Tlumení torzních kmitů: účinná zbraň proti vibracím

Klikový hřídel spalovacího motoru se otáčí s více či méně výraznými nepravidelnostmi. K jejich „odstraňování“ slouží především systémy tlumení torzních kmitů.

Torzní kmitání vzniká v důsledku rytmického sledu taktů naprázdno a k jeho odstraňování slouží obecně torzní tlumiče, případně dvouhmotové setrvačníky. Hlavní účel tlumení torzních kmitů spočívá bezesporu ve zvýšení jízdního komfortu, snížení hlučnosti a prodloužení životnosti některých komponentů, například převodovky.

Klepněte pro větší obrázek
Dvouhmotový setrvačník zvyšuje jízdní komfort tlumením vibrací.

V poslední době však komponenty v hnacím řetězci, které mají za úkol tlumit vibrace, získávají na významu také v úsilí o snižování spotřeby paliva.

Optimalizovaný průběh točivého momentu moderních motorů totiž stále častěji umožňuje plnohodnotný provoz i v extrémně nízkých otáčkách jen málo nad hranicí volnoběhu. V oblasti nejnižších otáček jsou však běžné motory náchylné k velkým vibracím, což praktické využívání tohoto rozsahu otáček velmi limituje.

Toto omezení pomáhá nově odstraňovat tzv. odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů, s nímž přišla v roce 2008 společnost LuK v rámci vylepšení konstrukce svých dvouhmotových setrvačníků vyráběných již od roku 1985. Dvouhmotový setrvačník umožňuje od sebe vzájemně oddělit primární setrvačné síly na straně motoru a sekundární setrvačné síly na straně převodovky.

Klepněte pro větší obrázek
Kyvadlový tlumič torzních kmitů představuje nový milník ve vývoji kapalinového měniče točivého momentu, neboť přináší snížení spotřeby paliva a zároveň zvýšení jízdního komfortu.

Spojení mezi motorem a převodovkou je zajišťováno pružinovou tlumicí soustavou. Oblouková pružina uvnitř dvouhmotového setrvačníku je mnohem delší, a tím i účinnější než běžně používané pružiny v torzním tlumiči spojky.

Kyvadlo jako účinný doplněk

Odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů zaujal ve dvouhmotovém setrvačníku LuK místo konvenčního vnitřního tlumiče s pružinami. Kyvadlový tlumič, který mění svou přirozenou frekvenci v závislosti na otáčkách, je připevněn k přírubě dvouhmotového setrvačníku, přičemž nezbytná efektivní tuhost kyvadla během provozu je vytvářena působící odstředivou sílou.

Klepněte pro větší obrázek
Průřez dvouhmotovým setrvačníkem.

Ke snížení vibrací v převodovce o více než 60 % stačí kyvadlo o hmotnosti jednoho kilogramu. Kyvadlový tlumič funguje jen jako doplněk, který však účinně umožňuje eliminovat téměř veškeré zbývající vibrace v hnacím řetězci.

Klepněte pro větší obrázek
Dvouhmotový setrvačník s kyvadlovým tlumičem.

Poprvé se tato technika objevila ve vozech BMW 330d a BMW 320d EfficientDynamics Edition, v současnosti se s ní lze setkat také v motorech dalších značek, například Audi.

Od loňského roku se odstředivý kyvadlový tlumič torzních kmitů objevuje také v kombinaci s kapalinovým měničem točivého momentu u samočinných převodovek. V novém typu měniče je odstředivý kyvadlový tlumič umístěn na turbínovém kole a pracuje v olejové komoře. Stále přítomný pružinový tlumič vyrovnává při uzavřené přemosťovací spojce hlavní porci vibrací, zbytek má na starosti odstředivý kyvadlový tlumič.

 

Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků