Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili několik pozoruhodných informací o světě kabelů v moderních automobiliech.
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

1) Osmkrát tolik kabelů než v roce 1980

Nyní vyráběný Volkswagen Golf sedmé generace ve svých útrobách obsahuje přibližně 1,6 kilometru různých kabelů. Přitom stejný vůz první generace ještě v roce 1980 obsahoval kabely o délce pouze 214 metrů. V současném golfu je téměř tisícovka jednotlivých kabelů, v Golfu 1 to bylo jen 191. 

2) Skoro miliardkrát více variant svazků

Jestliže bylo možné do "jedničkového" golfu v roce 1980 zabudovat jeden z 460 připravených vodičových svazků, nyní teoreticky připadá v úvahu 425 miliard. Každý svazek totiž vzniká dané variantě vozu přesně na míru, záleží na specifikaci motoru, převodovky, pohonu a výbavy od zákazníka. Může se tedy stát, že určitá konkrétní varianta zůstane v jediném exempláři po celou historii výroby příslušného vozu.

Pohled do útrob Bentley Bentayga bere dech, má 50 kilogramů kabelů

Pohled do útrob Bentley Bentayga bere dech, má 50 kilogramů kabelů

3) Průměr kabelů se stále ztenčuje

Původní průřez jednotlivých signálových kabelů byl 0,35 čtverečního milimetru a vyráběly se z mědi. Nyní jsou v používaných testovacích vozidlech nainstalovány kabely o průřezu pouze 0,13 mm2. Navíc jsou ze slitiny mědi a cínu. Díky tomu se ušetří půl kilogramu hmotnosti.

4) Všechny kabely nejsou stejné

Jiný typ kabelů se používá v interiéru a jiný v motorovém prostoru. Je to logické, některé kabely, které jsou v blízkosti hlavy válců, totiž musí odolávat teplotám, které přesahují i 200 stupňů Celsia. V závislosti na umístění se také mění povrchová úprava komponentů elektrického systému. Může být například z cínu, stříbra nebo dokonce ze zlata. Zvláštní pozornost se věnuje odolnosti vůči vodě. Například jeden z testů odolnosti spočívá ve vylití kbelíku vody do prostoru pod nohy cestujících. Není to samoúčelné - simuluje se tak situace, kdy si cestující do interiéru na botách přinesou rozbředlý sníh.

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

5) Autonomní vozy budou mít ještě mnohem více kabelů

Už nyní se technici kvůli kabelům často střetávají s designéry. Jsou oblasti karosérie, kde se design musí podřídit funkci kabelů. V automobilové budoucnosti, kdy se budou vyrábět autonomní vozidla, to bude ještě složitější. Předpokládá se totiž, že kvůli zajištění bezpečnosti lidé uvnitř i vně vozidla bude nutné použít zdvojené systémy.  

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Skoda Superb 2
Rok výroby: 2010
Stav: 159 697 km
Cena: 295 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 90 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 317 km
Cena: 50 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 871 km
Cena: 275 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

včera | Milan Lažanský | 17 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků