Tohle je nově nejdražší auto na světě. Co je vlastně zač Mercedes-Benz za 3,3 miliardy?

Žebříček deseti nejdražších věcí prodaných v aukci vítá druhé auto. Silniční Mercedes se zařadí na páté místo.

Svět automobilových aukcí se minulý týden otřásl v základech. Zatímco jsme byli zvyklí, že si občas nějaké závodní Ferrari nebo třeba něco z britské produkce najdou nového majitele za částku nad dvacet milionů dolarů, připravila se opravdová bomba. Doposud držely první tři příčky nejdražších aukčních vozů modely Ferrari, konkrétně 335 S a dvě 250 GTO. Z toho doposud nejdražší byl exemplář 3413GT za 52.235.000 dolarů. Vydražil se 26. srpna roku 2018 v americkém Monterey přes aukční dům RM Sotheby's.

Před nedávnem se začalo šuškat, že aukční rekord padl a nejdražším autem světa se stal Mercedes-Benz. Aukční dům, kterým je opět RM Sotheby's, nám to na konci minulého týdne potvrdil. Nejdražším autem světa se stal Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé z roku 1955, který nového majitele získal za částku 135.000.000 eur, což je v přepočtu 3,3 miliardy korun. Ferrari 250 GTO tak bylo překonáno více než jednou tolik. Těžko uvěřitelné, ale je to tak.

Auto bylo postaveno závodním oddělením na základech závodního speciálu. Proč stojí tolik? Samotné závodní auto, respektive jeho řada, je jedním z nejslavnějších na světě. Během šampionátu sportovních vozů v roce 1955 Daimler-Benz s tímto vozem zvítězil, přitom první dva závody absentoval. Třetí závod byl totiž Mille Miglia. Ano, ta Mille Miglia, ze které je již tisíckrát ohraná historka o tom, jak ji Stirling Moss s novinářem Denisem Jenkinsonem zajeli za 10 hodin a 7 minut. No a pak přišla katastrofa v Le Mans, kdy při největší nehodě v dějinách motorsportu zahynulo 84 lidí, díky čemuž si rok 1955 pamatuje tolik lidí.

Samotné 300 SLR bylo založené na monopostu W196, se kterým získal Juan Manuel Fangio dva tituly mistra světa v letech 1954 a 1955. Cesťáky a F1 měly k sobě tenkrát docela blízko. Fangio si mimochodem zajel Mille Miglia v roce 1955 také. Do cíle v Brescii dojel se stejným vozem půl hodiny po Mossovi. Už chápete, jak šílený kalup musel Moss tehdy jet? Ale zpět do aut se značkami. Jak formuli, tak z ní vycházející závodní sportovní vůz navrhl německý konstruktér Rudolf Uhlenhaut. Daimler-Benz poté ze závodních 300 SLR udělal dva vozy určené pro provoz na silnicích. Po čase se u nich vžil název Uhlenhaut Coupé. A právě o jednom z nich je dnes řeč.

Osmiválcový motor o objemu 3,0 litru byl schopný rozpohybovat 300 SLR na 245 km/h, což z něj dělalo jedno z nejrychlejších aut na světě. Oba dva exempláře silničního 300 SLR vlastnila doposud samotná automobilka Mercedes-Benz. Jeden z nich se tak nyní přímo dražil ze svého domova, kterým bylo muzeum značky ve Stuttgartu. Zajímavé je, že Mercedes ani jeden z vozů nikdy prodat nechtěl.

Oficiálně se to nepíše, ale vůz získal automobilový nadšenec Simon Kidston pro svého klienta. Kidston je již delší dobu veteránista nejvyšší kategorie, ale tímto krokem se zapsal do dějin. Hodí se dodat, že aukce proběhla již 5 května. Výtěžek z prodeje 300 SLR zamíří na charitu.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz je německý výrobce automobilů, autobusů, užitkových a nákladních vozů. Patří do skupiny Daimler AG.

Historie sahá až do roku 1886. Poprvé byla značka Mercedes použita na automobilu v roce 1901, jako Mercedes-Benz v roce 1926.

Mercedes-Benz třídy A • Mercedes-Benz třídy C • Mercedes-Benz třídy E • Mercedes-Benz třídy S • Mercedes-Benz CLA • Mercedes-Benz GLC • Mercedes-Benz GLB-SUV

Diskuze (1) Další článek: Cyklistická sezona začala. Jste na ni připraveni?

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,