První výkonné SUV nižší střední třídy je tady. Nově vzniklá značka Cupra jej představila v rámci prezentace v Barceloně.
Prvním vozem již osamostatněné značky Cupra je Ateca, sportovní varianta stejnojmenného SUV od Seatu. Ve svém segmentu SUV C je to jedinečný počin, a to díky své technice.
Nabroušenou Atecu pohání dvoulitrový čtyřválec o výkonu 221 kW (300 koní). Na všechna čtyři kola je posílá skrze sedmistupňovou převodovkou DSG. Agregát známý například z Volkswagenu Golf R nebo Leonu Cupra 300 je nově vybaven filtrem pevných částic. Vůz dosahuje nejvyšší rychlosti 245 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlí za 5,4 sekundy.
Vyšší karoserii mají krotit adaptivní tlumiče. Ty budou nejtužší v novém režimu Cupra, ve kterém se také přidá elektronicky zesílený zvuk motoru, mění se charakteristika agregátu a pohonu všech kol. Doplňuje ostatní známé režimy jako Comfort, Normal, Sport a Snow.
Nejzásadnější novinkou, co se týče exteriéru, je absence stylizovaného S. Vozy Cupra budou mít speciální znak na černé voštinové masce, a právě Ateca je prvním příkladem tohoto trendu.
Mezi charakteristické prvky designu patří leskle černé detaily. Jedná se například o podélné střešní nosiče, vnější zpětná zrcátka, rámečky oken, boční ochranné lišty, kola, masku chladiče, přední spoiler, zadní difuzor a aerodynamické plochy po stranách zadního okna. Uvítací osvětlení promítá název a logo na povrch vozovky.
I na víku zavazadlového prostoru je měděné logo Cupra, na zádi pak ještě zaujmou čtyři koncovky výfuku na okrajích zadního difuzoru. Disky kol mají průměr 19 palců a naa výběr je z šesti barev karoserie: modré Energy, červené Velvet, stříbrné Brilliant, šedé Rodium, černé Magic a bílé Nevada.
Uvnitř jsou výplně dveří čalouněny Alcantarou a hliníkové prahové lišty rozzáří při otevření dveří logo. Rovněž pro čalounění sedadel je použita Alcantara, černá s šedým prošíváním. Šedá nit zdobí rovněž sportovní volant a hlavici páky voliče automatu. Pedály jsou hliníkové, jak se na sportovní auto sluší.
Sériová výbava zahrnuje například bezklíčové odemykání s startování, indukční nabíječku, zesilovač signálu GSM, prostorový kamerový systém s rozsahem snímání 360°, navigační systém s 8“ dotykovým displejem, adaptivní tlumiče DCC, digitální přístrojový štít a parkovací asistent.
Výbava na přaní nabízí paket Performance, který zahrnuje brzdy Brembo s černými brzdovými třmeny, sedadla čalouněná kůží a pakety ozdobných prvků z uhlíkového kompozitu pro exteriér a interiér. Ty zahrnují zadní spoiler, kryty vnějších zpětných zrcátek a ozdobné obložení přístrojové desky. Od poloviny roku 2019 budou nabízena i anatomická sedadla.
Na premiéře sportovní Atecy byla k vidění i Arona a Ibiza ve stejném hávu. Tyto modely však platí jako stylistická cvičení a do sériové výroby se alespoň zatím nedostanou. Novinkou je ovšem Leon Cupra R ve verzi ST, který se stejnou technikou a specialitami doplní stejnojmenný hatchback. Premiéra Cupry Ateca proběhne už v březnu na autosalonu v Ženevě.