Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě za celý rok 2014

Prodeje aut v Evropě se v uplynulém roce zvýšily o více než pět procent. Nejoblíbenější značkou je Volkswagen, modelem je Golf. Octavia skončila osmá, Škoda celkově jedenáctá.
Seznam kapitol
  1. Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě
  2. Fotogalerie

Trhu států Evropské Unie a EFTA (Evropského sdružení volného obchodu) se dle statistik JATO v uplynulém roce dařilo. V devětadvacítce sledovaných zemí si firemní a soukromá klientela loni koupila takřka třináct milionů nových osobních aut, do tohoto počtu jich nakonec chybělo pouze 4,6 tisíce. Oproti 12,3 milionům za sezónu 2013 je to navýšení o takřka 655 tisíc kusů, respektive o 5,3 %. Recesi tedy definitivně odvál čas, jenže předkrizová léta (hlavně rok 2007) zůstávají taktéž v nedohlednu.

Největší trhy

Lídrem mezi zeměmi zůstává Německo. Naší západní sousedé si v uplynulém roce koupili 3,04 milionu nových osobních aut. Britové obohatili svoje garáže o 2,48 milionu vozů, francouzský trh se zastavil těsně pod 1,8 mil. a italský nedosáhl 1,4 mil. kusů. V první pětce už chybí jen Španělsko (868 tisíc), to rostlo meziročně o celých dvacet procent! Jenže na Pyrenejském poloostrově fungují štědré vládní pobídky, tedy šrotovné. V Albionu tomu tak rozhodně není, Angličané, Velšané, Skotové a Severní Irové si přesto koupili o 9,3 % nových vozů více než v roce 2013.

Český trh v roce 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů a značek

Český trh v roce 2014: Top 10 nejprodávanějších modelů a značek

Česká republika skončila dvanáctá, JATO eviduje 192 314 kusů (stejně jako náš Svaz dovozců automobilů, čísla evidentně pocházejí od něj), což je zároveň malý lokální rekord. A také výrazný nárůst o 16,7 %, ze 164,7 tisíc. Závidět nám můžou kupříkladu Nizozemci, tamní trh se propadl o více než 17 tisíc aut (-6,5 %). Také jižní sousedé se zrovna neradují, Rakousko zaznamenalo pokles z 319 na 303,3 tisíce (-4,9 %). Alespoň čtyřciferné počty ubyly i ve Švýcarsku a Belgii. Naopak se výrazně dařilo odbytu na severu kontinentu, konkrétně Švédsku (+12,7 %, 303,9 tis. místo 269,9 tis.).

Nejprodávanější značky a koncerny

Potěšitelné je, že všechny značky v Top 10 rostou. Absolutnímu žebříčku dominuje, jak jinak, Volkswagen, nad milion se dostal jako jediný s konečným účtem 1,61 mil. nových osobních aut. Ford (961,8 tisíce) ani Opel s Vauxhallem (885,7 tisíce) mu nemohou konkurovat. Následují Francouzi, Renault s 875,4 tisíci přírůstků a Peugeot, který zaznamenal 785,2 tisíce registrací v loňských statistikách. Z německého luxusního triumvirátu bylo v roce 2013 nejúspěšnější Audi (724,4 tis.) před BMW (673,7 tis.) a Mercedesem (658,3 tisíce). Užitkové vozy zde započítány nejsou. Devátý Citroën se chlubí 609,4 tisíci nových aut.

Desátá příčka Fiatu potěší, ale jemu šestisettisícová meta zůstala zapovězena, připsal si jich 585,8 tis. Pro problémy sužovaného turínského výrobce je tato skutečnost pozitivní, ale platí to i pro devátý Citroen.

Meziročně se nejvíce zvedl Renault (+9,2 %), druzí jsou Opel spolu s britským Vauxhallem (+7,4 %) a šestiprocentní zvýšení prodejů hlásí druhá, úspěšnější značka francouzského PSA: Peugeot. Dacia sice mezi nejlepšími chybí, ale 363 tisíc prodaných kusů a téměř čtvrtinový nárůst za zmínku stojí. Škoda skončila podle evropského sdružení automobilových výrobců ACEA jedenáctá (582.140, +13,9 %).

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Tato organizace také uvádí žebříček koncernů, byť se její data od těch z JATO ve finále liší, protože zahrnují celou třicítku zemí. A některé značky dohromady neslučuje. Pro úplnost alespoň krátce: celá skupina VW prodala loni 3,31 milionu vozů, druhý mamut PSA 1,39 milionu a třetí Renault s Dacií 1,24 milionu. Také se zvedl o výrazných 13 %, ale Nissan je zde veden samostatně. Čtvrtý Ford má 948 tisíc přírůstků. Pátý je General Motors s 924,3 tisíci kusy, ale naopak s minusem o 4,6 % kvůli odchodu Chevroletu.

BMW včetně Mini hlásí 833,3 tisíce prodaných aut, FCA 767,9 a Daimler 708 tisíc. Fiat Chrysler Automobiles ale vlastně předstihl jihokorejský koncern Hyundai-Kia (778,2 tis.), jenže ty ACEA nespojuje. Koneckonců Renault po započtení Nissanu také předstihne francouzskou konkurenci s takřka 1,72 miliony aut.

Nejoblíbenější modely

Nejprodávanějším novým osobním autem v Evropě je už posedmé za sebou Volkswagen Golf, to není žádné překvapení. Skoro 521 tisíc exemplářů o něčem svědčí. Pro někoho příliš usedlý, pro jiné osvědčená klasika. Na VW je minimálně sympatické to, že se nepouští do stylistických extravagancí a nenavrhuje auta, ze kterých není vidět ven...

Právě taková je třeba Fiesta (309 tisíc kusů), která obhájila triumf mezi malými vozy před dotírajícím Cliem. To zaostalo jen o 8 tisíc registrací. Malé vozy se umístily i na dalších příčkách: Polo s 280,4 tis. a Corsa, která si připsala 252,4 tisíce přírůstků. Jako jediná z Top 10 nyní navíc prochází generační výměnou, i když aktuální model s písmenem E tak úplně nový není...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Svého zástupce má mezi deseti nejprodávanějšími auty prémiový segment, třída crossoverů i Škoda, ale hned čtyři auta z Top 5 patří mezi malé vozy

Focus je šestý (222,8 tisíce), globálně se pere o pozici lídra s Toyotou Corolla, v Evropě na nejlepší ztrácí. Peugeot 208 dosáhl na sedmičku a 215,3 tisíce registrací. Všechny ostatní modely ještě přesáhly dvousettisícovou hranici včetně osmé Octavie.

Pozici nejoblíbenějšího japonského vozu si udržuje Nissan Qashqai (i když se vyrábí v britském Sunderlandu). Na umístění Audi A3 je vidět, že v západoevropských zemích mají zájemci stále peněz dost. Slušně se daří i malým crossoverům, JATO zmiňuje hlavně Renault Captur. V prosinci se dokonce dostal do nejúspěšnější desítky, za celý rok pochopitelně nikoliv.

Nový Hyundai i20 1.4i vs. nová Škoda Fabia 1.2 TSI

Nový Hyundai i20 1.4i vs. nová Škoda Fabia 1.2 TSI

Octavii patří zlato mezi největšími procentními skokany, polepšila si ze 169 na 206,3 tisíce kusů. Škoda může být na nárůst o 22 % pyšná. Radost koncernovým šéfům dělá i A3 včetně sportovních derivátů (+19  %) a o něco levnější lídr Golf vylétl o 11,1 %. V meziročním kusovém srovnání má ale nejvíce on - o 52 108, následuje Octavia (+37,3 tis.) a druhý nejmenší model čtyř kruhů s přírůstkem 32,4 tis. aut oproti roku 2013. Volkswagen prostě dominuje...

Propadáky máme mezi nejlepšími jen dva: Focus (-0,6 %, nicotný úbytek 1305 jednotek) a dvěstěosmičku (-9,5 %). Dámy ztratily zájem, prodalo se o 22,7 tisíce méně „lvíčat“ než předloni...   

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v roce 2014
Pořadí Model 1-12/2014 [ks] 1-12/2013 [ks] Změna [ks] Změna [%]
1. VW GOLF 520 958 468 850 52 108 11,1 %
2. FORD FIESTA 308 999 293 398 15 601 5,3 %
3. RENAULT CLIO 300 924 286 453 14 471 5,1 %
4. VW POLO 280 378 266 484 13 894 5,2 %
5. OPEL CORSA 252 420 239 872 12 548 5,2 %
6. FORD FOCUS 222 834 224 139 -1 305 -0,6 %
7. PEUGEOT 208 215 312 237 968 -22 656 -9,5 %
8. ŠKODA OCTAVIA 206 362 169 075 37 287 22,1 %
9. NISSAN QASHQAI 204 200 201 784 2 416 1,2 %
10. AUDI A3/S3/RS3 200 157 167 779 32 378 19,3 %
- Celkem  12 995 397 12 340 650 654 747 5,3 %

 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Top 10 nejprodávanějších aut v Evropě
  2. Fotogalerie

bazar

Nissan Micra 1,2
Rok výroby: 2010
Stav: 55 851 km
Cena: 126 000 Kč
Nissan Pulsar 1,5
Rok výroby: 2015
Stav: 27 875 km
Cena: 350 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 500 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2012
Stav: 100 138 km
Cena: 310 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků