Toyota Avensis 2012: seznámení s japonskou lidovkou

Toyota Avensis po faceliftu u nás bude zpočátku nabízena za doslova neuvěřitelné peníze. Měl jsem možnost ji vyzkoušet v okolí Nice.
Seznam kapitol
  1. Design méně robotický; Ukolébavka přímo motorová
  2. Má Avensis šanci?; Kompletní fotogalerie

Zaváděcí ceny Avensisu, který se u nás začne prodávat v lednu, budou se slevou až 160 000 korun! Nejlevnější sedan 1,6 l Valvematic v první výbavě Terra tak bude nabízen za 419 900 korun! 

Toyota tímto krokem očividně reaguje na pokles prodejů Avensisu v Evropě. V roce 2008 až 2010 patřilo Avensisu mezi 6 až 7 % trhu. Letos ale došlo k pádu na 5 %. Od vozu se začala odklánět hlavně firemní klientela. (Podobné to bylo i na českém trhu, kde Avensisu nyní patří jen 2,2 % trhu.)

Peugeot 508, Volkswagen Passat a Škoda Superb letos vykazovaly lepší prodejní výsledky. Na paty Avensisu začaly šlapat také korejské automobily, například Hyundai i40. 

Proto tak radikální řez. Toyota by se chtěla s novým Avensisem vrátit k 5% podílu na trhu. Na evropských trzích hodlá prodávat kolem 65 000 vozů. V roce 2010 se jich prodalo v Evropě 70 585 kusů.

Design méně robotický

U minulé verze na mne působil design velmi neosobně, až robotický. Přesto se mi líbil. Avensis po faceliftu, který jsem převzal na testování spolu s dalšími evropskými novináři v  designérském studiu ED² nedaleko Nice, byl v tomto směru jiný. Ne o mnoho, ale byl. Působil ostřejším, nabroušenějším dojmem. Už to nebyl ten „nezúčastněný“ pozorovatel z jiného světa, jako dříve.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Omlazený Avensis byl poprvé představený v září na autosalonu ve Frankfurtu.

Designéři Toyoty hovoří o tom, že automobil má nyní „pronikavější pohled“. Souhlasím.

Vzadu již změny tak výrazné nebyly, ale nové uspořádání prolisů na nárazníku bylo zřejmé, stejně tak i nový vzhled zadních světel.

Atraktivnější a elegantnější byl také interiér. Zaujalo mne hlavně kvalitnější čalounění sedadel ve všech stupních výbavy.

Od Yarisu, menšího sourozence, Avensis přebral dotykovou obrazovku Toyota Touch. Za příplatek tak lze nyní pořídit navigaci Touch & Go (možnost vyhledávání přes Google, rozhraní pro práci s SMS) a Touch & Go Plus (navíc hlasové ovládání, e-maily, kalendář).

Co se týká sedadel, příliš mne neoslovilo jejich boční vedení. Zpracování ale bylo, jak už jsem řekl, na té „nej“ úrovni.

Klepněte pro větší obrázek
Představitelé Toyoty mají jasno, tento Avensis si budou kupovat hlavně muži (90 %).  

Ukolébavka přímo motorová

Mezi dvěma vozy kombi, s kterými jsem měl možnost se svézt, byl až neskutečný rozdíl. Nejprve jsem usedl do 1,8 l Valvematic (108 kW, výbava Luna), potom do 2,2 l D-CAT 150 (110 kW, výbava Sol).

První, co mne dostalo ve slabším voze v tom dobrém slova smyslu, bylo to, že jsem nic neslyšel. Motor byl tak skvěle odhlučněný, že jsem vůz s běžícím motorem, chtěl nastartovat. Zarazil mne až pohled na otáčkoměr.

Klepněte pro větší obrázek
Vůz bude v Česku nabízen se třemi zážehovými a třemi vznětovými motory. Ty naftové budou určitě dominovat - jako v minulosti, kdy poháněly 71 % Avensisů prodaných u nás. 

Tahle motorizace byla určena pro klidnější jízdu. A souznělo s ní vše. Chod spojkového pedálu byl lehounký jako pírko, stejně tak to bylo i s řadicí pákou šestistupňové převodovky, žádný odpor. Bylo to až nepříjemné.

Podvozek se mi zdál hodně měkce naladěný - rychlé změny směru nebo agresivní průjezdy delšími zatáčkami se mi s tímto vozem příliš nezamlouvaly. Po několika kilometrech v serpentinách nad Nice jsem si připadal jako na luxusní zámořské jachtě. Chyběla snad už jen mořská nemoc.

A tak jsem ubral na rychlosti. V tu chvíli si mne Avensis podmanil. Tohle bylo přesně ono, pohodová klidná jízda. Doslova ukolébavka na kolech. Pro takovou jízdu byl stvořený. Polykač kilometrů na dálnici. 

Druhou část testu jsem absolvoval v o poznání dražším voze – s nadupaným turbodieselem a automatickou převodovkou. Musím říci, že tohle auto mne probralo z letargie, do které jsem upadl s předcházejícím modelem.

Mohl za to jednak silný motor, dále podvozek, který nepůsobil již tak měkkým dojmem, a 17palcové pneumatiky Michelin Pilot Exalto. V zatáčkách jsem si dovoloval více a více. Vlastně od první chvíle jsem měl nutkání jet mnohem rychleji. 

Kolegové, kteří se testování také zúčastnili a měli zkušenosti s předcházejícím modelem, se shodli, že u nového Avensisu se podařilo omezit boční náklony. Mně to až tak výrazné nepřišlo. Přesto jsem měl v zatáčkách jistý pocit. Zřejmě zapůsobilo jiné odladění systému zavěšení kol. 
 
Co se týká vznětového motoru, byl hodně silný v středním pásmu. A samozřejmě o poznání hlučnější. Už to nebylo to „ticho“, jako u předcházejícího testovaného modelu… 

Mrzelo mne jediné, že jsem neměl příležitost svézt se s vozem s vylepšeným motorem 2,0 l D-4D, který má nyní v kombinovaném režimu spotřebu 4,5 l/100 km (úspornější o 15 % oproti svému předchůdci).

Právě ten totiž slavil již dříve největší úspěch, byl ve 43 % všech prodaných vozů Avensis. A stejné to má být i nyní.

„Domníváme se, že 55 % prodaných vozů bude pohánět vznětový motor – a 80 % těchto provedení bude mít pod kapotou dvoulitrový agregát D-4D,“ řekl při francouzském představení Avensisu Fabio Capano, ředitel komunikace a marketingu Toyoty.

Klepněte pro větší obrázek

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Design méně robotický; Ukolébavka přímo motorová
  2. Má Avensis šanci?; Kompletní fotogalerie
Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků