Toyota Avensis 2.0 D-4D: japonský Evropan (kompaktní test)

Toyota byla z prvních japonských automobilek, které pochopily, že evropský trh je velmi důležitý, ale také specifický a nepřijímá lehce všechno, co přichází z Asie. Již druhá generace modelu Avensis je evropským zákazníkům šita přesně na míru.
Toyota Avensis 2.0 D-4D: japonský Evropan (kompaktní test)
Seznam kapitol
  1. Vozy pro Evropu, interiér, ovládání, jízda
  2. Jízdní vlastnosti, motor, řazení, parametry

Toyotě Avensis ovšem předcházel model Carina E. To E se tehdy psalo podobně jako dnes symbol pro měnu Euro. Právě jako výraz evropské tváře, protože Toyota tehdy vyráběla typ Carina i v Japonsku. Ke vzniku Cariny E vedlo tenkrát několik důvodů. Kromě technicko–ekonomických to byly i takové, které bychom mohli označit jako uživatelské. Evropané měli jiné nároky a požadavky než japonští motoristé a koneckonců i jiné postavy. Další a hlavní důvod byl velmi důležitý – celní.

Automobil vyrobený v Anglii podléhal v Evropě podstatně nižším clům než japonský. Carina E byla velmi vydařená a úspěšná a v roce 1997 ji vystřídal typ Avensis. Udržel se obvyklých pět let a vloni vystřídala první generaci další pod stejným názvem. U nás první Avensis příliš popularity nezískal, ovšem spíš ke škodě motoristů. Poslední typ transformoval původní záměr spíše k většímu autu, dobře vybavenému, se značnou mírou pohodlí a mnoha technickými zajímavostmi.

Robustní Japonec

Už od pohledu vypadá Avensis větší a také velký je. Měří 4650 mm a tvary se od předchozí generace změnily k robustnosti a majestátnosti. Už tu není krátká kapota a kabina posunutá výrazně dopředu pro zdůraznění sportovnějšího vzhledu, vše je ve znamení solidnosti, která někdy může působit až trochu těžkopádně. Toyota myslí svůj útok na největší evropské výrobce velmi vážně a podřizuje mu vše. Zaznamenává růst prodeje, ze všech japonských producentů měla v uplynulém období nejlepší výsledky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Avensis znamená především robustnost --- Kola mají průměr 16 palců

Kromě Yarisu a Corolly je to právě Avensis, který k úspěchu přispěl. Rozhlédněte se uvnitř a uvidíte jeden z důvodů, proč tomu tak je. Dobře navržený a kvalitně zpracovaný interiér působí opravdu dobře. V obou řadách sedadel je dost místa i dostatek zařízení zpříjemňujících jízdu. Japonci se zřejmě rozhodli, že dvouzónová klimatizace má být v této kategorii standardem, a tak ji má i Avensis. Poněkud překvapivé je, že audiosoustava přehrává nejen cédéčka, ale i pomalu končící kazety.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Počítač lze ovlivňovat tlačítkem přímo pod displejem --- Budíky jsou viditelné jen s podsvícením při zapnutém zapalování

Celý systém je možné ovlivňovat i tlačítky na volantu, na druhé straně platí totéž o palubním počítači. Ten je skutečně zajímavý. Kromě vcelku běžné možnosti přepínání mezi kontinentální soustavou SI, která udává rychlost v kilometrech za hodinu a spotřebu v litrech na 100 km a galony a mílemi, můžete zjistit i například kolik při současném režimu jízdy ujedeme kilometrů na litr paliva, nebo za jak dlouho při dané rychlosti ujedete kilometr. Nejsou to životně důležité funkce počítače, ale zajímavé jsou určitě.

Uhlazený komfort

Velký vůz má nabízet pohodlné, klidné a tiché svezení a Toyota Avensis takový požadavek splňuje. Rozvor téměř dva a tři čtvrtě metru a rozchod metr a půl jsou dostatečné na to, aby si sedan zachoval patřičnou míru příčné i podélné stability. Současně s posunem k pohodlí se proti předchozí generaci změnil charakter pérování a tlumení. Teď je vůz měkčí a víc se naklání v zatáčkách. Šestnáctipalcová kola jsou dnes ve třídě obvyklá a odpovídají hmotnosti a rozměrům auta.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Místa je vzadu dost --- Přední sedadla jsou pohodlná a
seřizovatelná v několika rovinách, mezi nimi se nachází
variabilní loketní opěrka

Velmi výrazně pomáhají zachovat patřičný jízdní komfort, hodně nárazů a nerovností zachytí právě už pneumatiky. Bohužel v kufru je pouze dojezdová rezerva. Toyota byla jednou z prvních značek, která začala používat systém dynamické kontroly vozidla. Říká mu VSC, což je totéž, co my známe jako ESP. Zařízení funguje od rychlosti 15 km/h a výše. Vyniká zejména na povrchu, kdy vůz jinak hodně klouže. Je vypínatelné, což je nezanedbatelný přínos (jsou totiž situace, kdy je lepší VSC vypnout).

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Vozy pro Evropu, interiér, ovládání, jízda
  2. Jízdní vlastnosti, motor, řazení, parametry
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 1 příspěvek
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků