Toyota boduje s novým Priusem, má již 80 000 objednávek

72 komentářů

maro-01
22. května • 9:02

ty wole, to su bludy.... este treba pridat fakt ze BMW M3 malo mensiu spotrebu na okruhu ako prius ked to porovnavali v Top Gear ;))) a uz tu to teoretizovanie bude komplet.Ja ako uzivatel Priusu som s nim velmi spokojny, oproti poslednemu autu O2 v pekelnej kombinacii s DSG a hustokrutej vybave Elegance mam omnoho nizsie naklady na servis (vratane pneu atd), za poslednych 9 mesiacov som spotreboval o 750 litrov menej paliva ako pri O2 a pohodlim pri cestovani je auto uplne inde - kozene sedadla su vyborne tvarovane a neboli ma chrbat pri dlhsich jazdach, u oktavie som bol mrtvy cely rok (robim 95.000 km/rocne). Mikrovibracie od naftaku su minulostou, naprosto 'bezvibracny' a tichy chod je pre mna velka deviza, v kombinacii s kozenymi sedadlami, vybornym audio JBL je to pohodlne cestovanie pre mna. Priemerna spotreba, byt pre mna nie velmi podstatny udaj, pre priklad: cestovanim po Polsku: 4 l/100km(minimum dalnic, vecsinou 60-90km/h), po Nemecku (vecsina dialnice, tempomat na 175) do 6. A to mam disky so sirkou 7,5" a pneu 225/50 (oproti serii 195/60, disk sirka 6").Samozrejme auto ma svoje muchy z ktorych velke % sa da pochopit ked sa clovek dozvie preco su niektore tak skonstruovane ako su (napr kvoli bezpecnosti, hospodarnosti atp). Absencia vyhrievanych sedaciek v zime je cista kryoterapia, absencia xenonu je bieda co do bezpecnosti, atdauto jednoznacne nema sportove ambicie na rychle presuny a pretekanie. Je logicke ze ak ma niekto taketo potreby a ocakavania tak sa vo vybere pomylil. S tym potom suvisi aj nepochopenie tzv. "gliding mode" co je princip energeticky uspornej / zelenej jazdy na priuse. Jazdit so spotrebou 4 sa da, ale treba to pochopit a naucit sa byt ukazneny, minimalizovat plyn/brzda efekt atp.

Radek Ondrášík
22. května • 9:46

To je dobrý argument s tou spotřebou :))Včera jsem ušetřil o 20 litru více pali)va, než dnes. Proč? No protože dnes sem nikam nejel :)) No to je ale blbost :)Ale jiste a pokud jste za auto dal o 150tisic vice, to se vyplati usetrit 800 litru paliva za rok :) kolik roku se to bude srovnavat?

Petr Zima
21. května • 15:40

Dobrý den,musím reagovat na zavádějící informace o Priusu v této diskuzi a poskytnout reálné argumenty (ne jedna paní povídala). Zde jsou body, které chci ujasnit: 1) Neznám Prius u kterého by se měnila baterie v 100 000km, neznám ani Prius u kterého by byla v ČR měněna hybridní baterie v záruční době (což je 8 let). Životnost hybridní baterie je koncipována na životnost vozu.2) Prius přináší benefity svým zákazníkům. Na trzích ve Velké Británii, Francii a Německu vyhrál několikrát za sebou hodnocení J.D.Power (nejprestižnější anketa co se týče zákazníků) tím, že měl nejspokojenější zákazníky nejen mezi všemi automobilkami, tak i mezi modely
http://www.zavolantem.cz/stripky/toyota-prius-ziskala-cenu-j-d-power-za-spokojenost-zakaznikuToto je fakt, a kdyby Prius nepřinášel zákazníkům něco navíc (něco navíc než konvenční vozy) nikdy by toto ocenění nevyhrál a to na největších trzích Evropy. Nevyhrál to ani dieselový ani benzínový model, ale hybridní Prius - toto je fakt.Další fakt, že je Prius výjmečný je, že získal titul automobil roku v roce 2004 v Severní Americe a v roce 2005 v Evropě.Navíc v letech 2004 až 2008 (2009 zatím nenní vyhlášeno) získal titul motor roku v kategorii za nejlepší spotřebu. V roce 2004 dokonce získal celkový titul mezinárodní motor roku. Opět to nezískal ani diesel ani benzín, ale Prius.
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/previous04.html
Na závěr bych chtěl říci, že pposkytnuté argumenty myslím mluví za vše. Poskytl jsem podložené argumenty jak od zákazníků (J.D.Power) tak i novinářů (Titul motor roku a vůz roku). Co se týče životnosti baterie - byl jsem se ptát na servisním oddělení. Kdyby byl Prius tak špatný, jak zde někteří píší popřípadě nepoužitelný, nezískal by tyto ocenění a neprodalo by se ho již přes 1 milion vozů - tedy jedná se o osvědčenou technologii, která si našla spoustu zákazníkůProsím, nepište zde nepodložené informace typu jedna paní povídala. Popřípadě se přijďte zeptat k nám na Toyotu
Přeji hezký denPetr Zima

Radek Ondrášík
21. května • 16:12

No tak pěkně by to nepospal ani PR oddělení Toyoty. Ano, má to novinářskou cenu, má to místo v anketě a co? Nic. Papír snese všechno a ankety nevyhrává to nejlepší, ale to, co automobilka dokáže protlačit nahoru.Prisu v žádném případě není špatné auto, jenom se ekonomicky a ekologicky nijak nevyplatí. Stačí si vzít kalkulačku a zpočítat si to. Při 150tisícovém rozdílů proti stejně výkonném benzínovém konkurentovi a úspoře 50 Kč na 100 km si lehce zpočítáme, že návratnost je nějakých 300 000 km. Tedy nikdy.Životnost baterie je koncipována na životnost vozu? Takže Přius má pak životnost 160 000 km nebo 8 let dle toho, co přijde dříve. No alespoň víme, jakou má to auto životnost. navíc tu nelžete o jakési životnosti. To je pojem, který nemá žádnou reálnou podobu. Ve finále záruka na úbytek kapacity a výdrže stejně neexistuje, takže jediná záruka je např. na vnitří zkrat apod. tedy ne na to, co reálně odejde, tedy kapacita, ale na to, co neodejde. Je to jako s baterou v mobilu. Taky má ze zákona záruku 2 roky, ale když ten mobil každý den vybijete a nabijete, za půl roku kupujete novou a to samé platí i u Priuse.Ale s fanatikem je škoda se bavit. Doporučim do Priuse sednou a jezdit. Ne těch 500 km za rok, co má spousta Priusů, ale opravdu to auto využívat. Takový nájezd 40tkm-50-100 tkm ročně ukáže sílu toho auta.

