Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili několik pozoruhodných informací o světě kabelů v moderních automobiliech.
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

1) Osmkrát tolik kabelů než v roce 1980

Nyní vyráběný Volkswagen Golf sedmé generace ve svých útrobách obsahuje přibližně 1,6 kilometru různých kabelů. Přitom stejný vůz první generace ještě v roce 1980 obsahoval kabely o délce pouze 214 metrů. V současném golfu je téměř tisícovka jednotlivých kabelů, v Golfu 1 to bylo jen 191. 

2) Skoro miliardkrát více variant svazků

Jestliže bylo možné do "jedničkového" golfu v roce 1980 zabudovat jeden z 460 připravených vodičových svazků, nyní teoreticky připadá v úvahu 425 miliard. Každý svazek totiž vzniká dané variantě vozu přesně na míru, záleží na specifikaci motoru, převodovky, pohonu a výbavy od zákazníka. Může se tedy stát, že určitá konkrétní varianta zůstane v jediném exempláři po celou historii výroby příslušného vozu.

Pohled do útrob Bentley Bentayga bere dech, má 50 kilogramů kabelů

Pohled do útrob Bentley Bentayga bere dech, má 50 kilogramů kabelů

3) Průměr kabelů se stále ztenčuje

Původní průřez jednotlivých signálových kabelů byl 0,35 čtverečního milimetru a vyráběly se z mědi. Nyní jsou v používaných testovacích vozidlech nainstalovány kabely o průřezu pouze 0,13 mm2. Navíc jsou ze slitiny mědi a cínu. Díky tomu se ušetří půl kilogramu hmotnosti.

4) Všechny kabely nejsou stejné

Jiný typ kabelů se používá v interiéru a jiný v motorovém prostoru. Je to logické, některé kabely, které jsou v blízkosti hlavy válců, totiž musí odolávat teplotám, které přesahují i 200 stupňů Celsia. V závislosti na umístění se také mění povrchová úprava komponentů elektrického systému. Může být například z cínu, stříbra nebo dokonce ze zlata. Zvláštní pozornost se věnuje odolnosti vůči vodě. Například jeden z testů odolnosti spočívá ve vylití kbelíku vody do prostoru pod nohy cestujících. Není to samoúčelné - simuluje se tak situace, kdy si cestující do interiéru na botách přinesou rozbředlý sníh.

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

5) Autonomní vozy budou mít ještě mnohem více kabelů

Už nyní se technici kvůli kabelům často střetávají s designéry. Jsou oblasti karosérie, kde se design musí podřídit funkci kabelů. V automobilové budoucnosti, kdy se budou vyrábět autonomní vozidla, to bude ještě složitější. Předpokládá se totiž, že kvůli zajištění bezpečnosti lidé uvnitř i vně vozidla bude nutné použít zdvojené systémy.  

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Subaru Forester 2.0i-L: Vylepšený kmet dostal dvě oči navíc

Subaru Forester 2.0iL (minitest)

Forester chce v letošním roce k poctivému podvozku nabídnout i porci aktivní bezpečnosti. Přesvědčí matador kategorie i ty "bezpečně smýšlející"?

včera | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Minitest Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC: Jsou vylepšení znát?

Mitsubishi ASX 1,6 MIVEC (minitest )

Mitsubishi ASX se v provedení modelového roku 2018 nezměnilo po technické stránce, zapracovalo ale na designu.

13.  1.  2018 | Radek Pecák | 15 příspěvků
TEST Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD: Díky, Alberte!

Kia Stinger GT 3.3 T-GDI AWD

Trvalo více než pět let, než Kia přetavila fantastický koncept GT v produkční auto. Najala na to ty správné lidi a výsledkem je gran turismo, který nemá v historii značky obdoby.

11.  1.  2018 | Jan Mička | 114 příspěvků