To nejlepší z AutoRevue v roce 2009

To nejlepší z AutoRevue v roce 2009

Také uplynulý rok přinesl spoustu článků, které se vám líbily, nebo jste si je zkrátka museli přečíst. Pojďme si shrnout to „nej”.

Za právě minulým automobilovým rokem jsem se na AutoRevue.cz ohlížel ze své pozice již mnohokrát. Z počátku jsem spíše nadšeně vzpomínal na to, co se nám v předchozích dvanácti měsících povedlo, později jsem se ale nemohl vyhnout kritickému hodnocení směru, kterým se začal ubírat automobilismus jako takový.

Auta posledních pár let neprožívají zrovna svůj zlatý věk. Pod tlakem bezpečnostních, ekologických, ale také jednostranně ekonomických pohledů na věc se stále více vytrácí jejich podstata. Při vývoji nového vozu dnes evidentně nehrají prim jeho užitné vlastnosti, ať už na ně hledíme jakkoli. Je proto stále těžší najít na trhu vůz, který je skutečně komfortní, skutečně sportovní, skutečně hospodárný pro svého majitele, nebo „jen” skutečně kvalitní. Který je zkrátka svými základními vlastnostmi jakkoli dotažen k funkčními extrému, stojícím na tom, co dělá auto autem.

Zato je velmi snadné najít vůz, který se takovým způsobem tváří. Najdeme celou plejádu aut, která se honosí skvělou pasivní bezpečností, ale už kvůli své hmotnosti a dalším z toho vyplývajícím negativům nedosahují zdaleka takové aktivní bezpečnosti, jaké by dosahovat mohla. Najdeme řadu jiných aut, která mají skvělou papírovou spotřebu paliva dosahovanou v nějakém normovaném eurotestu, v reálu ale vezmou více paliva než váš deset let starý vůz. A najdeme množství dalších aut, která automobilky nechají při vývoji fotografovat na nejslavnějších závodních okruzích světa, když na ně ale s hotovým produkčním vozem vyrazíte, po pár zatáčkách shoří jako list papíru. Nůžky mezi realitou a způsobem její prezentace se stále rozevírají.

Množství ústupků se ale snaží obhajovat svůj smysl. Každá mince má dvě strany a ztráta na straně jedné má být i zde vyvažována ziskem na straně jiné. Ústupek z funkčních předností je ale mnohdy vyvážen něčím, čemu nerozumím, co chápu jen jako domněnku, fikci, vyměnu jistého za pochybné. Často jde o podivnou honbou za světlejšími zítřky, při níž věříme, že popřením svých vlastních potřeb zachráníme svět. Navíc začínáme řešením nevýznamného, zcela pomíjejíc to významné a opravdu důležité. Za všechny případy mohu zmínit to, že stovkám milionů zákazníků jsou a nadále ještě více budou nucena (nebojím se to takto říci, neboť státní regulace jinou cestu nedovolují) auta s funkčně pochybnými motory. Nacházíme se v době, kdy jsou desetiletí vypiplávané a svou funkčností i efektivitou okouzlující šestiválcové motory nahrazovány přeplňovanými čtyřválci. A neskončíme u nich, letos se zřejmě dočkáme i v útrobách vozů prestižních značek kulhajících tříválcových turb. Výměnou za co? Za (kdo ví, jestli skutečné) snížení emisí CO2 u aut o pár procent v době, kdy pouhopouhých 15 největších lodí světa vyprodukuje tohoto plynu za rok tolik co 760 milionů aut dohromady. Přesto jsme začali aut.

Kroků, které z mého pohledu postrádají racionalitu, bych mohl jmenovat nespočet, ale nemá smysl dále sypat sůl do krvácejících ran. Měl jsem původně v úmyslu začít nový rok článkem typu „Jak přežít automobilový rok 2010”, ale nakonec jsem si to rozmyslel a zvolil pro Nový rok jakožto den jen níže připojené shrnutí nejzajímavějších článků roku 2009. Nakonec by totiž všechny „rady” byly o tomtéž. Až už bych hovořil o čemkoli, neslo by se vše v duchu jediné věty - prosím, zachovejte si svůj zdravý rozum a jednejte podle něj.

