V evropských nárazových testech úspěšná Toyota Corolla v sérii přísnějších zkoušek amerického IIHS dopadla o poznání hůř. Ovšem není se čemu divit…
Trvale rostoucí bezpečnost sériových automobilů vede instituce, které je podrobují bezpečnostním zkouškám včetně crashtestů, k úpravám metodiky a jejímu zpřísňování. Evropský institut Euro NCAP představil novou metodiku před dvěma roky, ale tím nekončí: nově podle Euro NCAP mají auta sama brzdit. V podobné situaci jsou ale také zkušebny v USA.
Novou metodiku (zatím má běžet paralelně s tou stávající) zkouší také americký pojišťovací institut IIHS (Insurance Institute for Highway Safety). Podle jejích tvůrců má přesněji odpovídat reálným podmínkám při skutečných nehodách v běžném provozu. A čím se tyto nárazové testy IIHS liší od těch evropských?


Toyota Corolla po nárazových testech IIHS (vlevo) a Euro NCAP (vpravo)
Pro IIHS i Euro NCAP jsou společné rychlosti střetu 40 mph, tedy 64 km/h. Zatímco v Evropě je překážka deformovatelná, v USA je pevná, navíc u Euro NCAP do ní vůz naráží 40 % své čelní plochy, přičemž při nových zkouškách IIHS jen plochou 25 %. Lze tedy předpokládat, že rozdíly budou značné, což příklad aktuální generace sedanu Toyota Corolla potvrzuje.
V evropské zkoušce Euro NCAP Corolla obstála na výbornou a pět hvězdiček si zasloužila prakticky bez ztráty kytičky, u IIHS ale prakticky propadla. Jak lze pozorovat z přiloženého videa, hlava figuríny na místě řidiče výrazně vybočila stranou, sklouzla po čelním airbagu a zaklínila se mezi něj, hlavový airbag a deformující se dveře.
Podobně nelichotivě dopadla pochopitelně také další auta zkoušená tímto způsobem. Tento příklad ukazuje, jak ošemetné může být orientovat se jen podle nějakých hvězdiček…