Toyota Corolla Cross jezdí i na vodík se spalovacím motorem. Dostala techniku z ostrého hatchbacku

Koncept H2 ukazuje, že se Japonci nehodlají spoléhat jen na elektromobily. Dostane se k běžným zákazníkům?

Automobilka Toyota již nějakou dobu hlásí, že auta na baterie nejsou jedinou cestou k snižování emisí a dosažení její uhlíkové neutrality, kterou zatím plánuje na rok 2050. Vnímá, že požadavky zákazníků z celého světa jsou různé, proto hodlá jít směrem vícero technologií. K nim samozřejmě také patří elektromobily, ale zároveň i vozy s palivovými články, hybridy a plug-in hybridy. Pro životaschopnost své nízkoemisní až bezemisní techniky má pádné důkazy – jedním z posledních je závodní GR Corolla s vodíkovým spalovacím motorem, kterou značka nasadila do série Super Taikyu, a jíž řídil sám velký šéf Akio Toyoda.

Na letošní Ypres Rally v Belgii se také světu předvedl vodíkový GR Yaris H2. Zkoušky na závodech prý pomohly značně uspíšit vývoj spalovacího motoru na vodík – jeho výkon stoupl o 24 procent, točivý moment o 33 procent a dojezd o zhruba 33 procent. Tankování se zkrátilo z pěti minut na minutu a půl. V příštím roce by dle nedávných zpráv mohly začít jezdit prototypy pick-upu Hilux na vodík a již nyní probíhají v Japonsku zkoušky tohoto konceptu Corolla Cross H2.

Vůz kombinuje přeplňovaný tříválec 1.6 z GR Corolly s vysokotlakým vstřikováním vodíku a nádrže ze sériového modelu Mirai. Výhodami tohoto typu pohonu jsou podle Toyoty zejména možnost využít stávající techniku spalovacích motorů, rychlé tankování a menší spotřeba nedostatkových materiálů typu lithia nebo niklu. V současné době je automobilka zhruba ve 40 procentech cesty ke komerčnímu využití vozidel typu Corolly Cross H2, zatím prý není jasné, zda bude v dohledné době vyzrálá natolik, aby mohla být nasazena sériově. V motorsportu se ale spalovací motory na vodík více než osvědčily.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Diskuze (2) Další článek: Mercedes-Benz ukázal dvě novinky EQT pro kempování v přírodě. Zvolíte luxusní, nebo střídmější provedení?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,