Závěrem mého nestručného úvodu bych rád poděkoval všem čtenářům, kteří nám v uplynulém, v mnoha ohledech složitém roce zůstali věrni. Jste to právě vy, kdo nám dovoluje zůstávat na špici českých automobilových online magazínů a jsem za to opravdu vděčný. Bohužel jsme pro vás vzhledem k složité ekonomické situaci nemohli udělat vše, co jsme měli v úmyslu, ale z dostupných možností jsme se snažili vytěžit maximum. Nejinak tomu bude i v tomto roce a věřím, že se i na přelomu let 2010 a 2011 na tomto místě opět alespoň virtuálně setkáme.

Děkuji vám za přízeň a jménem celé redakce AutoRevue.cz vám do letošního roku přeji mnoho úspěchů.

Pavel Janda
šéfredaktor
 

Nejlepší články roku 2009

Výběr nejlepších článků vychází z preferencí samotných čtenářů. Ti konktrétním článkům dávají své hlasy, jejichž součet pak dá výsledné pořadí na stránkách libilose.cz. Podle něj vás v uplynulém roce nejvíce zaujalo následující:

1. Prezentace soutěže s Autosalonem Brno 2009

Váhali jsme, zda tento článek do přehledu vůbec zařadit, jistě se nelíbil jen kvůli svému obsahu či formě, ale především kvůli soutěži samotné. Ale je to vaše volba, tak proč ji ignorovat. Dosud největší soutěž na našich stránkách měla ohromný ohlas po všech stránkách a toto je jedna z nich. Pro nás je tento výsledek nesporně motivací k přípravě další podobně zajímavé soutěže s našimi partnery.

2. Test Chevrolet Cruze 1,6: levný, ale kvalitní

Chevroletu Cruze se v České republice daří a i přes svou klasickou tříprostorovou koncepci přitahuje až neuvěřitelně velký zájem zákazníků. Pečlivě jsme jej vyzkoušeli a s výsledky testu se spousta z vás očividně ztotožnila.

3. 50 nejošklivějších aut posledních 50 let

Je to paradox, ale přehledy nejošklivějších aut jsou se často objevují mezi články, které se nejvíce líbí. Žebříček amerického BusinessWeeku sklidil velkou pozornost, možná i proto, že mezi ošklivými auty „bodovala” také česká Škoda.

4. Nová Škoda Yeti oficiálně představena

Představení nových modelů Škody platí mezi nejoblíbenějšími články takřka za evergreeny, ale nechceme vaši volbu bagatelizovat. Yeti si úspěch připsal nejen při svém představení, ale boduje dodnes u zákazníků i novinářů. I dle našeho nedávného testu právem..

5. Šrotovné v Česku je realitou, festival hlouposti začne zřejmě na podzim

V květnu roku 2009 se český parlament rozhodl dát zelenou jednomu z hloupých nápadů, který se stal synonymem „řešení” ekonomických problémů, jež stále dodnes velkou část světa. Představa, že rozbíjení oken a z toho vyplynuvší práce pro sklenáře spasí ekonomiku, že záměrná likvidace produktivního majetku přinese z dlouhodobého hlediska cokoli pozitivního, je naprosto mylná a přijetí „šrotovného” jsme okamžitě kritizovali. Vám se to líbilo a naštěstí pro nás všechny se vláda později nerozhodla „šrotovné” uvést do prace. V letošním roce se snad už definitivně stane jen hořce úsměvnou vzpomínkou...

6. Nabouráš, neplatíš!

Podivná praxe českých policistů, kteří na jedné straně do roztrhání těla stíhají ty, kteří porušují nějaká pravidla a přitom nikomu nic reálně neprovedli, na druhé straně pak jen mávnou rukou nad těmi, kteří pravidla možná ani neporušují, ale jsou pro své okolí evidentně nebezpeční, se nám velmi nelíbí. Rozhodli jsme se tuto praxi odsoudit a jsme rádi, že jsme u vás našli zastání.