Petr Zima
21. května • 17:07

Je dobré slyšet od novináře, že novinářské akety jsou o ničem, a že še necháte manipulovat. Co teprve ty recenze. Myslím, že takto to není a novináři dokážou být objektivní. Navíc ty ankety jsou nejprestižnější co se týče automobilového průmyslu ať se Vám to líbí nebo ne.Dále anketa J.D.Power je dělána mezi zákazníky, ne novináři a automobilky do toho nezasahují. Dále dlevaší logiky záruka=životnost vozu, Prius vydrží déle o pět let než konvenční vůz, který má záruku většinou 3roky. Navíc jak jsem říkal nevím o případu v ČR kdy by odešla baterie v záruce. A v záruce jsou zatím všechny Priusy dovezené importérem. Kdyby to nebyl problém ČR, ale globálně, psalo by se o tom - což se neděje a hlavně by si to nekoupilo přes 1mil zákazníků. Navíc v diskuzi bylo více lidí i majitelů Priuse a nevím, že by si někdo z nich stěžoval na baterie.Jinak v Priusu jezdím přes 3 roky a myslím, že o dost více než 500km, cca přes 20 000km ročně bez jediného problému - kromě toho, že do mě zezadu naboural ožralý řidič Octavie.K ekonomice si dáme opět pár faktů: Toyota Prius 679 900 vs. porovnatelný vůz Octavia 2.0 TDI PD 6stup. aut. 660 900,-. Co je na tom za nesrovnatelnou cenu? Navíc Prius má nižší spotřebu a emise. Zajímalo by mě kolik by stála Octavia Greenline kdyby se jí podařilo přiblížit na emise Priusu - budu hádat dost, nebyla by výkonná a tak dobře vybavená. Takže ekonomicky vyjde dle stejných propočtů Prius lépe (stejná cena nižší spotřeba) než srovnatelný konvenční vůz a to nemluvím o kolik je Prius tišší a komfortnější. Navíc v některých zemích Evropy, bohužel ne v ČR, je návratnost okamžitá díky daňovým odpočtům na základě emisí. A v tomto segmentu nenaleznete vůz s nižšími emisemi.
Navíc jak jsem říkal 1 milión zákazníků je jeden milion zákazníků. A kdyby u Priusu odcházeli baterie, atd. tak by si ho tolik lidí nekoupilo a už vůbec by nebylo spokojených, což naštěstí je. Navíc je to asi opravdu i ekonomicky výhodné, protože to kupují stále více a více - viž. článek - 80 000 objednávek před zahájením není špatné.Petr Zima

Radek Ondrášík
22. května • 8:39

Upozorním vás na to, abyste mne neoslovoval novinářem. Nikdy jsem jim nebyl, nejsem a pokud ve mne zbyde kapka slušnosti, nikdy jim nebudu.Jinak to, že se něco prodává není žádným důkazem úspěchu, ale dobré práce PR, která vymyje zákazníkům mozky. Za posledních 20-30 let se prosadilo na trhu tolik technologií, vůči lepším a to jenom díky lepší podpoře výrobců, že by to bylo na pár knížek. Dobrým příkladem nechť byl souboj lepší Bety proti výrazně horší VHS. A kdo vyhrál? Takže to, že se něco prodává není důkazem toho, že je to dobrá a správná cesta.Jinak znovu opakuji. Na kapacitu baterie v Priusu žádná záruka není. Pokud běžným provozem dojde k poklesu výdrže, žádná záruka na to nestačí. Je to běžné opotřební. V záruce mi taky nevyměníte ojeté kotouče, byť mají třeba životnost 100 let apod.Dále proč srovnáváte Prius s Octavii 2,0 TDI? Proč ne když už třeba s 1,6 MPI, kde máme stejnou dynamiku a výrazně nižší cenu při stejné výbavě. Ono i když ten Prius bude dražší jenom o 50tisíc, tak to máme návratnost stále 100 000 km. A proč nevybereme třeba výrazně levnější auta se stejnou výbavou, lepší dynamikou apod? Tam by už totiž Prius ekonomicky propadl na plné čáře.Navíc ty vaše emise. Ok, na papíře jsou nižší, ale co ty akumulátory. Ty se musely vyrobit a běžné auto je nemá. Co ty emise, při jejich výrobě? Ty už nechcete vidět co? Chápu, že vám je jedno, že se ty akumulátory někde v kanadě, číně a japonsku vyrobí, to vám tady nesmrdí, že?Prostě prozatím jsou hybridy v plenkách. Ekonomický přínos je silně negativní aj e to masírka pro pár zfanatizovaných pseudoekologů a těch, kteří si neumí pořádně zpočítat, kdy se vůz vyplatí. To, že se např. v USA a Kanadě vyplatí dříve, protože dostnete na nákup "dotace" je věci jinou. Jenže v první řadě žijeme tady a tady se to nevyplatí a žít z toho, co je jinde jaksi nejde a za druhé, pokud se auto dokáže na trhu prosadit jenom tím, že stát mu vytvoří speciální podmínky, pak jde vidět, že se jedná o špatný produkt, protože trh ho bez speciálních státních podpor nechce.

petr
22. května • 7:19

Pan Ondrášik už není "novinářem", v současnosti je tuším prodejcem parfémů.

