Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Specialisté z kalifornské univerzity spočítali, jaký vliv má nadváha řidičů na následky dopravních nehod.
Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Jste-li člověk, který má velmi vysokou nadváhu (obezita 3. stupně), pak máte o 81 procent vyšší pravděpodobnost, že při automobilové nehodě zemřete, než člověk s normální, případně lehce zvýšenou hmotností.

Vyplývá to z nejnovější studie vědců kalifornské univerzity. Podrobně rozebrali 3400 dopravních nehod a zjistili, že už při obezitě prvního stupně, kterou charakterizuje Body Mass Index (BMI) v rozmezí od 30 do 34,9, vzrůstá riziko usmrcení řidičů o více než pětinu.

Návod, jak si BMI vypočítat, najdete zde

Pokud je objem vaše těla ještě větší (charakterizuje ho BMI mezi 35 - 39,9), pak fatální následek hrozí s pravděpodobností o 51 procent zvýšenou oproti normálu. A jestliže jste ještě nad touto hodnotu BMI, zvýší se hrozba náhlého ukončení života o dalších třicet procent.

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Ještě větší míra rizika je u žen. "V případě obezity prvního stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku, upozorňuje Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti.

Důvodem, proč jsou osoby s nadváhou při havárii hůře chráněny, je podle Budského hlavně skutečnost, že ochranné prvky v současných automobilech jsou konstruovány tak, aby zajistily bezpečí pro co možná největší vzorek populace. A třeba v Evropě je lidí s normální hmotností, případně mírně zvýšenou, přes 80 procent ze všech obyvatel.

I když obézní lidé použijí bezpečnostní pás (což ale často nedělají), enormní tuková vrstva na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což pak zvyšuje riziko zejména vnitřních zranění.

Podle současných statistik je v USA nyní v porovnání světovým průměrem daleko více obézních lidí. Zatímco celosvětový průměr obezity je u dospělých lidí 13 procent, v USA je to 36,5 procenta. Průměr v EU je 15,9 procenta, Česko je ovšem nad touto hranicí. Devatenáctiprocentní zastoupení obézních jedinců v populaci nás v rámci EU řadí na nelichotivé šesté místo.

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG: Opravdu má spotřebu dieselu?

TEST VW Golf 1.5 TSI Evo DSG

Volkswagen dopřál motoru 1.5 TSI Evo Bluemotion řadu systémů, které dnes stále nejsou úplně běžné. Výsledkem má být zážehový agregát se spotřebou vznětového. Platí to i mimo laboratoře?

19.  6.  2018 | Jan Mička | 64 příspěvků
Minitest Renault Twingo GT: Rošťák svázaný svou vlastní koncepcí

Renault Twingo GT (minitest)

Renault Sport si tentokrát v rámci své kúry GT posvítil na toho nejmenšího. Co přináší oproti standardní verzi?

14.  6.  2018 | Milan Lažanský | 9 příspěvků
TEST Toyota Yaris GRMN: Tryskomyš ze staré školy

Toyota Yaris GRMN

Co se stane, když do Yarisu namontujete kompresorovou osmnáctistovku Toyoty dodávanou pro Lotus Elise? Když je za tím Gazoo Racing, který staví auta pro Le Mans i WRC, tak možná tušíte.

12.  6.  2018 | Miro Mihálik | 9 příspěvků