezi auty parkujícími podélně, nebo příčně. Aktivní opěrky hlav na předních sedadlech jsou konstruovány se záměrem minimalizovat nebezpečí poranění krční páteře v případu nárazu zezadu. Deformační zóny byly dále optimalizovány i pro maximální ochranu chodců v případě střetu. Řidič má možnost výběru z několika přednastavených konfigurací řízení motoru, převodovky a pérování v závislosti na aktuálních požadavcích, například pro sportovní svezení nebo ekonomickou jízdu.
 
Vozy řady Crown jsou nyní nabízeny výhradně s vidlicovými šestiválci. Crown Royal Saloon je k dispozici s jednotkami s objemy 2,5, nebo 3,0 l, pro Crown Athlete jsou v nabídce motory 3,5 a 2,5 l. Všechny mají přímé vstřikování benzínu a proměnné časování sacích i výfukových ventilů Dual VVT-i a jsou doplněny elektronicky řízenými, šestistupňovými automatickými převodovkami 6 Super ECT. Takřka všechny varianty lze získat v provedení s pohonem jen zadních, nebo všech kol.
 
Zvláštní kapitolou je samozřejmě model Crown Hybrid. Využívá systému THS II a podle svých tvůrců nabízí Hybrid jízdní výkony vozu s objemem 4,5 l a spotřebou dvoulitru. Jeho jádrem je šestiválec 3,5 l, jenž ve spolupráci s vysokokapacitními akumulátory a elektromotorem s možností rekuperace energie při brzdění uděluje modelu Crown Hybrid vynikající dynamické vlastnosti při minimálních provozních nákladech. Stiskem tlačítka lze aktivovat pouze elektrický pohon pro případ, že třeba potřebujete přijet domů zcela neslyšně. Součástí výbavy vozu je také systém aktivní eliminace některých, zvláště nepříjemných akustických frekvencí od pohonné jednotky, jenž je potlačuje prostřednictvím specifických zvuků z reproduktorů audiosoustavy. Toyota Crown Hybrid již nyní splňuje japonské emisní předpisy připravované pro rok 2015, přičemž se nachází na čtvrtinovém stavu ve srovnání s hodnotou, jež byla limitní v roce 2005.   
 
Toyota nabízí modelovou řadu Crown opět výhradně v Japonsku a očekává měsíční odbyt 5 500 vozů včetně osmi stovek aut s hybridním pohonem. Stále se jedná o jeden z nejbezpečnějších a nejkomfortnějších automobilů světa.
 
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků