Toyota Celica - sport pro masy (64x foto)

Cenově dostupná kupé nejsou v současné době údajně v módě, ale dřív byla nabídka sportovně laděných vozů otázkou prestiže.

Čistokrevné sportovní automobily byly vždy velmi drahé, ale motoristé milovali jejich atraktivní styl, zvuk a dynamiku. Marketingová oddělení automobilek proto rychle objevila na trhu místo pro velkosériově vyráběné automobily se sportovním designem, výkonnými motory a sportovně laděným podvozkem. U Toyoty se rozhodli tímto směrem vydat v prosinci 1970.

Úspěšný debut

První Toyota Celica vyráběná v letech 1970 až 1977 byla technicky příbuzná s modelovými řadami Carina a Corona a mnohé její stylistické detaily nezapřely inspiraci Fordem Mustang.

Celica si podobně jako Mustang získala ihned značnou oblibu u zákazníků a také absolvovala první zkoušku ohněm ve světových soutěžích.

Klepněte pro větší obrázek
Mezi dnes již klasické sportovní vozy patří i japonská modelová řada Toyota Celica.

Druhá generace z roku 1977 zůstala u dvou karosářských variant se stupňovitou nebo splývavou zádí. Po ní následovala zatím poslední Celica s pohonem zadních kol, která se vyráběla v letech 1981 až 1985 nejen jako dvoudveřové kupé a třídveřový liftback, ale i jako otevřený kabriolet.

Poprvé se na scéně objevují modely Celica poháněné přeplňovanými motory, které se staly základem pro nasazení speciálu skupiny B do světových rallye, který byl úspěšný zejména v afrických soutěžích.

Vavříny v soutěžích

Čtvrtá generace vozů Celica z druhé poloviny 80. let získala ve světových soutěžích několik vavřínů, na něž navázala pátá a šestá Celica v 90. letech. Celkem Celica GT-Four získala dva tituly mistra světa v rallye v kategorii konstruktérů a čtyři mistrovské tituly v hodnocení jezdců.

Všechny tři zmíněné generace byly i nadále k dispozici ve třech karosářských variantách. Místo zadního pohonu měla ovšem Celica od roku 1985 pohon předních kol, o něco později následoval pro špičkové verze GT-Four pohon všech kol.

Zatím poslední, sedmá generace vozů Celica usilovala o zákazníky od července 1999 do dubna 2006, a to pouze jako třídveřový liftback s výrazně klínovitým tvarem. Toyota vůz výrazně zmenšila, odlehčila a vsadila výhradně na atmosféricky plněné motory 1,8 litru.

Žel zájem o tyto vozy zdaleka nedosahoval úrovně předchůdců, a tak Toyota vyřadila Celicu na dlouhé roky z nabídky. Toyota se však vrátí ke sportovnímu kupé na přelomu letošního a příštího roku s novinkou na základě konceptu FT-86 s motorem boxer a pohonem zadních kol.
 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek  


 

TEST Citroën C3 Aircross 110 PureTech EAT6: Váš městský obývák

Citroën C3 Aircross 110 PT EAT6

Tentokrát jsme C3 Aircross vyzkoušeli v silnější z benzinových dvanáctistovek. Jaký je tento extrovertní crossover?

15.  5.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
Minitest Škoda Karoq 1.0 TSI: Dělám, co můžu! Stačí to?

Škoda Karoq 1.0 TSI (minitest)

Zázraky od malého litrového tříválce v poměrně velkém crossoveru raději nečekejte, poněkud překvapivě však základní motor z Karoqu nepoužitelnou brzdu provozu nedělá.

12.  5.  2018 | Miro Mihálik | 86 příspěvků
Minitest BMW 630d xDrive Gran Turismo: Rudý samet

BMW 630d xDrive GT (minitest)

Třílitrový šestiválce s jedním turbodmychadlem byl ještě donedávna základním vznětovým agregátem BMW 6 GT. Výkon 195 kW není malý, dost možná ani více nepotřebujete.

8.  5.  2018 | Jan Mička | 12 příspěvků