Radek Ondrášík
22. května • 10:44

Petr: pan ondrasik nikdy nebyl novinarem. Pan ondrasik je prodejcem parfemu pekne dlouho. A byl jim i v dobe, kdy psal ty svoje blaboly na AR ;)

Major
21. května • 16:25

Já myslím, že Petr s priusem jezdí celkem hodně a zas tak daleko to k PR nemá..(20metrů)... :-P

Petr Zima
21. května • 15:43

nesmysly

Jogurt
19. května • 9:00

Ano, i nepraktické, ošklivé a drahé auto lze při troše šikovných marketingových kouzel dobře prodávat. A jak se ukazuje, ani není potřeba zákazníkům říkat pravdu, stejně to funguje.

petr
19. května • 10:11

Drahé ? Současný Prius stojí 679.900,- Kč. Tento nový má být o 2.000,- USD levnější než současný (reakce Toyoty na ceny Hondy Insight, která bude i tak levnější o 2.000,- USD než nový Prius), což odpovídá ceně cca 639.000,- Kč (konečnou cenu stanoví Toyota Czech a ta nebývá moc soudná). No a Octavia 2.0TDI s automatem ve výbavě Elegance stojí 660.900,- Kč ;-)

Major
19. května • 13:44

Toyota Motor Czech nerozhoduje o cenách na českém trhu. ;-)
Ten kdo o tom rozhoduje je TME (Toyota Motor Europe)... a to proč jsou potom tak velké rozdíly mezi toyota.cz a toyota.pl argumentují, že tam mají velkou konkurenci... Škodovku. :-DVěřte nebo ne - svět je divný.

petr
20. května • 13:32

Toyota je levnější i v Německu, ale tam se to dá "omluvit" případným jištěním proti pohybu kurzu eura. V Německu vyjde Avensis 1.8 Sol o cca 50.000,- Kč levněji, ale stačí aby koruna padla o 2,- Kč/Euro a je to vyrovnané :-)

Radek Ondrášík
19. května • 11:20

Prius Hybrid máme ve firmě. Super auto, které je naprosto k ničemu. Těžkopádné auto vhodné maximálně do města. Přes papírové rozměry není interiér nijak prostorný a kufr také ne. Spotřeba ve městě je na první pohled zajímavá, ale na druhou stranu v kolonách při zapnutých agregátech (klima, světla) je baterka za chvíli prádzná a jede se stejně na motor, takže je třeba aby byl provoz tak nějak neplynule-plynulý. Mimo město stoupá spotřeba nad úroveň konkurenčních benzínu o stejném objemu a dálnice jsou pro spotřebu Priuse naprostou tragédii a to i v případě jízdy v povoleném limitu.
Celková kombinace kterou tvoří cca 40% město (Brno), 40% dálnice, 20% zbytek s jízdami v rámci rychlostních limitů je cca 6,5 litru. S ohledem na dynamické možnosti vozu je to spotřeba neskutečně vysoká.
Dále auto je jako ojetina naprosto neprodejné. Po roce padá reálná prodejní cena o nějakých 50-60 procent. Auto s nájezdem okolo 80tkm má hodnotu tak 100tisíc, protože hrozí investice do nové sady akumulátorů, což je v našich končicnách opravdová cenová pecka.Ve finále je Prius I autem k honění si ega. Těžké, špatně ovladatelné, mimo velmi specifický městský provoz užrané a jako ojetina v podstatě neprodejné. Prisu II nebude o mnoho lepší. Náklady sice mírně poklesly a to jak u nového vozu, tak u akumulátorů, které jsou nyní o něco lepší, ale výsledek ukazuje, že celkově to bude funtovat +- jako Prius I.Takže po pořádné porci kilometrů a osobních zkušeností mohu říci, že prozatím hybrid z důvodu úspory financí a životního prostředí určitě ne. A to jak u Priuse, tak u velkých hybridů. Chce to ještě roky vývoje, než to bude systém funkční, kompaktní a opravdu přínosný. Chápu, že to bez počátečních kroků nejde a že nic není hned dokonalé, ale do doby, než to bude opravdu funkční nemá smysl hovořit o tom, že je to dobré. Není. Prozatím ne, ale věřím, že za 3-4 generace to bude vymakaný systém, který si rád pořídím.

Daniel Belak
21. dubna • 16:06

Ja osobne Prius vlastnim. Koupil jsem ho nedavno za 240000 a byl 6let stary a mel 80tisic. Jezdim v prumeru za 4,9litru. Jezdim na hranici rychlostnich limitu. Maximalku jsem otestoval jednou a to je 180km/h. I kdyz jezdim rychle nikdy spotreba nejde pres 5,8litru. V lete pri usporne jizde 4,2litru. Ve meste je jizda ticha, pohodlna a usporna. Srovnavat to s normalnim benzinem muze jen debil. Hodne pouzivam tempomat. Ale kdyz mam plne nabitou baterku, je zrychleni kolem 10,5 sec z nuly na sto. Spise je ale podstatne pruzne zrychleni. Napriklad na konci obce z 50tky slapnu a hned jedu 90, ostatni me dojedou az pozdeji kdyz uz jedu ustalenou rychlosti... Na semaforech vetsina aut nema sanci! Poznam kdyz nekdo pise recenzi a v aute poradne nejel. Ty keci o spotrebe 6,5jsou kravina, to bych snad musel jet porad do kopce a na plny plyn delsi dobu... Ale to ma vetsina benzinaku taky... Uprimne Prius je auto ktere absolutne prekonava vetsinu soucasnych aut. A prostornost?? Mam 195cm, a za mnou si sedne naprosto kdokoliv, snad jen misto nad hlavou vzadu ale nikdy s tim nebyl problem!

Major
21. května • 15:54

Za cenu 40-50% po roce používání to hned od někoho koupím. :) Máže nějaký zdroj?Teď se snažím sehnat alespoň jednoho přímo u dovozce a zatím mám "peška" :(