7. Ceny aut v Česku vs. v Polsku: ušetříte statisíce

Hned zjara jsme vás upozornili na mnohdy extrémní rozdíly v cenách totožných vozů u nás a u našich severních sousedů. Nabídnutá možnost značné úspory při koupi vozu byla přijata s povděkem.

8. Největší neduhy konstrukce českých silnic

Dopravní nehody mají spoustu příčin, ale jedna z těch velmi významných a přitom snadno řešitelných je zcela přehlížena. Spousta úseků českých silnic totiž nepřehledné situace doslova generuje. Přesto se málokdy najde někdo, kdo by tento závadný stav řešil jinak než osazením další dopravní značky. Vybídnuli jsme k nápravě a vám to nebylo proti mysli.

9. Propaganda nekončí, mrtvých na českých silnicích prý ubývá pomalu

Smutný obraz mediální scény se ve věci informování o nehodovosti na českých silnicích v uplynulém roce nijak nezměnil. Máme za sebou sice statisticky nejméně tragický rok posledních dvou dekád, přesto jsme v médiích nenacházeli špetky pozitivního ohlasu. Počet obětí dopravních nehod stoupal a bylo to špatně. Počet obětí dopravních nehod stagnoval a bylo to špatně. Počet obětí dopravních nehod loni výrazně klesl a bylo to zase špatně. Je sice hezké říci si, že jen nula obětí je ten jediný správný cíl, jinak nemůžeme být spokojeni, reálně však lze usilovat jen o dosažitelné. A už současný stav je vzhledem ke stavu a množství českých silnic na straně jedné a intenzitě dopravy na straně druhé malý zázrak. Opačné vnímání jsme nepřijali za své a viděli jste to stejně jako my.

10. „Novináři” mají novou modlu, policejní VW Passat R36

Rok 2009 byl „rokem Passatu”. Čeští policisté, odkojení německou fraškou jménem Kobra 11, začali hrát velmi nebezpečnou hru s námi všemi a mnoho českých pseudonovinářů o tom informovalo pozitivně, a to až s neuvěřitelnou devótností. Směšné výstupy těchto jedinců jsme odsoudili po svém a vy jste se k nám ve velké míře přidali. Bohužel jsem s tím ani společně mnoho nesvedli a projevy bezmezného obdivu k „odvážným mužům zákona v superrychlých německých žihadlech” zastavily až smuté, ale očekávatelné tragické přehmaty policie při naprosto zbytečných pronásledováních o mnoho mésíců později...

Nejlepší testy roku 2009

Pouze z testů aut se vám nejvíce líbily:

1. Test Chevrolet Cruze 1,6: levný, ale kvalitní

Druhý nejoblíbenější článek vůbec je pochopitelně nejoblíbenějším testem vůbec, na dalších místech se už ale opakovat nebudeme.

2. Test Trabantu 601 1988: výlet do pravěku

Vzpomínka na legendární německé bakelitové vozítko u vás sklidila obrovský ohlas a objeví se vysoko i v dalším žebříčku.

3. Test Dacia Sandero 1,4i a 1,6i: auto pro krizi

Dacia kdysi bodovala s Loganem, jeho pozice ale nyní vytlačuje vizuálně zdařilejší Sandero. Představení obou benzinových verzí naráz se jste hodnotili velmi kladně.

4. Test Ford Mondeo TDCI Combi: bez konkurence

Jedno z nejlepších aut střední třídy posledních let, Ford Mondeo předchozí generace, dnes boduje mezi ojetinami. Náš test právě ojetého Mondea v atraktivní verzi TDCI Combi vám byl zjevně po chuti.

5. První test Ford Focus RS: rychlejší, civilnější

Zatímco předchozí oblíbené testy „mapovaly” spíše masově oblíbené vozy, tento je pravým opakem. Dojmy z jízdy s výjimečnou verzí Fordu Focus se vám ale líbily i tak.

6. Test Subaru Impreza WRX vs. STi: tak kterou?

Postavili jsme proti sobě dvě takřka ikonické verze Imprezy od japonského Subaru. Úspěch musel přijít...

7. Test Škoda Yeti 1,8 TSI 4x4: muž mnoha tváří

Test vydaný až koncem roku se hned zařadil mezi elitu. Že Yeti míří opravdu vysoko je zkrátka vidět všude.

8. Test Ford Fiesta 1,25: Fabii HTP po krku

Nová Fiesta je velmi povedeným vozem a když se k tomu přidá i povedený test, musí z toho vyjít dobré čtení.

9. Test Saab 9-3 2,0t BioPower: bioletec

Věříme, že zkušenosti s touto pozoruhodnout verzí modelu 9-3 nejsou tím posledním dobrým, co jsme o Saabu na našich stránkách napsali. Test dvoulitrového turba poháněného lihem bychom si rádi zopakovali i v nové 9-5 a soudě dle pozitivního ohlasu byste si další chod dali i vy. Nezbývá než držet Švédům palce...

10. Test Subaru Forester 2,0 LPG rozumná alternativa

Benzin, nebo diesel? A co takhle LPG? Pok kapotou Foresteru dává „plyn” smysl a vám se líbilo, že jsme na to přišli.

Nejčtenější články roku 2009

Čtenost a popularita nejdou z mnoha důvodů vždy ruku v ruce, i když se tyto přehledy částečně překrývají. Hůře hodnocený článek ale neznamená špatný, obzvláště pokud je velmi čtený, proto se podívejme i na ty. Loni jsme znovu přidali s testy nových i ojetých aut a většinu přehledu tak obsadily právě testy.

1. Test Chevrolet Cruze 1,6: levný, ale kvalitní

Cruze to loni zkrátka vyhrál...

2. Test Trabantu 601 1988: výlet do pravěku

Zdá se, že Trabant nT není tak docela špatný nápad, zájem o tento vůz se jeví být trvalým.

3. Test VW Passat B5 1,9 TDI: nenápadný nezmar

Už už se zdálo, že přehled nej článků loňského roku zcela vynechá VW Passat. Ale kdepak, test ojeté „bé-pětky” stačil k udržení se na výsluní.

4. Test Škoda Superb 2,0 TDI CR: TDI z ráje ticha

Ani Škoda nesmí mezi nejčtenějšími články chybět, letos bodoval Superb s novým TDI.

5. Největší neduhy konstrukce českých silnic

Snad se mezi desítkami tisíc čtenářů tohoto článku mihnuli i ti, kteří mají stavbu a správu českých silnic na starosti...

6. Nejlevnější auta na trhu: velký přehled

Loni jsme založili tradici velkých cenových přehledů zejména nejlevnější aut a očividně přitahovaly vaši pozornost. Tento byl první, velmi čtený byl ale i ten poslední, který jsme vydali teprve před pár dny. A určitě v nich hodláme pokračovat.

7. Test Honda Civic i-VTEC: UFO přistává

Designově extravagantní Civic přitahuje pozornost i po létech. Toto je dokonce test ojetiny, i když docela zánovní, přesto se vyšvihl na špici.

8. Test Škody Octavia RS po faceliftu: stále dobrá?

A ještě jedna škodovka do party. Tentokrát faceliftovaná Octavia v atraktivním provedení RS TSI.

9. Autosalon Frankfurt 2009: přehled novinek

Zpravodajství z autosalonů obvykle „táhne”. Nejinak tomu bylo loni a mezi nejčtenější články se vyšvihly přehledy z Ženevy i Frankfurtu. Oba podobně vysoko, do přehledu ale dáváme jen ten novější, kde si stále můžete projít množství aktuálních novinek.

10. Test Renault Mégane Gt 1,4 TCe: útok na špičku?

Testy Renaultů u nás patří spíše k výjimkám, importér si náš magazín příliš neoblíbil. Když už ale na nějaký Renault přišla řeč, stálo to za to. Test Méganu GT s novým motorem 1,4 turbo patřil k desítce nejčtenějších článků vůbec.


Ještě jednou díky za přízeň dnes již v loňském roce. Pokusíme se vám i v tom letošním přinést maximum článků, které bude stát za to číst a pozitivně hodnotit.

Doporučujeme

Články odjinud