Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

Specialisté z vývoje koncernu Volkswagen odtajnili několik pozoruhodných informací o světě kabelů v moderních automobiliech.
Toto jste asi o automobilových kabelech nevěděli: Pět zajímavostí

1) Osmkrát tolik kabelů než v roce 1980

Nyní vyráběný Volkswagen Golf sedmé generace ve svých útrobách obsahuje přibližně 1,6 kilometru různých kabelů. Přitom stejný vůz první generace ještě v roce 1980 obsahoval kabely o délce pouze 214 metrů. V současném golfu je téměř tisícovka jednotlivých kabelů, v Golfu 1 to bylo jen 191. 

2) Skoro miliardkrát více variant svazků

Jestliže bylo možné do "jedničkového" golfu v roce 1980 zabudovat jeden z 460 připravených vodičových svazků, nyní teoreticky připadá v úvahu 425 miliard. Každý svazek totiž vzniká dané variantě vozu přesně na míru, záleží na specifikaci motoru, převodovky, pohonu a výbavy od zákazníka. Může se tedy stát, že určitá konkrétní varianta zůstane v jediném exempláři po celou historii výroby příslušného vozu.

Pohled do útrob Bentley Bentayga bere dech, má 50 kilogramů kabelů

Pohled do útrob Bentley Bentayga bere dech, má 50 kilogramů kabelů

3) Průměr kabelů se stále ztenčuje

Původní průřez jednotlivých signálových kabelů byl 0,35 čtverečního milimetru a vyráběly se z mědi. Nyní jsou v používaných testovacích vozidlech nainstalovány kabely o průřezu pouze 0,13 mm2. Navíc jsou ze slitiny mědi a cínu. Díky tomu se ušetří půl kilogramu hmotnosti.

4) Všechny kabely nejsou stejné

Jiný typ kabelů se používá v interiéru a jiný v motorovém prostoru. Je to logické, některé kabely, které jsou v blízkosti hlavy válců, totiž musí odolávat teplotám, které přesahují i 200 stupňů Celsia. V závislosti na umístění se také mění povrchová úprava komponentů elektrického systému. Může být například z cínu, stříbra nebo dokonce ze zlata. Zvláštní pozornost se věnuje odolnosti vůči vodě. Například jeden z testů odolnosti spočívá ve vylití kbelíku vody do prostoru pod nohy cestujících. Není to samoúčelné - simuluje se tak situace, kdy si cestující do interiéru na botách přinesou rozbředlý sníh.

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

Nedaří se vám nastartovat auto? Použijte provaz

5) Autonomní vozy budou mít ještě mnohem více kabelů

Už nyní se technici kvůli kabelům často střetávají s designéry. Jsou oblasti karosérie, kde se design musí podřídit funkci kabelů. V automobilové budoucnosti, kdy se budou vyrábět autonomní vozidla, to bude ještě složitější. Předpokládá se totiž, že kvůli zajištění bezpečnosti lidé uvnitř i vně vozidla bude nutné použít zdvojené systémy.  

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Lexus ES 300h Luxury: Jiný pohled na svět. Změní ten váš?

Lexus ES 300h

Přicházím k pětimetrové japonské limuzíně za necelé dva miliony korun. V nabídce má pouze jeden motor a jednu převodovku. Má Lexus ES 300h ve své třídě co nabídnout?

dnes | Vladimír Kadera | 42 příspěvků
Minitest VW Amarok 3.0 TDI V6 4Motion Aventura: Všech pick-upů král

VW Amarok 3.0 TDI/190 kW 4M (minitest)

Volkswagen, nikoli bez souvislosti s novým emisním měřícím cyklem WLPT, pozměnil motorovou nabídku svého již deset let sloužícího pick-upu Amarok, který nyní nabízí v podstatě jediný motor. Nebojte se, jsou to dobré zprávy.

21.  3.  2019 | Petr Schnagl | 47 příspěvků
Minitest Renault Kadjar 1.3 TCe: Malé srdce, velké odhodlání

Renault Kadjar 1.3 TCe (minitest)

Kadjar se v přívalu nových crossoverů možná poněkud ztrácí. O to více ale zaujme, když začnete zkoumat, co je za tou nenápadnou fasádu. A to i malé třináctistovce navzdory, protože funguje pozoruhodně dobře.

19.  3.  2019 | Miro Mihálik | 13 příspěvků