Tlumení torzních kmitů: účinná zbraň proti vibracím

31 komentářů

Honza42
14. listopadu • 11:52

Tlumič torzních kmitů je zařízení na potlačení torzních kmitů klikového hřídele, zejména v oblastech jeho vlastní frekvence. Dvouhmotový setrvačník slouží k potlačení nerovnoměrnosti chodu spalovacího motoru. Tlumič torzních kmitů je doménou spíše řadových víceválců, protože mají dlouhou kliku , která je k tomu náchylná. Montuje se většinou na volný konec kliky. Dvouhmotový setrvačník je záležitost spíše méněválců, které mají značnou nerovnoměrnost chodu.

John
12. listopadu • 20:33

Pozeram, ze je tu kopec odbornikov. O dvojhmotovych zotrvacnikoch sa pisu bludy o ich malej vydrzi a poruchovosti. Nepoznam nikoho z mojich znamch a drviva vacsina ma diesle, a maju aj cez 200tis co by menil dvojhmotovy zotrvacnik. Podotykam, ze mnohy su dost zavodnici.

Rover623
13. listopadu • 18:49

K tomu vám můžu říct jen jednu věc, 20 let servisuju auta a musím říct, že rok od roku přibývá lidí kteří do servisu vlezou až v momentě kdy jim auto skoro přestane jet, nevím jestli je to tím, že objevující se problém ignorují nebo jen prostě netuší, že se jedná o problém. Každopádně umělců co najeli s dvouhmoťákem hodně přes 200tis. jsem viděl dost, ale když to potom rozebíráte, tak vám ten setrvák z toho auta odpadává po kouskách, viděl jsem i pár umělců co měli auto které mělo na hřbetu skoro 350tis. a skoro bez servisu, tam už potom po kouskách odpadává víc než jen ten setrvák

eLzyx
14. listopadu • 1:11

já zase zbožňuju mechaniky, co by nejraději vše měnili po 50t km. Nevidím důvod, proč by dvojhmotnostní setrvák neměl vydržet přes 200t km. Proč ho řešit dřív než se opotřebuje spojka?

Rover623
14. listopadu • 1:20

Ani dvouhmoťák a ani spojka těch 200tis. obvykle nedají, spíš si tím dodrbete ještě něco dalšího. Pak se to při rozebírání doslova rozpadne na matičky úplně celé a majitel se pak diví proč se toho musí vyměnit tolik

eLzyx
14. listopadu • 2:00

možná u městskýho poskakovadla. Ale u auta běžně používaného, tj. i na delší trasy - nevidím problém s tím aby spojka i setrvák vydržely 300t km. Měl jsem auto, co bylo znatelně posílené (o 45%), najeto 230t km (z toho 60t km po úpravách) a nebyl jediný problém.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
Rover623
14. listopadu • 2:19

Jo, tohle přesně slýchám dost často. Tohle auto je prostě best, s ničím není problém ani po čipnutí, všechno je prostě v nejlepším pořádku až doby než se to zvedne nebo napojí na diagnostiku. Nejlepší je jak lidi ty motory "posilují", obvykle to provedou stylem nejmenšího odporu, metodou Pat a Mat, pozmění SW v jednotce. To, že sání ani výfuk nejsou na něco takového konstrukčně připravené je jim šuma fuk, u extrémního navýšená výkonu na to nejsou postavené ani některé prvky motoru (klikovka třeba), taková sranda se vám nerozletí za 60tis nájezd, to se rozletí za 100tis. nájezd, ale rozletí se to na kousíčky. Když vyměníte dvouhmoťák v momentě kdy už to citelně rázuje (jako skoro všichni) obvykle už je načatá i spojka a občas i převodovka. Ale co já můžu vědět, dělám hlavně Japonce a Ameriky a jsem v tom asi opravdu špatnej, když mám práce skoro na půl roku dopředu

eLzyx
14. listopadu • 11:41

každoročně to procházelo dvakrát do roka kompletní kontrolou v autorizovaném servisu a za ty dva roky jsem na tom vyměnil jen jednu řídící tyč a rameno. Nicméně to nebylo způsobené výkonem, ale kvalitou silnic.
Ad úprava - jen SW to nebyl, tím by to ani nebylo možné.
Ad rázování spojky resp. dvouhmoty - nerázovala. Tak co na tom kua měnit?

Rover623
14. listopadu • 11:53

Pokud vám to takhle na tomhle autě funguje a má to i solidní životnost, pak nemá cenu s tím něco dělat, pořád platí, že pokud to není rozbité tak do toho nešahej. Měnit dvouhmoťák pokud se ještě nijak neprojevuje je samozřejmě pitomost, bohužel někteří majitelé prostě takové ty malé rázy ignorují a čekají až to začne bouchat jak špatně zavřená vrata, pak si koledují. Ono se totiž na takovém dvouhmoťáku dá klidně odjezdit i dalších 40tis., ale ten výsledek...

eLzyx
14. listopadu • 12:44

no, bohužel již nefunguje. Celé auto jsem ve vysoké rychlosti rozesmál o dálniční svodidla 3-[ Nicméně další auto je na stejném technickém základu, tak snad bude fungovat stejně. Jinak u mě se mají auta jak v bavlnce, každé zaťukání, zavzání je špatně a mechaniky nutím najít a odstranit. Naštěstí tuhle proceduru podstupuji pouze cca půl roku po koupi ojetiny, pak je auto vychytané k mé spokojenosti a není problém najet 100t km "bez servisu" (jen oleje, filtry).

Rover623
14. listopadu • 13:14

Jenže to je tak váš a můj případ (koupil a zrestauroval jsem 16 let starého Rovera 600). Většina lidí prostě jezdí dokud jim opravdu neupadne kolo nebo se nepotká motor. Jak jsem psal výše zrovna nedávno jsem dělal Octavii 1. generace, tam majitel pořád dokola tvrdil jak je to auto spolehlivé, jak se nemusí nic opravovat (koupeno v bazaru) a já nevím co ještě, když jsem to pořádně zvednul skoro se to rozpadlo. Auto mu teď stojí na zahradě bez TK a asi přemýšlí jak by se ho zbavil, takový člověk vám potom v pohodě řekne, že najezdil na dvouhmoťáku 400tis. a nic. Moje zkušenosti jsou spíš takové, že na většině aut jde dvouhmota do háje v rozmezí 150-200tis. (pokud nekecají tacha v těch autech), u bazarové šlupky, která má obligátních 150tis. a dvouhmota se tam rozpadne za půl roku, bych i věřil tomu, že to auto mělo na hřbetě daleko víc a se setrvákem se tam nedělalo nic, ale u aut koupených jako nová, tam už má člověk jistotu.Nedávno tu měl kamarád Dodge Chalenger, to auto má hrozně malý výkon na to jak má velký motor, pak jsem k tomu něco hledal a zjistil, že automobilka ten motor projektovala na průběh přes 1 000 000 kilometrů. U nových evropských aut už bych asi nezkoušel razantně zvyšovat výkon, motor je projektován na průběh 200tis. s výkonovým rozptylem tak do 5%, docela bych se bál kolik to celé potom vydrží. Jak říkají konstruktéři F1, nejideálnější motor by byl takový který by se ihned po závodě rozpadl, ten by totiž podal nejlepší výkon

dtsmaniac
14. listopadu • 9:13

Jinak řečeno, když vyhodím dvouhmotu a nahodím jednohmotu (spojka Sachs performance), tak můžu počítat s tím, že popravím převodovku? (FabiaRS ~ 450Nm/230k)

Rover623
14. listopadu • 10:00

Nikoli, jen mírně snížíte životnost spojky a při řazení za vysokých otáček budete cítit vibrace. Dvouhmoťák je takové kolo v kole, bohužel když odchází dochází k tomu, že vnitřek který má absorbovat vibrace naráží na takové dorazy a enormně zatěžuje jak spojku tak jednotlivé synchrony v převodovce. Pokud se jedná o klasickou Fabii 1 s tím malým dieselem dopovaným turbem, tak nasazením jednohmoty pouze zkrátíte životnost spojky, bude to sice vibrovat, ale nabudou se tam vytvářet protichůdné síly, dvouhmoťák aby ty kmity vyrovnal se totiž otáčí proti sobě. Jediný problém který tam vidím, je jistá možnost až velkého zatížení lamely spojky nebo přímo celého planetového kola, ale pokud vyhodíte spojku v momentě kdy začne klouzat a nebudete čekat až se to rozpadne ještě víc, bude to vcajku.Jinak pokud se jedná o Fabii 1, tam bych víc než cokoli jiného dával pozor na ložiska předních kol, obzvlášť pokud jezdíte v zimě. RS totiž o sobě nedává někdy vědět a problém objevíte až když se ložisko přehřeje, vyteče vazelína a celé se to přidře

Olda
14. listopadu • 0:22

Smutná pravda, takový tutan vám ještě řekne, že do servisu přece nepůjde, dokud to auto ještě jezdí, protože je to hrozně drahé!

Rover623
14. listopadu • 0:43

Bohužel, současná situace je taková, že většina lidí nechá problémy s autem "vyhnít" doslova až nadoraz a potom v servisu ještě bědují, že co není nutné bezpodmínečně vyměnit za nové ať buď opravím nebo seženu zánovní z vrakoviště. Dokonce se najdou i takový kteří přetahují termín výměny rozvoďáku, copak ten časový by ani tak nevadil, ale někteří přetahují ten nájezdový. Ovšem otázka je jestli opravdu přibývá lidí co problémy ignorují nebo těch, kteří je ani nedokáží poznat (dokud jim neupadne kolo), zrovna nedávno tu byl týpek, prostě Octavia 1 the best, dokonce se chlubil tím jak za asi 230tis. dělal jen obvyklou údržbu, bohužel když se to auto zvedlo, tak z něj ten spodek včetně motoru skoro upad.Osobně můžu říct jen jedno, 20 let staré auto které měl majitel jako člena rodiny může být v lepším stavu než 2 roky stará Octavia

Ron.Jeremy
12. listopadu • 21:44

Tak já jich pár znám, co už ho měnili, a většinou skutečně odchází na dieselech, asi z důvodů větších vibrací. Kdo to viděl rozebrané, tak ví, že je to pěkný konstrukční shit - vložky mezi pružinami jsou plastové, a celý komplet je (zjevně zcela záměrně) nerozebiratelný. Pokud by rozebiratelný byl, stačilo by IMHO vyměnit pár plastů ve výrobní hodnotě v řádu desetikorun, případně pružiny v řádu stokorun. Takže místo desetikorun a stokorun se mění celý díl prodávaný za desetitisíce. Výborný šolich pro výrobce...

Petr K.
13. listopadu • 13:50

Jestli on nebude důvod odcházejících dvouhmoťáků u dieselů také v tom, že velká část z nich jezdí čipnutá. To jen tak otázka nadhozená do vzduchu... ;-)

Saj
15. listopadu • 19:06

Chip dvouhmote nevadi....

aragorn
13. listopadu • 14:57

chip tomu urcite neprospieva ale ja to vidim vo svojom okoli, ani ja ani strykovia nechipovali a museli sme menit okolo 200t. a to mame kazdy ine auto.

Petr K.
13. listopadu • 18:24

No tak ale měnit kolem 200 tkm, to mi přijde celkem OK. Chca nechca, je to pořád opotřebitelný díl. To, že vydrží klidně i déle, to je zas věc další.