Petr Zima
21. května • 15:39

Dobrý den,musím reagovat na zavádějící informace o Priusu v této diskuzi a poskytnout reálné argumenty (ne jedna paní povídala). Zde jsou body, které chci ujasnit: 1) Neznám Prius u kterého by se měnila baterie v 100 000km, neznám ani Prius u kterého by byla v ČR měněna hybridní baterie v záruční době (což je 8 let). Životnost hybridní baterie je koncipována na životnost vozu.2) Prius přináší benefity svým zákazníkům. Na trzích ve Velké Británii, Francii a Německu vyhrál několikrát za sebou hodnocení J.D.Power (nejprestižnější anketa co se týče zákazníků) tím, že měl nejspokojenější zákazníky nejen mezi všemi automobilkami, tak i mezi modely
http://www.zavolantem.cz/stripky/toyota-prius-ziskala-cenu-j-d-power-za-spokojenost-zakaznikuToto je fakt, a kdyby Prius nepřinášel zákazníkům něco navíc (něco navíc než konvenční vozy) nikdy by toto ocenění nevyhrál a to na největších trzích Evropy. Nevyhrál to ani dieselový ani benzínový model, ale hybridní Prius - toto je fakt.Další fakt, že je Prius výjmečný je, že získal titul automobil roku v roce 2004 v Severní Americe a v roce 2005 v Evropě.Navíc v letech 2004 až 2008 (2009 zatím nenní vyhlášeno) získal titul motor roku v kategorii za nejlepší spotřebu. V roce 2004 dokonce získal celkový titul mezinárodní motor roku. Opět to nezískal ani diesel ani benzín, ale Prius.
http://www.ukipme.com/engineoftheyear/previous04.html
Na závěr bych chtěl říci, že pposkytnuté argumenty myslím mluví za vše. Poskytl jsem podložené argumenty jak od zákazníků (J.D.Power) tak i novinářů (Titul motor roku a vůz roku). Co se týče životnosti baterie - byl jsem se ptát na servisním oddělení. Kdyby byl Prius tak špatný, jak zde někteří píší popřípadě nepoužitelný, nezískal by tyto ocenění a neprodalo by se ho již přes 1 milion vozů - tedy jedná se o osvědčenou technologii, která si našla spoustu zákazníkůProsím, nepište zde nepodložené informace typu jedna paní povídala. Popřípadě se přijďte zeptat k nám na Toyotu
Přeji hezký denPetr Zima

Petr Z.
20. května • 9:57

V reakci na toto je třeba podotknout, že Prius vyhrál několik let za sebou J.D.Power jako vůz s nejspokojenějšími zákazníky - mezi všemi modely a mezi všemi automobilkami a to i v Německu a Anglii. Kdyby měl vlastnosti co popisujete, nikdy by nemohl vyhrát - ale vyhrává a to několik let za sebou. S Priusem jezdím přes tři roky a spotřebu držím kolem 5ti litrů. Mé zkušenosti jsou - komfortní, tichý a dobrá akcelerace díky elektromotoru. Navíc se koná jako normální vůz. V kufru toho moc nestěhuji, ale myslím že je standardní (golfové hole a kufry se tam vejdou) - kdybych chtěl stěhovat víc koupim si dodávku jako většina lidí. Prius - jsem si nekupoval kvůli egu - ale protože je jiný a ukazuje ostatním směr vývoje. Takže oproti Vám si myślím, že Prius, oproti konvenčním vozům, není naprosto k ničemu a naopak je překonává jak po technologické stránce tak po stránce komfortu. Není to pouze můj názor, ale názor více lidí, viz. J.D.Power.

WinDiesel
19. května • 16:36

Výjimečně souhlasím a to do puntíku.
Je všeobecně známo, že na Priusu Toyota těžce a dlouhodobě prodělává, protože si myslí, že tyto zelené nesmysly silou prosadí.
Skutečnou ranou bylo zlevnění paliv po nástupu krize. Do té doby jim všechno hrálo do karet.V USA se snížily počty prodaných trucků o 40% a prodeje hybridů o 55%. To už také něco říká.Nebo Lexus, to je boj s Evropskou realitou, hybrid nemá šanci.
Já jsem zvědavý co se stane až přijdou na trh dieselové hybridy...

petr
20. května • 9:32

Takže Toyota na Priusu prodělává ? To je zvláštní, já četl opak:"The Nikkei reports that Toyota and Honda are both making estimated profits of about ¥300,000 (about US$3,100) each on every hybrid they sell, similar to what they make on small, gasoline-engined vehicles."The Nikkei report said that Toyota appears to have earned gross profits of around ¥100 billion yen (US$1 billion) on its sales of second-generation Prius hybrids last year.

petr
20. května • 7:16

Ano, prodeje hybridů klesli o 55 %. Nicméně chtělo by to dodat další informace, ona totiž Toyota představila nový Prius, což je neprodávanější hybrid na světě. Díky tomu klesl zájem o starý Prius a prodeje se propadli. Dále v USA těch hybridních vozů vyrábí více automobilek a ty měli podstatně větší propady prodeje, což se na hybridech taky podepsalo, viz propady Chrysleru, Fordu a dalších. Takže to číslo je absolutně k ničemu. Uvidíme na konci roku.Hmm, takže Lexus s hybridem nemá v Evropě šanci ? A proč je teda většina Lexusů (tuším 55%) v Evropě prodáno s hybridním ústrojím ? Odpovím si sám, je to nabídkou a cenou.Než přijdou dieselové hybridy, tak zde budou dávno elektrovozy, viz třeba Mercedes, který sliboval diesel-hybrid a zatím přišel jen s benzín-hybridem B-] On je totiž hybrid nejlepší ve městě a na krátké vzdálenosti a tam je diesel v nevýhodě díky turbu a pomalému zahřívání.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
WinDiesel
20. května • 14:45

jsi skutečně vehementní obránce Priusu.Informace z USA mám kompletní, nemluvil jsem o Priusu (pouze).Ano, Lexdus se prodává z 55% v hybridu, ale prosím Tě, celkové prodeje lexusu jsou SMĚŠNÉ !!!!!!!!!!!Těch 55% je hezké relativní číslo, ale když to postavíš oproti BMW, AUDI, MERCEDESU a dokonce i JAGUARU, tak LEXUS setře slzu.Dej do Lexusu diesel a prodáš jich v Evropě 5x tolik.Do Subaru dali jeden jediný diesel a prodeje se zvedly o 100%.

petr
21. května • 8:04

S tím Lexusem v Evropě máš pravdu, tady má prodeje malé a proti BMW, Mercedesu a Audi by neměl šanci ani s dieselem ikdyž prodeje by to asi zvedlo. Mercedes prodá v Evropě za měsíc víc aut než Lexus za rok. V Evropě prodá Lexus cca 50tis aut, tedy přibližně stejně jako Subaru.
Doménou Lexusu jsou USA (a Asie) kde má prodeje větší než BMW, Mercedes i Audi ikdyž u prvních dvou né o moc (jen pár tisíc aut), výrazněji zaostává jen Audi (cca 3x míň). V konzervativní Evropě to ještě potrvá než jej budou brát manageři vážně, ale i tak se jim v prodejích nevyrovná, Lexus na to ani nemá výrobní kapacity :-)

therion
19. května • 21:31

Myslis ze vedeni TOYOTy je tak hloupe, ze by hazelo v dobe krize penize do cerne diry. Mozna z kratkodobeho hlediska(podobne jako u vetsiny novinek) na tom prodelaji ,ale z dlouhodobeho hlediska muzou ziskat vyhodu nad konkurenci a naklady se jim bohate vrati.Kazdopadne mas pravdu ze hybrid nema budoucnost, jaho spis beru jako mezi stupen k elektromobilu.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
WinDiesel
20. května • 14:41

Toyota je tento rok v obrovském minusu a je to hlavně kvůli obrovským investicím do hybridů.
I japonští soudruzi mohou udělat chybu...

petr
21. května • 8:13

Krásný blábol :-D Toyota je v mínus, protože prudce klesli prodeje aut a navíc díky výraznému oslabení doalru vůči Yenu se auta vyrobené v Japonsku (Lexus, Prius a některé Toyoty) stali v USA téměř neprodejné.
Kdybych chtěl vypustit podobný blábol, tak bych mohl tvrdit, že VW se propadl do ztráty díky vývoji dieselů :-D"Provozní zisk německé automobilky Volkswagen se v prvním čtvrtletí letošního roku snížil o více než tři čtvrtiny na 312 milionů eur (8,4 miliardy Kč). Oznámila to dnes firma, jejíž součástí je rovněž česká Škoda Auto. Bez zahrnutí jednorázového příjmu z prodeje brazilské divize by se Volkswagen dokonce propadl do provozní ztráty."

WinDiesel
21. května • 18:32

Ještě ten blábol doplním. Není pochyb, že se na mínusu Toyoty výrazně podílely hybridy - právě proto, že se i v USA prodávají ještě méně, než normální auta. Prostě očekávání Toyoty tady byly zde příliš optimistické. Krize nekrize. Špatná sázka na špatného koně.
Mimochodem, až budeš zase někoho kritizovat, opraš si češtinu: "protože prudce klesli prodeje aut" se píše "protože prudce klesly prodeje aut" - nevím nic o tom že by prodeje byly živými tvory... :-)

petr
22. května • 7:11

Aha, takže Toyota prodá několik milionů aut, ale ve ztrátě je díky pár stům tisíc hybridů ? :-D No nic, očividně to nemá cenu.
OK, já se zlepším v gramatice, ale za podmínky, že Vy zlepšíte tu krkolomnou větnou skladbu ;-)

petr
22. května • 7:28

Ještě doplním data. Toyota prodá ročně cca 5 milionů aut, z toho cca 250tis. hybridů. Takže hybridy tvoří cca 5 % celkových prodejů. Tudíž pokles prodeje hybridů o poloviny by znamenal propad prodejů o cca 2 % ;-) Toliko k Vašim fantasmagoriím o tom, že za propad Toyoty můžou hybridy.

Zelí
19. května • 17:59

Zásah !!!! Prius se možná vyplatí až bude nafta na burze za 250-300 dolarů za barel. Dnes při padesáti dolarech je to nezajímavé. Tady je pro ně jediná šance ... zelení a brusel. Ti je můžou vrátit do hry.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Zelí
19. května • 18:05

Teď jsem na netu četl zprávu, že Obama chce uzákonit stropy ve spotřebě paliva. Takže ještě Obama je jejich šance. Přísloví říká : "Dobrými úmysly je dlážděna cesta do pekel".

therion
19. května • 21:28

Neznam podrobnosti ,ale pokud to bude nastaveno rozumne tak to nemusi znamenat cestu do pekel.
Mensi spotreba znamena mensi poptavku , takze cena paliva by mela jit dolu. A to nemluvim o tom ze se tak brzo nevycerpaji zasoby ropy.

boombon
19. května • 16:22

ano,ano,ano,pouze ecomasírka

1234
19. května • 11:48

Já mám zas zkušenosti opačné.Jedná se tedy hlavně když beru v potaz městský provoz. Je jasné,že po dálnici motor o objemu 1.5 benzín úsporný moc nebude.Ale jeszdit město pod
5 litrů je fajn a myslím že se tím ani toyota netají,že přínos je hlavně v městkém provozu. Co se týče nové generace,tak si myslím,že auto je úplně někde jinde než ta stávající,silnější motor,silnější výkon baterek........ atd. Myslím si tedy že to auto bude i díky tomu úspornější v kombinovaném provozu než stávající model a určitě úspornější než konkurenční vozy bez hybridu.

Radek Ondrášík
19. května • 11:58

Opěčné? Vždyť potvrzujete to, co píšu. Navíc pokud si vezmete např. 1,4TDI nebo 1,3 JTD adpo. budete tu spotřebu mít v podstatě stejnou a při konvenčním řešení.Na dálnici je pravda, že 1,5 motory moc úsporné nejsou, ale pokud srovám mimo město Prius a auta podobná s pobodnými motory, vychází Prius špatně.Jednoduše řečeno, prozatím je to systém vhodný pro ty, kteří se chtějí odlišovat. Reálný přínos je blízký nule. Už proto, že jaksi pomíjíte ostatní faktory toho vozu a řešíte pouze a jen spotřebu a nic víc.,

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Petr
19. května • 14:51

No nevím já mám na Priusu dlouhodobý průměr 5,1. Jezdi po městě a potom denně 100 km (mezi městy). Mimochodem na hybrid je záruka 8 let.Místa je v něm dost, rozhodně víc než v octavii. Co se mě ale nelíbí jsou malá zrcátka a potom výhled dozadu.

no
19. května • 13:04

a z dieslu jde ven konkrétně co za sračky ? a hlavně nepiš, že čichat ve městě diesel je menší zlo, než vyrábět baterky do mobilů a aut :))

Radek Ondrášík
19. května • 13:10

Ale no tak, bavíme se o přínosu pri spotřebitele. Navíc viděl jste jak vypadá příroda v širokém okolí dolů pro prvky k výrobě akumulátorů? viděl jste to svinstvo, které při té výrobě vzniká?Prostě hybrid se prozatím nevyplatí. vyplatí se hlavně těm, kteří s nim nemusí jezdit. Ti vidí na papíře 3 litry spotřeby a tím to pro ně hasně. Jenže o tom to není. Auto nejen že neušetří na provozu, ale extrémně s nim člověk prodělá při pířpadném prodeji.Kdo by si taky kupoval ojetinu u které během roku hrozí výměna akumlátorů za 100tisíc...

Lovap
20. května • 7:05

Ehm ... to ako v tých povrchových baniach sa ťažia prvky potrebné na výrobu bateriek LEN pre Prius? Nie je to volovina? Mám taký dojem, že nikel odoberajú firmy, ktoré vyrábajú batérie do VŠETKÉHO - teda napr aj do notebookov, AA článkov atď atď

petr
19. května • 14:29

1 ) tomu říkám šířit bludy, záruka na baterky je 8 let, takže kraviny o výměně baterek po roce si nechte od cesty ;-)
2) nová sada baterek stojí cca 45.000,- Kč, takže si přestaňte vycucávat ceny z prstu resp. zaktualizujte si ceník, těch 100tis. Kč stáli před pár lety. Kolikpak stojí originál turbo nebo dvouhmoťák u dieselu ? Dohromady nesrovnatelně víc :-P

Radek Ondrášík
19. května • 14:49

Petre zkuste to auto pouzivat a nezijte z toho, co vam uvede vyrobce.1. zivotnost baterii je dana tim, jak moc se pouzivaji. 8 let je zivotnost, ale to v pripade, ze budete jezdit provozem, ve kterym je nebudete realne vyuzivat. Zivotnost na kilometry je cca 100tis. Pokud budete elektrinu vyuzivat casteji, pak umrou i drive, takze zalezi kde s tim budete jezdit. Mohu rici, ze po cca 40tkm je uz citit, ze nevydrzi to, co drive.2. sada + vymena stoji cca dvojnasobek toho, co uvadite.- jednoduse hybridy i ty od Lexusu jsou prozatim auty k nicemu. Nekdo ale ten vyvoj zaplatit musi. Kdyz si pockate par generaci, asi to fungovat bude. Prozatim to neusetri ani penize, ani prirodu.

PT
19. května • 15:15

Záruka výrobce na baterky je 8 let nebo 150.000 mil (cca 240.000 km) :-P
V Torontu jezdí první generace Priusu jako taxi ještě na původní baterie (najeto přes 200tis. km). Už jsme se tu o tom před pár měsíci bavili ;-)
Samozřejmě, že může vydržet míň, ostatně to je totéž jako když po 100tis. km u koncernu VW u TDI odchází turba a dvouhmoťáky, tedy investice za téměř 100.000,- Kč v autorizovaném servise :-D Někomu to vydrží déle, někomu ne.

Radek Ondrášík
19. května • 16:34

1. zaruka je na hybridni system a to 8 let nebo 160tkm
2. neznam naftove vozy, u kterych pri 100tkm odchazi pravidelne komponenty s temer sto procentni jistotou v hodnote 100 tis. coz u Priusu v podstaet ano. tam ten naklad je na 100% zda v 90tkm nebo 120 tkm neni rozhodujici. Kdezto 99% dizlu bez jakekoli vymeny turba, setrvaku, vstirku a cerpadla najezdi dvakrat tolik. Navic je zde moznost levnych repasu, coz u Prisusu neni.- jednoduse receno, to auto se nevyplati a to z duvodu toho, ze ani rozdilem spotreby se cenovy rozdil nesrovna. Natoz s ohledem na investice, ktere cloveka na 101% cekaji v rozmezi dejme tomu 100-150tkm. Ty jsou totiz jistotou. U beznych vozu zadna takova jistota neni.
- navic auto je jako ojete naprosto neprodejne. Nikdo si nekoupi ojetinu u ktere vi, ze za rok do ni musi vrazit 100tisic, za baterky (zda to bude 90 nebo 100 tis. je uplne jedno). Nekoupi si to ani v pripade, ze bude vedet, ze ho ceka na 100% investice 50tis.
- vidime to u firemniho vozu. To auto po roce se prodava za 40% porizovaci cene. A zajem je naprosto nulovy. Nikdo to nechce, bazary to odmitaji vykoupit.Preberte si to tedy jak chcete. Muzzeme se dale bavit o realite provozu, kdy mohu z firemniho prostredi porovnat mnoho vozu mezi sebou a tak vim, jak co vyjde a nevyjde dobre. Prius je ekonomicky vyhodny asi jako vlada CSSD.

petr
20. května • 7:00

ad 1) ano, u nás je ta záruka 8 let/160.000 km, v USA je 8 let/150.000 mil (240.000 km). Nicméně pořád větší než těch 100tis. km, kterými tady strašíte. Kolik Priusů s KO baterkama jste viděl ?
ad 2) pročtěte si někdy diskusní fóra VW ;-)Hmm, je zajímavé, že tady někdo zmiňoval, že v Kanadě jezdí Priusy s najetými více než 200tis. km s původními baterkami, ale podle Vás nevydrží ani záruční dobu :-Dještě ad 2) váha vzduchu u VW Vám nic neříká ? Ta už je díky velkosériové výrobě docela levná :-D:-D:-D

Radek Ondrášík
20. května • 7:35

ad1) Priusu moc neznam. Jeden menil baterky v cca 105tkm, na zaruku to neslo. Uvedomte si, ze opotrebeni akumulatoru, tedy ubytek kapacity zpusobeny pouzivanim nelze uplatnit na zaruku, to je bezne opotrebeni. U nas po 40tkm uz to neni jako u noveho.ad2) proc sem proboha furt tahame VW, vzdyt automobilek je po desitkach. Muzeme se podivat i na mensi benzinove motory.Ad Kanada: uprimne neznam zadny Prius, ktery ma 200tkm a ma puvodni baterky. Verim tomu, ze Prius muze mit puvodni baterky i po 200tkm, ale ne pokud se opravdu vyuzival hybridni pohon napr ve meste. Na dalnici proc ne, tam pri tempomatu moc cast do prace nejde.A znovu - neplette si zarucni dobu a zivotnost. Baterky v mobilu maji zarucni dobu taky 2 roky, ale kdyz se vam snizi po roce uzivani kapacita, ze mobil vydrzi pul dne, nelze to reklamovat. Brzdove kotouce maji taky zaruku 2 roky, ale kdyz je za jeden vikend na okruhu odvarite, tak nove nedostanete. Takze prosimvas misto kopy smajliku, ktere jenom ukazuji, ze nejte schopen normalne argumentovat nastudujte co lze do zaruky uznat a co ne. Nikdy nelze uznat bezne opotrebeni soucasti vlivem pouzivani veci. Jo, kdyz ta baterka dostane nejaky vnitrni zkrat a odejde, pak to reklamovat muzete, ubytek kapacity ne.Proste pokud vezmeme Prius s vnitrnim prostorem nizsi stredni tridy a jeho cenou a vykony, koupime si jakoukoli nizsi stredni s motorem 1,6 tak budu mit vice vykonu, vice dynamiky, vykon budu mit stale a v nezmenene forme. U Priusu kdyz vybiju baterky, tak dynamiky jde tragicky dolu. A budu mit spotrebu tak o 2 litry vetsi ve meste a tak o litr mimo mesto. Pri cenovem rozdilu okolo 150-200tis. dle vozu a pri pravidelne investici co 100tkm okolo 80-100tisic si muze kazdy lehce zpocitat, za jak dlouho se mu Prius ekonomicky vyplati. Nevyplati se nikdy.A jenom poznamku - i kdyz mi v beznem 4valcovem naftovem motoru odejde najednou cerpadlo, turbo, vstriky a vaha vzduchu, bude mne to stat porad mene, nez vymena akumulatoru do Priuse. A uprimne neznam nikoho, komu by toto vsechno odeslo najednou. A znam jenom velmi malo lidi, kteri jednu z techto veci menili pred 200tkm. najezdem.Takze neobhajujte tu neco, co je prozatim neobhajitelne. Mozna jste z toho nadseny, ale ocividne nemumite pocitat, nevyznate se v pojmech zaruky apod. Misto vaseho hloupeho elanu bude lepsi vice realneho pohledu, ktery vam ocividne chybi.

petr
20. května • 8:21

Aha, takže z doslechu víte, že jeden majitel měnil baterky po 100tis. km a už z toho vyvozujete závěry o životnosti baterek ?
Vy taky obhajujete jen Prius, tak já uvádím jako příklad VW a to taky na základě zkušeností jednoho z majitelů, který měnil dvouhmoťák v 86tis. km, ten odešel v cca 160tis. km (to už tam raději nechal dát jednohmotu) a ve 120tis. km měnil ložiska v turbu + "oprava" té stupidní hliníkové nápravy a podle toho co mu říkali v servise, tak nejde o nic vyjímečného. Nicméně i přesto je se svým Passatem spokojený. Jo a celkově jej to stálo přes 100tis. Kč.Dle Vaší obhajitelnosti by byli neprodejné i diesely ;-) Protože Octavia 1.6 Elegance stojí 480tis. a v téže výbavě s motorem 2.0TDI stojí 606tis. Tedy vzhledem k možným poruchám (turbo, dvouhmota, ...) taktéž nerentabilní, přesto jezdí. Auta se totiž nekupují dle pouhých výpočtů.

petr
20. května • 8:42

Ještě k těm baterkám:
"According to Toyota, the life of the Prius battery pack is determined more by mileage than by time, and it has been tested to 180,000 miles. Supporting this are first- and second-generation Prius taxis in Canada that have reportedly traveled more than 200,000 miles without suffering any battery problems."Takže jak je vidět, tak můžou vydržet jen 100tis. km, ale klidně i přes 300tis. km, tedy je to stejná loterie jako turbo, dvouhmoťák, vstřiky a další komponenty ;-)

Radek Ondrášík
20. května • 14:24

Upřímně řečeno, kolik znáte vy osobně Priusů s nájezdem 100,200, 300 tkm? Já osobně jeden s nájezdem přes 100tkm a novou sadou aku, kterou si majitel platil sám, protože to nebylo na reklamaci. Takže na rozdíl od vás alespoň živá a konkrétní zkušensot, místo jakýchsi informací o tom, že nějaký dřevorubec v Kanadě má asi nějaký Prius.Jinak upřímně je mi naprosto jedno, jaký Prius je. Vídím reálné náklady na pořízení, na provoz a případné vrácení peněz prodejem ve firmě a to vůči běžným vozům. Je mi jedno, jak auto funguje teoreticky a že něco možná teorieticky funguje. Vidím jak fungují roky jiná auta, současná a vidím jak funguje Prius. Je to ekonomická smrtka, která nemá v součanosti žádný význam.Můžeme tomu fandit do budoucna, ale pokud někdo skáče ódy, jak je to skvělé auto, pak neumí počítat. Pokud na 100 km ušetřím 50 Kč za palivo (vůči 1.6 motorům v benzínu), ale za pořízení zaplatím 200tis. navíc, pak si lehce zpočítám, že náklady na přízení v podstatě nidky nevrátí.To už nehovořím o tom, že se rozhodnete náhodou ten Prius v dnešní době prodat. Zkuste to. Podejte si jen tak ze srandy inzerát. A uvidíte sám.Mne osobně to auto nestojí ani korunu, takže je mi to svým způsobem buřt. Auto je to zajímavé, ale není dobré. Je naprosto k ničemu.

petr
21. května • 8:26

Osobně žádný, v té Kanadě to byli taxíky, takže asi těžko to byli dřevorubci. Pokud chcete něco konkrétnějšího tak tady máte servisní náklady na 2 Toyoty Prius testované U.S. department of Energy, první má najeto 154.178 mil (cca 247.000 km) a druhý 160.115 mil (256.000 km) a ani u jednoho neměnili baterie:http://avt.inl.gov/pdf/hev/1052_04prius_maintain.pdf
http://avt.inl.gov/pdf/hev/2721_04prius_maintain.pdfTakže ověřitelná fakta na rozdíl od Vašich JPP (jedna paní povídala).

Martin Foltin
19. května • 23:27

Tak ja neviem. Novy Prius stoji okolo 26 000Euro. Dvoj rocny sa predava okolo 20-22 tisic Euro. To mi ako 40% prepad nepride. http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searchresults.html?pageNumber=16&__lp=25&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&sortOption.sortOrder=ASCENDING&makeModelVariant1.makeId=24100&makeModelVariant1.modelId=27&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&vehicleCategory=Car&segment=Car&siteId=GERMANY&negativeFeatures=EXPORT&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&export=NO_EXPORT&customerIdsAsString=&lang=de

Radek Ondrášík
20. května • 7:37

Martin: ze je na necem nejaka cena neznamena, ze se to auto proda. Taky jsme nedavno prodavali dve auta a za bezne ceny byly neprodejne. Jinak rad poznam cloveka, co ten rocni Prius s cca 40tkm a ubytkem 20% z porizovaci ceny koupi. Sem s nim.Jinak pokud na mobile koukam, tak rocniky 2008 zacinaji na cca 15500 eur. Drtiva vetsina jich stoji okolo 19000 eur s najezdem tak 10-15tkm.

Martin Foltin
20. května • 8:12

OK, ja sa nehadam. Mozete mi poslat udaje o tom vami predavanom Priuse. Bol by zaujem.

Bob
19. května • 21:29

Tou poslední větou kecáš, tak strašnej bejt Prius nemůže

Radek Ondrášík
19. května • 21:46

To jsem pravda Priusu trochu ukrivdil

therion
19. května • 21:24

K cene baterii:Fakt si myslis ze cena baterii bude za tech 8let na stejne urovni jako ted? Je hodne pravdepodobne(podobny vyvoj u NTB a mobilu) ze rozsirenim hybridu a elektromobilu cena baterii prudce pujde dolu a kvalita, zivotnost kapacita nahoru. A to nemluvim o tom ze se objevi cela rada alternativnich vyrobcu kteri tez stlaci ceny doluJa beru hybrid jako mezistupen k elektromobilu.

Radek Ondrášík
19. května • 21:45

Současný hybird není úsporný. Budoucí ano. Současný je nutné zlo k tomu, aby vznikl fungující systém. Ale to přece neznamená, že budu skládat ódy na něco, co pořádně nefunguje a co nemá pozitiva.Ano, za 8 let bude cena akumulátorů pro hybridty třeba na 20ti procentech ceny současné, ale i tak je otázkou kdo si takový ojetý hybrid s jistou investicí koupí. Už dnes je auto, kde je třeba špatná převodovka v ceně 10tis. Kč neprodejným vozem za rozumnou cenu. takže pokles ceny u hybridu bude brutální i do budoucna.

petr
20. května • 7:06

Ona už cena baterií dávno klesla, to jen pan Ondrášik má stále starý ceník ;-)

WinDiesel
19. května • 16:31

Záruka může být 8 let ale potom se najde řada důvodů proč ji neuznat - takže je to těžká teorie.
To by taky do 8 let mohl někdo měnit baterky 3x.
A to by se Prius Toyotě VYPLATIL !!! :-D

petr
20. května • 6:51

To je fakt, že záruka je určitým rizikem. Nádherným příkladem je české zastoupení Renaultu nebo Citroenu, tolik záručních vad, které neuznali jsou na zabití. Nicméně v Německu nebo na západ od nás by si nic takového nedovolili.

Stefanik
19. května • 13:12

To s tou bateriou je jedna vec a druha - ked si pzoriem aku priemernu spotrebu maju Insighty a Priusy, tak nie som si isty, ci sa oplatia...http://www.spritmonitor.de/

petr
19. května • 14:37

Tak na to koukám a:
Prius - průměr 5,26 litru (3,52 - 8,0)
Octavia 1.6 - průměr 7,70 (5,04 - 10,8)Takže Prius je v průměru o cca 2,5 litry úspornější.

PT
19. května • 15:04

K těm průměrům doplním:
Octavia 1.9TDI 77kW - průměr 6,10 (4,35 - 7,70) ;-)

Radek Ondrášík
19. května • 14:51

Ano je, a k tomu asi o 200tis. dražší, s horším vnitřním prostorem, těžkopádností, nepoužitelností na delší trasy (kde Prius při dálničních 130 kmh) bere okolo 9 litrů apod.Dále vy vycházíte z papírových údajů. Já vycházím z praxe s Priusem. Ale na druhou stranu je to těžké někomu vysvětlovat. Opravdu si to auto kupte, najezděte pár desítek tisíc km a pak se vraťte a pojďte diskutovat kolik jste ušetřil a jaký je s tím autem skvělý život.

PT
19. května • 15:10

Myslím, že petr uváděl skutečné spotřeby majitelů a ne žádné papírové hodnoty ;-) To jako že Octavia 1.6 je narozdíl od Priusu použitelná na dlouhé trasy ? :-D:-D:-D

Radek Ondrášík
19. května • 16:26

Ano, Octavie 1,6 je vuci Priusu daleko pouzitelnejsi na dlouhe trasy. Prius se pri dalnici rychlosti trapi, nema vykon. K tomu je vyrazne hlucensji.

Zelí
19. května • 14:00

Nevyplatí se v žádném případě. Koneckonců i japoncům je to jedno. Oni potřebují zvýšit prodeje a využívají zelené demagogie, která manipuluje celosvětově podvědomí zákazníků. Takže kdo chce "prospět" životnímu prostředí a hlavně to demonstrovat, ať jde a koupí si to. Pokud vím, tak v čr se prodalo celkem 200 priusů, včetně těch co koupil bursík pro green byro.

Ronick
19. května • 20:44

Jasně, že se nevyplatí. To je jasná věc. Proto tolik evropských i mimoevropských výrobců maká ve dne v noci na výrobě hybrida, na kterém by mohli nějaký to ojro prodělat. :-D

Radek Ondrášík
19. května • 21:15

Vedení BMW to řeklo jasně. Z jejich pohledu nemá hybrid v současné podobě a době žádný pozitivní dopad. Jenže zákazníci jsou natolik zmasírování tímto systémem, že je nemyslitelné jej v dohledné době nemít. Není to otázkou výhodnosti, ale nutnosti. Je to jakoby neměli v nabídce naftu. Kdo chce uspět, musí to mít. Naftu v Evropě a hybrid celosvětově. To, zda je to ve finále prospěšné je naprosto irelevantní.

petr
20. května • 7:04

BMW je teda opravdu skvělí příklad :-D Prostě šli jinou cestou, tak nemohli přiznat, že udělali chybu. BMW totiž místo investic do hybridu investovalo do vodíkového pohonu a jeho vývoj je víme kde ;-) Viz USA, které díky krizi zmrazili výdaje do vodíkových vozů, protože ten systém nemá v nejbližší době šanci na úspěch :-D
To je totéž jako VW, ten taky tvrdil, že CR je nanic, že lepší je TDI až nakonec jako poslední na světě zjistil, že TDI je slepá cesta a jeho vývoj už nemá cenu ;-)

Ronick
20. května • 6:59

Záleží na výkladu slova "prospěšný". Určitě nebude fabrika vyrábět tovar, na kterém bude kus od kusu prodělávat, jen proto, že jeho výroba a prodej je "in".

nornik
19. května • 9:52

Octavka?

Doporučujeme

Články odjinud