6
Fotogalerie

To potřebujeme! Motor Devel Sixteen V16 12.3 má až 5000 koní

Šestnáctiválec o objemu 12,3 litru má mít výkon až 5000 koní. Supersport Devel Sixteen s ním má uhánět rychlostí přes 560 km/h.

V roce 2013 se na autosalonu v Dubaji představil koncept supersportu Devel Sixteen. Moc pozornosti mu tehdy nikdo nevěnoval. Proč? Protože to celé vypadlo spíše jako vtip, který nemá s realitou mnoho společného. Auto totiž měl pohánět šestnáctiválec o výkonu 5000 koní.

12.jpg22.jpg32.jpg
Devel Sixteen je zatím ve stádiu vývoje. Prototyp existuje, ale pod kapotou má jen osmiválec Chevrolet. Zástavba šestnáctiválce 12,3 l se čtyřmi turby dá asi hodně práce

Jenže... Společnost Devel nyní zprovoznila produkční verzi svého vlastního šestnáctiválce o objemu 12,3 l s přeplňováním pomocí čtyř turbodmychadel. Důkaz můžete vidět na přiloženém videu. Pohonná jednotka prozatím dosáhla na výkon 3367 kW (4579 koní) v 6900 ot./min. a točivý moment 4766 Nm v 6600 ot./min. A to jen proto, že více není schopná testovací brzda změřit.

Firma už má připravenou i verzi pro běžný provoz, která nemá takový nástup výkonu. Navíc je schopná běžet na obyčejný 91oktanový benzín. Její parametry jsou zhruba 3000 koní a 3300 Nm. Motor půjde kvůli náročnosti chlazení nastavit na přibližně 1200 koní.

Pravděpodobně se díváme na nejvýkonnější pístový spalovací motor, který kdy bude (doufejme) použit v produkčním autě schváleném pro silniční provoz a který běží na standardní palivo. Výkonů přes 5000 koní sice dosahují vrcholové dragstery, ale ty spalují methanol.

42.jpg52.jpg62.jpg
Cílem je postavit auto, které pojede přes 560 km/h. Prozatím se ale pohybujeme v čistě teoretické rovině. Největší překážkou bude zřejmě chlazení a výdrž pneumatik

Třeba takový dragster kategorie Top Fuel má výkon přes 8000 koní a jedná se o nejsilnější stroj sestavený člověkem, který přenáší výkon na silnici konvenčním způsobem – tedy z klikové hřídele přes převodovku a pneumatiky. A právě běžné silniční pneumatiky budou pro Devel asi velikou překážkou...

Implementovat motorové monstrum pod kapotu použitelného auta dá asi dost práce. Také jsme zvědaví na to, jak si firma poradí s chlazením obřího agregátu. Třeba takový Veyron s tím měl při vývoji problémy, a to má „jen“ mrzkých tisíc koní. Cílem vývojářů Develu je dosáhnout na maximální rychlost 350 mil v hodině (564 km/h).

Doporučujeme

Články odjinud