Reakce pod tímto příspěvkem se už neodsazují
lethal924
16. listopadu • 16:47

Pokud ti nevadi menit setrvak po 200tkm protoze nově je to "opotrebitelny dil" tak ti asi v budoucnu nebude vadit menit motor kazdych 100tkm. Pujde prece o opotrebitelny dil, takze je vse v poradku

Tomasjerry
18. listopadu • 16:14

Ach jaj chlapy, ja som si kupil auto s 94 000 km. pri 110 k som musel menit, tento konstrukcny nezmysel. Rozbil sa mi :( normalne sa rozpadol na 3 kusy :( Dovodom bolo, ze predchadzajuci majitel mi zamlcal, ze nal gulu a trepal tam na voziku snad vklude aj 1 t. Potom sa mozem cudovat, ze je cela spojka rozflakana. Kamos ma staru fiestu s jednohmotnym zotrvakom, pouziva auto ako traktor a je vysmiaty a v pohode. Skor rozflaka motom ako spojku. Myslim si, ze naozaj takato vec nepatri do auta, nakolko je to hlupost. Mame super vykonne motory, kotre maju tolko elektroniky v sebe, ze staci jeden kamen a stojite pri krajnici a cakate na odtahovku.

romanes
12. listopadu • 20:21

to je saz jen past na penize, jestlize se dvouhmptak pouziva trochu sportovnejc nebo auto taha prives, tak to pak odskace mrkev prevodovky, protoze vyrobce sice nacpal pero nebo gumu do setrvaku, ale zas lamela jen jen kus plechu bez niceho. takze pak se nemeni jen lamela, ale i komplet setrvak a k tomu se taky pripocita rozhoz skrine pro vymenu mrkve a je to hned pekna fakturka. napr. toyota 1500eur. jsem ve spanelsku automechanik a uz jsem jich tu menil hafo a cim novejsi auta tim vetsi sroty. hlavne dnesni diesly jak plastikovy lego, hnus.

lethal924
16. listopadu • 16:42

Vzdycky jsem tvrdil ze to tak bude a ty akorat potvrzujes ze uz je to tady :-/ We need to go back!

aragorn
12. listopadu • 11:44

Len som este nepocul o dvojhmotaku ktory vydrzi viac ako 200tisic km, takze s dieslom asi jedine automaticku prevodovku (v ktorej staci.. na pocudovanie vacsiny vratane servisakov vymenit olej)

Petr K.
12. listopadu • 15:00

Tak já svojí O II 77kW prodával ve188 tkm, setrvačník tam byl původní a netvářil se, že by chtěl v nejbližší době odejít. A oproti tomu automatické převodovky taky nejsou až tak nějaký symbol spolehlivosti.

thomas
13. listopadu • 7:47

Myslím že automat je nmohem spolehlivější než manual se spijkou.Ale mám na mysli klasický automat .Dnešní 7 stupnově asi nebudou žádná sláva ,ale to ukáže až čas

lethal924
16. listopadu • 16:33

Je treba rozlisovat automat a robotizovany manual

lethal924
16. listopadu • 16:37

pardon, to mela byt reakce na Petra K., ne na Thomase...

eLzyx
12. listopadu • 13:07

z tvého příspěvku cítím, že si myslíš, že "dvouhmotou" jsou vybaveny jen diesely. Není tomu tak, již dlouhou dobu se "dvouhmota" dává i k benzinovým motorům.

eLzyx
12. listopadu • 13:01

na Volvo C70 T5 jsem měl dvouhmotový setrvačník, co vydržel minimálně 230t km, pak jsem měl nehodu a auto šlo na díly. Nicméně setrvák dostával pořádně do těla (přenos znatelně většího než seriového kroutícího momentu, sportovní jízda atp.), přesto držel a nic nenaznačovalo, že by měl odejít.

Doporučujeme

Články odjinud