Mobilní servis Škody na Tour de France je cirkus na kolečkách. Víte, jak funguje?

Udržovat v perfektní kondici více jak dvoustovku podpůrných vozů nejznámějšího cyklistického závodu, to není jen tak.

Každý den na jiném místě, časový tlak, leckdy náročné opravy. Tak vypadá denní chléb mobilního servisního týmu Škody, který se stará organizátorské vozy Tour de France. Pro slavný cyklistický závod zajišťuje Škoda podpůrná vozidla už poosmnácté. Teď značka poskytuje pohled do zákulisí vozového parku, který závodníky doprovází na 3383 kilometrů dlouhém závodě.

Jakožto páteř organizátorů i jednotlivých týmů dostanou i samotná vozidla v závodě pořádně zabrat. Mobilní servis značky se tak stará o asi 250 aut, z čehož celých 90 % jsou nejnovější škodovky. Zbytek jsou dodávky dalších značek koncernu Volkswagen. Tovární servis ale neodmítne ani vozy cyklistických týmů, pokud to jsou ty s okřídleným šípem ve znaku.

Tým sestává z pěti mechaniků, dvou klempířů a jednoho lakýrníka, k dispozici má dva externí řidiče, kteří vozí náhradní díly. A ve Francii je nezbytností také tlumočník. Sehraný tým funguje už řadu let, někteří mechanici takto jedou už osmnáctou sezónu v řadě.

„Tuhle práci je třeba dělat srdcem. A náš tým to tak má. Jsem spokojený, když vidím, že vše klape, že kluky práce baví a nekoukají, aby už byli v hotelu. Já osobně tu práci dělám taky už osmnáct let – a příští rok mě tu uvidíte znovu,“ vypráví Radovan Beran, šéf servisního týmu.

Trofeje vítězů Tour de France opět navrhla Škoda. Jde o čtyři kila českého křišťálu

Trofeje vítězů Tour de France opět navrhla Škoda. Jde o čtyři kila českého křišťálu

Tým provádí veškeré opravy, které se provádějí i v běžném autoservisu, tedy bourané vozy, čelní skla, výměny kol a podobně. Specifické je, že klempíři v co největší míře opravují karoserie bez poškození laku. Proto také mají jen jednoho lakýrníka. „Snažíme se lakovat co nejméně, je to práce velice náročná na prostor, technologie i čas,“ vysvětluje šéf týmu.

Auta rozdělují do několika kategorií podle důležitosti. Ředitelský Enyaq iV stejně jako komisařské vozy Superby iV mají samozřejmě přednost. Nelze je vyměnit, jsou potřeba v závodě a v perfektním stavu. „Jednou se nám stalo, že řidiči červené komisařské limuzíny zaparkovali na večer na ulici u hotelu a někdo na ně během chvíle naházel květináče. My pak jejich opravou strávili noc, aby byly ráno připravené na další etapu v dokonalé formě,“ vzpomíná s úsměvem Beran, který práci v servisním týmu TdF dále popisuje v rozhovoru níže.

Škoda opět nastoupí na Tour de France. Připomeňte si slavné vozy z minulých let

Škoda opět nastoupí na Tour de France. Připomeňte si slavné vozy z minulých let

Rozhovor s Radovanem Beranem, šéfem servisního týmu Škody na Tour de France:

Jak začíná váš běžný pracovní den na Tour?

Ráno vyrazíme z hotelu a přejíždíme na stanoviště, někdy to je padesát, spíš ale dvě stě až tři sta kilometrů. Svůj stan rozbíjíme na předem dané čerpací stanici. Dle regulí tam musíme být připraveni nejpozději ve 14 hodin, ale kvůli různým uzavírkám kolem trati se snažíme být na místě už v poledne.

Co se děje dál?

Začnou přijíždět auta. Buď jen tankují a my je prohlédneme, zda jsou v pořádku a nepotřebují naši péči. Jindy je přivážejí s konkrétními požadavky na opravu. Často už během dopoledního přejezdu dostáváme informaci o tom, že na stanovišti na nás už auto čeká. Na pumpě si vyzvedneme klíče a jdeme na to. Zrovna včera jsme opravovali vůz, který srazil srnu. Měnil a stříkal se nárazník, blatníky, měnila se světla. Stanoviště většinou opouštíme kolem osmé večer, když je ale třeba, pracujeme, dokud není hotovo. Řidiči si na své vozy počkají, nemůžeme se jen tak sbalit a zmizet.

Staráte se i o elektrické Enyaqy iV, jaké s nimi máte zkušenosti?

Musím říct, že zatím vlastně žádné, protože slouží bez problémů. Enyaqy jezdí nejen v čele pelotonu, ale i v karavaně pro sponzory, doteď se nám tu ale neobjevil jediný porouchaný. Je to samozřejmě novinka, ale jsme na ni připraveni, dokonce i na její poměrně sofistikovanou diagnostiku.

Kolik vozů vám za tři týdny trvání závodu projde rukama?

Tuhle práci dělám už osmnáct let a za tu dobu je to vždy skoro stejné. Bývá to kolem dvou set třiceti, dvou set padesáti oprav.

Co je zásadní, aby tým dobře fungoval?

Nekonfliktní lidé. Musejí být dokonale sehraní, i proto se snažím sestavu moc neobměňovat. Někdy samozřejmě přijde nováček, pak trvá nějakou chvíli, než se zapracuje a zapadne. Mí lidé nesmějí koukat na hodiny, jestli mají odpracováno osm nebo deset hodin. Když je potřeba, práce se musí dodělat. Chci kluky pochválit, jsou velice dobře sehraný a promazaný stroj. Je to takový cirkus na kolečkách. (smích)

Speciál: Škoda Enyaq iV

Škoda Enyaq iV je první elektromobil automobilky Škoda Auto na modulární platformě MEB. SUV s dojezdem až 500 km na jedno nabití v roce 2020 převzalo po modelu Superb roli vlajkové lodi automobilky a vzniká ve dvou karosářských verzích. Základem je pohon zadních kol, v nabídce jsou i verze s pohonem 4x4 a sportovněji zaměřené provedení RS iV. Světová premiéra proběhla 1. září 2020 v Praze.

První dojmyCenaPrvní test prototypuVnější designInteriérEnyaq iV - význam názvu

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Fiat 500e HB La Prima: Chytne za srdce a ve městě je k neutahání

Fiat 500e La Prima (87 kW)

Fiat 500e je dalším elektromobilem do města, který vysokou cenu techniky balí do luxusního kabátku a přichází s řadou krásných detailů. Má ale na to rovnat se s Hondou e?

27.  7.  2021 | Vladimír Kadera | 4 příspěvky
TEST Ford Focus 3d 2.0 ZETEC: Vůz roku 1999 už jen kvete. Jak si vedl 20 let zpět?

Ford Focus 3d 2.0 ZETEC

Ford Focus první generace, evropské Auto roku 1999, vypadá i v dnešní době dobře. Rozhodně zajímavěji než jeho zatím poslední následovník z roku 2018. Připomeňte si test třídveřové verze, který v roce 2001 přinesli kolegové z Auto.cz

24.  7.  2021 | Tomáš Zajíček | 15 příspěvků
První jízda s Hyundaiem Ioniq 5: Tajemný krasavec může převálcovat konkurenci

Hyundai Ioniq 5

Hyundai podobně jako další značky přijíždí s vlastní rodinou elektrických aut. Jmenuje se Ioniq a jejím prvním zástupcem je kompaktní crossover s krásným retro designem. Už jsme ho vyzkoušeli.

22.  7.  2021 | David Bureš | 54 příspěvků