| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid | Foto: Petr Homolka

| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka
| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka
| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka
| Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid Foto: Petr Homolka
37
Fotogalerie

TEST Toyota C-HR GR Sport 2.0 Hybrid: Může to vůbec jít ještě lépe?

GR Sport představuje nejdražší verzi Toyoty C-HR. Stylový crossover není s cenou citelně přesahující 800.000 Kč zrovna levný, zatím jsem se ale nesetkali s nikým, kdo by na něj nadával.

Radosti
Nestárnoucí design
Úsporný a výkonný hybridní pohon
Skvělé jízdní vlastnosti
Starosti
Vyšší cena
Menší vnitřní prostor vzadu
8  /10

Osobně si nepamatuji den, kdy bych na českých silnicích nepotkal Toyotu C-HR. A to občas nemusím ani chodit ven, stačí vykouknout z okna. Jsou všude. Jezdí v nich mladí, staří, kluci i holky, pod kapotou mají hybrid i benzinový motor a po více než pěti letech od představení a jedné modernizaci se pořád nestačila okoukat. Kdykoliv se můžu posadit za volant, nepohrdnu, a když přišla řada na novou sportovněji střiženou verzi GR Sport, sobecky jsem si ji zabral na celý týden pro sebe. A nelitoval jsem.

Toyota C-HR GR Sport byla oficiálně představena koncem loňského roku a začátkem toho letošního už měla české ceny. Výbava vychází z provedení Executive, které už je samo o sobě dostatečnou zárukou toho, že běžnému uživateli uvnitř nic nechybět nebude. Co si pod tím představit?

Nad rámec linie Executive toho od GR Sport dostanete dost, respektive prvky za víc peněz, než činí ceníkový rozdíl mezi oběma výbavami (25.000 Kč). Jsou to třeba litá 19palcová kola (jiná výbava je mít nemůže), elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (u Executive v rámci paketu VIP za 15.000 Kč) dvoubarevné lakování karoserie (u Executive k paketu VIP za 22.500 Kč) a samozřejmě prvky, které dělají výbavu GR Sport specifickou: sportovnější nárazníky, plakety, černé okenní lišty nebo zatmavená skla světel. A to jsme pořád jen u vizuální stránky. Pak jsou tady i drobné změny na podvozku, ale o těch až později.

Každá legrace něco stojí

Nahlédnutí do ceníku Toyoty C-HR GR Sport může být pro kdekoho studená sprcha. Za hybridní osmnáctistovku s kombinovaným výkonem 90 kW (122 koní) totiž oficiálně dáte nejméně 769.900 Kč a testovaný hybridní dvoulitr s výkonem 135 kW (184 koní) vyjde na 844.900 Kč. A to se bavíme o akčních cenách po slevě 90.000 Kč. Za podobné peníze můžete mít dvoulitrovou hybridní Corollu TS GR Sport (851.900 Kč) či slušně vybavenou „ravku“ Comfort Style s dvoulitrem Valvematic a převodovkou CVT.

Řada lidí má Toyotu C-HR jako jediné auto do rodiny, pokud však má plnit roli posily stávajícího vozového parku, je to trochu drahý špás. Ale tak krásný! Už běžná Toyota C-HR umí na ulicích otáčet hlavy, ale GR Sport se sportovními doplňky, dvoubarevnými 19palcovými koly s 45procentními pneumatikami a nepřehlédnutelným dvoutónovým lakem to umí ještě lépe. Výstřední tvar karoserie nemusí být vždycky jistotou dlouhotrvajícího wow efektu, Toyotě C-HR se to ale daří.

Stárnout se musí umět

Jestli se u Toyoty C-HR někde projevil zub času, je to interiér. V dnešní době, kdy mají digitální přístrojové štíty s množstvím zobrazení i malá auta, působí převážně analogová kaplička s dvěma velkými tubusy a malým barevným palubním počítačem uprostřed trochu zastarale, na druhou stranu zobrazuje všechny potřebné informace a údaje jsou skvěle čitelné za všech běžných světelných podmínek.

Prostředí infotainmentu s 8palcovým dotykovým displejem bylo lehce zastaralé už v době příchodu modelu C-HR na trh a moc se na něm nemění ani u novějších toyot. Je ale přehledné, rychle se v něm zorientujete a vyznavači konektivity ocení rychlý náběh systémů Android Auto a Apple CarPlay. Zároveň nelze neocenit klasická tlačítka po stranách displeje. Jsou sice maličká, ale vzhledem k tomu, že je středová část přístrojovky mírně natočená k řidiči, se do nich snadno trefuje. 

Vpředu není moc co vytknout. Se sportovností to Toyota C-HR GR Sport nepřehání, takže s výjimkou specifického startovacího tlačítka, volantu potaženého perforovanou kůží a prošitého rudou nití a krásných sedadel s unikátními potahy (kůže a Alcantara) tady změny oproti nesportovním verzím nenajdete. Interiér není ošizený a kvalitou zpracování i volbou materiálů odpovídá vyšší ceně vozu. Je na úrovni a uvnitř se cítíte dobře.

Sedí se výš, což u crossoveru chápu, v loktech by bodlo více místa, ale beru v potaz, že osoby menšího vzrůstu to mohou vnímat jinak. Podobně musím přistupovat i k místu vzadu. Měřím 190 cm a za sebe se neposadím, protože mi schází místo před koleny a nad hlavou. Vzadu je kvůli malým bočním oknům hodně temno a na mizerném výhledu malým zadním oknem a šikmo vzad se asi shodneme všichni. Inu, daň za design. Ta se promítá i do kufru s objemem 358 litrů, který už překonávají i některé malé městské hatchbacky. Hybridní osmnáctistovka má kufr o 19 litrů větší, to už vás ale nezachrání.

Pokud vás litry nezajímají a C-HR se vám prostě jenom libí, může vám stačit informace, že dvojici aktivních třicátníků stačí kufr až až. Je mělký, zato ale pod podlážkou ukrývá spoustu oddělených prostor třeba pro boty zablácené z odpoledního výletu. Kam dáte rezervu, vás trápit nemusí. Hybridní dvoulitr ji totiž ani mít nemůže (u osmnáctistovky je za příplatek 9900 Kč a v paketu Business za 20.000 Kč). Dokud nepřijdou děti a nebude potřeba převážet kočárek, mají mladí vystaráno. V opačném případě bych se osobně poohlédnul třeba po hybridní corolle.

Pokračování 2 / 3

Dynamický hybrid. No fakt!

V české nabídce Toyoty C-HR aktuálně najdete výhradně hybridní pohony. Vedle osmnáctistovky (90 kW/112 koní), která v roce 2019 dostala lehčí baterii Li-ion, je to dvoulitr s celkovým výkonem 135 kW (184 koní) a těžší NiMH baterií pod zadními sedačkami (prý kvůli lepšímu rozložení hmotnosti). Dříve byla na výběr i ryze benzinová dvanáctistovka, která umožňovala kombinaci s manuální i automatickou převodovkou, a dokonce i s automatem a pohonem všech kol. Zájem o ni byl mizivý, zatímco hybridy byly v Česku zastoupeny více než 80procentním podílem.

Testovaný dvoulitr Dynamic Force s Atkinsonovým cyklem má 112 kW a 190 N.m a je doplněn o dva elektromotory: první funguje jako generátor, přeměňující přebytečnou energii ze spalovacího motoru na elektřinu, která se následně ukládá do akumulátoru, a druhý je určen pro pohon vozu. Má 80 kW, 202 N.m a může vůz pohánět do rychlosti 120 km/h. Couvání probíhá výhradně v jeho režii. Spalovací motor je vybaven přímým i nepřímým vstřikováním paliva (každé se hodí pro jiný rozsah zatížení) a vyznačuje se termodynamickou účinností 41 %. Stal se také základem pro hybridní tříválcovou patnáctistovku, kterou máme v naší dlouhodobě testované Toyotě Yaris Hybrid.

Toyota říká, že až 80 % cestovního času ve městě vůz zvládá v elektrickém režimu. To se odráží na deklarované spotřebě paliva, která v kombinovaném cyklu činí 5,3 l/100 km. Moje jízda tak úsporná nebyla, vzhledem k většímu podílu dálnice však týdenní průměr 5,7 l/100 km považuji za velice slušný výsledek. Obzvláště, když vím, že jsem se stran řidičských návyků nemusel vozu přizpůsobovat.

Hybrid je vyladěný, efektivně přepíná mezi spalovacím a elektrickým módem a rychle se dobíjí. Není potřeba mu nějak výrazně pomáhat – mně obvykle stačilo přepnout hybridní planetovou převodovku e-CVT do rekuperačního módu B a brzy jsem měl k dispozici dostatečné množství energie pro krátkodobé proplouvání na elektřinu. A to má baterie kapacitu jen 1,4 kWh. Skoro si až říkám, že tlačítko EV Mode ztrácí smysl – nepoužíval jsem ho, a to ani při překonávání strmých stoupání při výjezdu z redakční garáže.

Elektrický pohon tady není pouhý „přístrk“ a nástroj k tabulkovému snížení spotřeby, ale vlastně plnohodnotný pohon, který vůz využívá v maximální možné míře. Pokud palubní počítač nekecal, všechny mé jízdy jsem z více než 50 % absolvoval v elektrickém režimu. A to se obvykle necourám jenom po městě, kde dává hybrid největší smysl. Je to auto pro každý den, které vás ani pod zátěží neruší výraznějším hlukem motoru. Jasně, na dálnici se dvoulitr umí ozvat, jakmile však dosáhnete požadované rychlosti a klesnou otáčky, je krásně tichý. Toyota v rámci modernizace v roce 2019 zapracovala i na odhlučnění kabiny (na 11 místech) a je to znát.

Tuhý neznamená nepohodlný

Toyota C-HR byla jedním z prvních kompaktních modelů (snad možná úplně první, když tak mě, prosím, v diskusi opravte) využívajících modulární platformu TNGA. Tuhá karoserie je vždycky žádoucí, protože tlumičům zajišťuje správnou oporu a ty pak mohou zajistit pohodlnou jízdu, i když mají tužší nastavení. Takové auto pak může působit sportovně a dynamicky, když ale dojde na lámání chleba, na nerovnostech nedochází k bouchání od kol, odskakování a nestabilitě.

Verze GR Sport se nevyznačuje jen upraveným vzhledem, ale i silnějšími stabilizátory, řízením se strmějším převodem a standardně dodávanými pneumatikami Continental Premium Contact 6. Tlumiče nejsou adaptivní, to je ale kolikrát lepší volba než aktivní systém s množstvím nastavení. Toyota GR Yaris je toho důkazem.

Výsledkem drobných změn je krásně čitelné chování a má radost z hbitosti v zatáčkách. Skoro jako by Toyota C-HR ani nebyla vysoký crossover, od kterého očekáváte větší náklony a spíše dřívější přechody k nedotáčivosti. Karoserie se v oblouku téměř nenaklání, vůz je v drtivé většině případů neutrální a na natočení volantu reaguje rychle a přesně.

Pravda, řízení by mohlo být komunikativnější, toho už se ale dnes ve větší míře nesetkáte ani u vozů Mini, které si hrají na motokáry, natož u módních crossoverů. A tím Toyota C-HR jednoznačně je, proto je úžasné, jak výborně dokáže spojit zdánlivě nespojitelné světy.

Pokračování 3 / 3

Závěr

Už dlouho mě kompaktní crossover nenadchl tak jako dvoulitrová Toyota C-HR GR Sport. Z mého pohledu vypadá skvěle, má hodnotný interiér, bohatou výbavu a jezdí za málo. Hybridní pohon je bezproblémový a ze strany řidiče nevyžaduje specifický přístup. To si často myslí hlavně ti, kteří s ním nemají dost zkušeností, stojí na plynu jako na rýči a pak si stěžují na hluk motoru.

Hybridní pohon oceníte hlavně ve městě, kde se budete většinu času pohybovat na elektřinu. K tomu vám bohatě stačí i levnější osmnáctistovka, dvoulitr s kombinovaným výkonem 135 kW (184 koní) však osobně vnímám jako možnost pro ty, kteří jezdí delší vzdálenosti a požadují fakt slušnou dynamiku. Na stovce jste za 8,2 sekundy, tedy skoro o 3 sekundy dříve než s osmnáctistovkou a spotřeba se obvykle drží pod šesti litry na sto kilometrů. Klidnější řidiči se s přehledem dostanou i na pět litrů.

Verze GR Sport není pouze o úpravě vzhledu. Změny na podvozku jsou sice drobné, ale v kombinaci s už tak dost propracovaným základem fungují skvěle. C-HR GR Sport je sportovnější, ale nikoliv za cenu nepohodlní. Baví mě ho řídit, ačkoliv předpoklady řidičského auta od něj asi nikdo neočekává.

Otázkou zůstává, zda dokážete akceptovat cenu, která i po velké slevě překračuje 800tisícovou hranici. Vůz na fotkách vyšel na téměř 900.000 Kč, v jeho výbavě už ale chybělo snad jenom tažné zařízení za necelých 20.000 Kč (C-HR může táhnout přívěs o hmotnosti až 750 kg). Za stylovku se zkrátka platí, ale množství Toyot C-HR na našich silnicích dokazuje, že to spoustě lidí nevadí.

Toyota C-HR: Souhrn cen
Základní cena vozidla                   634.900 Kč (1.8 Hybrid/90kW Comfort)
Cena s testovaným motorem a výbavou 844.900 Kč (2.0 Hybrid/135kW GR Sport)
Cena testovaného vozidla           889.800 Kč (2.0 Hybrid/135kW GR Sport)

Technické údaje: Toyota C-HR

Rok • stupeň výbavy
2021 • GR Sport
Počet válců/ventilů na válec • rozvod
4/4 • DOHC
Typ motoru • zdvihový objem
zážehový • 1 987 cm3
Vrtání • zdvih
80,5 mm • 97,6 mm
Stupeň komprese
14,0:1
Nejvyšší výkon
112 kW (152 koní)
Nejvyšší výkon při otáčkách
6 000 ot/min
Nejvyšší krouticí moment
190 Nm při 4 400 až 5 200 ot/min
Zrychlení z 0 na 100 km/h
8,2 s
Nejvyšší rychlost
180 km/h
Převodovka: způsob řazení
automatická
Zákl. objem zavazadlového prostoru
358 l
Objem palivové nádrže
43 l
Hmotnost: provozní • celková
1 560 kg • 1 930 kg
Prům. spotřeba: komb.
5,3 l/100 km
Rozvor náprav
2 640 mm
Rozchod kol: vpředu • vzadu
1 540 mm • 1 550 mm
Rozměr pneumatik
225/45 R19
Rozměry: délka × šířka × výška
4 395 × 1 795 × 1 565 mm

Základní výbava: 7 airbagů, 19“ litá kola, dvoubarevné lakování karoserie, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, znak GR Sport na dveřích zavazadlového prostoru, tónovaná skla ve světlometech, černé logo Toyota vpředu a vzadu, automatická dvouzónová klimatizace s technologií čištění vzduchu v kabině Nanoe, sportovně tvarovaný přední a zadní nárazník, volant s perforovanou kůží a červeným prošitím, LED světlomety vpředu a vzadu, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, specificky naladěné řízení a odpružení, upozornění na dopravu za vozem s funkcí automatického brzdění, sledování slepého úhlu, parkovací asistent a další.

Volitelná výbava: Paket JBL (25.000 Kč), paket Navi (19.900 Kč).

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Doporučujeme

Články odjinud