Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Specialisté z kalifornské univerzity spočítali, jaký vliv má nadváha řidičů na následky dopravních nehod.
Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Jste-li člověk, který má velmi vysokou nadváhu (obezita 3. stupně), pak máte o 81 procent vyšší pravděpodobnost, že při automobilové nehodě zemřete, než člověk s normální, případně lehce zvýšenou hmotností.

Vyplývá to z nejnovější studie vědců kalifornské univerzity. Podrobně rozebrali 3400 dopravních nehod a zjistili, že už při obezitě prvního stupně, kterou charakterizuje Body Mass Index (BMI) v rozmezí od 30 do 34,9, vzrůstá riziko usmrcení řidičů o více než pětinu.

Návod, jak si BMI vypočítat, najdete zde

Pokud je objem vaše těla ještě větší (charakterizuje ho BMI mezi 35 - 39,9), pak fatální následek hrozí s pravděpodobností o 51 procent zvýšenou oproti normálu. A jestliže jste ještě nad touto hodnotu BMI, zvýší se hrozba náhlého ukončení života o dalších třicet procent.

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Ještě větší míra rizika je u žen. "V případě obezity prvního stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku, upozorňuje Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti.

Důvodem, proč jsou osoby s nadváhou při havárii hůře chráněny, je podle Budského hlavně skutečnost, že ochranné prvky v současných automobilech jsou konstruovány tak, aby zajistily bezpečí pro co možná největší vzorek populace. A třeba v Evropě je lidí s normální hmotností, případně mírně zvýšenou, přes 80 procent ze všech obyvatel.

I když obézní lidé použijí bezpečnostní pás (což ale často nedělají), enormní tuková vrstva na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což pak zvyšuje riziko zejména vnitřních zranění.

Podle současných statistik je v USA nyní v porovnání světovým průměrem daleko více obézních lidí. Zatímco celosvětový průměr obezity je u dospělých lidí 13 procent, v USA je to 36,5 procenta. Průměr v EU je 15,9 procenta, Česko je ovšem nad touto hranicí. Devatenáctiprocentní zastoupení obézních jedinců v populaci nás v rámci EU řadí na nelichotivé šesté místo.

TEST Range Rover Evoque P250: Stojí tvrdohlavý nezmar za skoro 2 miliony?

Range Rover Evoque P250

Range Rover si prostě nedá říct a i do městského crossoveru nabízí všemožnou výbavu do terénu. Je tolik kilogramů navíc opravdu potřeba? A poradí si s tím mild-hybridní pohon?

včera | Vladimír Kadera | 13 příspěvků
TEST Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI: Když dva nedělají totéž

Opel Combo Life 1.2 Turbo a Van XL 1.5 CDTI

Opel Combo pochází z kvarteta rodných bratrů, kteří se s obměnami prodávají pod značkami PSA i Toyoty. Je tedy nasnadě, že v odpovídajících verzích se nebudou výrazně lišit. Což je do značné míry pravda, avšak rozdíly se najdou a užitková verze se od osobních modelů liší víc, než by se na první pohled zdálo.

18.  7.  2019 | Petr Schnagl | 11 příspěvků
Za volantem nového Audi A4: S4 TDI má neskutečnou sílu, TDI Evo zase spotřebu

Audi A4 2.0 TDI Evo a S4 TDI (první svezení)

Nejúspěšnější model automobilky Audi, A4, slaví v letošním roce 25 let od začátku výroby. Facelift je ideálním dárkem, obzvláště když se nezaměřil pouze na změnu vzhledu.

17.  7.  2019 | Jan Mička | 69 příspěvků