TEST Toyota Aygo X 1.0 VVT-i Executive: Malá, ale šikovná. Dá si město i rychlostku na jeden kvalt!

Toyotu Aygo X jsem si vybral záměrně, protože mě čekal týden v městské džungli a tenhle prcek se zdál ideálním nástrojem. Je to také zajímavá novinka letošního roku a druhý nejprodávanější minivůz.
Radosti
Pružnost motoru ve městě
Odstupňování převodovky
Sebejistá automatizovaná jízda
Naladění podvozku
Technologie z vyšších segmentů
Spotřeba
Starosti
Nulový cit spojky
Malý úhel otevírání zadních dveří
Hluk motoru při rozjezdech
8  /10

Oblibu crossoverů a SUV nelze popřít. Jejich prodeje jsou natolik lákavé, že se jim automobilky marketingově snaží přiblížit hatchbacky, kombíky, jednoduše vším, co jim padne pod ruku. Toyota zašla tak daleko, že na „chůdy“ postavila svůj nejmenší model Aygo, jež dostal odpovídající přídomek X. Takže tu máme malou mršku v pohorkách, které jí přidaly 11 mm světlé výšky, a v outdoorovém oblečku do městské džungle. A mně se moc líbí…

Té myšlence se samozřejmě můžete smát, ale město kolikrát není procházka růžovou zahradou. Naopak je plné retardérů, různě vysokých obrubníků, úzkých parkovišť s výjezdy lemovanými betonem a místo hladkého asfaltu narazíte na dlažební kostky.

Stejně o městském provozu zřejmě smýšlela i Toyota, když stáhla z trhu klasické Aygo, aby se letos blýskla novou generací s X ve znaku. Vývoj byl dlouhodobým projektem, jež plynule navazuje na převzetí výrobního závodu v Kolíně, který si postupně Toyota upravovala ke svému obrazu s využitím platformy TNGA specifikace GA-B. Tu má také Yaris, který se v České republice vyrábí po boku Ayga X.

Velká paráda již v základu

Nejmenší zástupce značky začíná na 327.000 Kč, což se může zdát hodně, ale musíte si uvědomit, že kupuje kvalitní produkt s nemalou základní výbavou. V ní zaujmou například 17palcová kola, manuální klimatizace, 7“ infoatinment komunikující s chytrými telefony, elektrické ovládání předních oken i LED denní svícení. Pak je tu celá řada pomocníků jako protikolizní asistent, držení v jízdním pruhu, automatické přepínání dálkových světel, rozpoznávání dopravních značek, a dokonce adaptivní tempomat.

Zaujme na první pohled

Pozitivní dojem z Ayga X navozuje už samotné přiblížení se k němu. Zajímavostí je, že i když karoserie nese plno křivek doplněných velkými světlomety a ochrannými plasty, celkový dojem je spíše hravý než přeplácaný. Současně tenhle roztomilý „buclík“ působí hodnotným dojmem. K tomu velkou měrou přispívají 18palcová úzká kola náležící dvěma nejvyšším výbavám. 

Líbí se mi osvěžení v podobě elegantně béžových, nebo kontrastně červených prvků v závislosti na laku. Zde máme béžový Ginger. Výsledný efekt funguje a nejedna žena, pro něž je primárně auto určené, se za Aygem X s úsměvem otočila.

Při návrhu interiéru se Toyota řídila zkušeností, že klienti využívají zadní sedadla jen sporadicky, a tak se soustředila především na blaho řidiče a spolujezdce. Ti mají mezi se sebou na šířku více místa a sedadla jsou mezigeneračně ukotvena o 5 cm výše. Řidič má k dispozici široký rozsah nastavení, ale volant si přizpůsobí pouze výškově. Sedadla s integrovanou opěrkou hlavy mají na první dojem specifické tvarování v oblasti zad, ale rychle se přizpůsobí a jsou pohodlná. Navíc díky látce se zajímavě tvarovaným prošíváním a koženými bočnicemi vypadají skvěle.

Někde šetří, jinde rozmazlí

Celý interiér působí v rámci segmentu hodnotně a na úrovni. Jasně, o měkčený plast tu nezavadíte, ale to ve spoustě případů ani o segment výše. Toyota totiž šetřila na chytrých místech, kde na tom až tak nesejde. Například část výplně dveří nahradil lakovaný kov, plato kufru uchycené gumičkami je jen látka zpevněná po obvodu drátkem, ruční brzda vypadá jako výlisek z čínské hračky...

Trochu čalouněného molitanu Toyota mohla nechat na loketní opěrce dveří. Díky tomu a dalším úsporám ale může Aygo X nabídnout pěkný multifunkční volant, který máte neustále na očích. Dalším příkladem je přístrojová deska. Velký rychloměr s postranním otáčkoměrem a ukazatelem paliva je na pohled minimálně 10 let za zenitem, ale zase tu máte 4palcový TFT displej s přehledným zobrazením jízdních dat, aktivace asistentů, rádia, telefonu a mnoho dalšího.

Zcela nepřehlédnutelná je devítipalcová dotyková obrazovka multimediálního zařízení a není to jen silným lemem v lesklé černi a béžovém rámu. Takovou úhlopříčku v minivozech jen tak nenajdete. Ustoupily jí i středové výdechy ventilace, které jsou nenápadně integrované do horní desky. Překvapivé jsou i funkce systému Toyota Smart Connect s online připojením. Na daný segment jsou odezva i plynulost více než příkladné. Vlastně je to velký posun i ve srovnání s ostatními modely využívajícími ještě starší systém. V případě mapových podkladů závisí rychlost na síle signálu.

Názory na virtuální prostředí menu a funkcí se mohou lišit, ale osobně jsem se se systémem rychle skamarádil. Zcela bezproblémové je bezdrátové spojení s chytrým telefonem, v mém případě přes Apple car play. Jinak mobilní telefon uložíte do velké přihrádky s bezdrátovou nabíječkou. Před ní jsou ještě držáky na kelímky, použitelné i na klíče, peněženku a další drobností, které nechcete, aby vám rachtaly v kapse ve dveřích. Tohle budou asi řešit hlavně muži, kteří si auto půjčí, ženy mají takové věci pohromadě v kabelce.

Ergonomicky je interiér velmi dobře zvládnutý. Řidič má veškeré ovládací prvky po ruce včetně dlouhé řadicí páky. Trochu nešikovně jsou umístěná tlačítka vyhřívání sedadel, protože není přímo vidět na světýlko, jestli jsou zapnutá nebo ne. Teoreticky to ani není třeba. Vyhřívání má až extrémně rychlý a intenzivní náběh, který postupně slábne a před „vychladnutím“ se znovu spustí.

Nevyužitý potenciál

Daleko více mě trápí náznaky chytrých nápadů, kde ale Toyota nevyužila jejich potenciál. Přitom uživatelský přínos by byl obrovský. Při pohledu na střechu je patrné vyboulení na krajích. V padesátých a šedesátých letech tomu studio Zagato říkalo double-bubble. Smyslem bylo, aby se do relativně malých kupé vešla závodní posádka i s helmou. Stejně praktický prvek mohlo mít i Aygo, kam by se bez problému vešel i dvoumetrový chlap. Míst toho se střecha svažuje už nad polovinou hlavy řidiče bez jakéhokoliv užitku. Přitom stačilo vyboulení rozšířit o 10 cm blíže ke středu.

Druhá připomínka se vztahuje na úhel otevírání zadních dveří. Ano, buďme rádi, že je u tak malého auta vůbec dostaneme a nevadí ani malý nástupní otvor, jen kdyby se křídlo dalo otevřít do úhlu 90°. Dospělý člověk si při výstupu musí poskočit jednou nohou, nebo si otřít stehna o výplň dveří. Přitom zadní sedadla nejsou vůbec pouze pro děti. S výškou 177 cm se pohodlně posadím „za sebe“ a nemám nejmenší prostorový diskomfort. Navíc je tu i držák na kelímky.

Týdenní nákup? Žádný problém!

Při takto koncipovaném interiéru je zázrak, že při délce 3700 mm zbylo nějaké místo na zavazadlový prostor, přesněji na 231 litrů. Ten je hodně hluboký, což je dáno vysokou nákladovou hranou. Bez problému se do něj vešel týdenní nákup pro tříčlennou rodinu.

Toyota

Toyotu v roce 1937 založil Kiichiro Toyoda odštěpením od firmy svého otce. Už v roce 1936 ale stvořil první vůz, Toyodu AA.

K japonské Toyotě dnes patří i Lexus, Daihatsu a Hino Motors. Je to jedna z největších světových automobilek.

Toyota RAV4 • Toyota Aygo • Toyota Yaris • Toyota Corolla • Toyota Camry • Toyota Highlander • Toyota C-HR • Toyota Prius

Diskuze (17) Další článek: Mazda ukázala vychytaný bílý lak Rhodium White Premium. Jako první ho dostane nejvýkonnější model v historii

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,