Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Specialisté z kalifornské univerzity spočítali, jaký vliv má nadváha řidičů na následky dopravních nehod.
Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Jste-li člověk, který má velmi vysokou nadváhu (obezita 3. stupně), pak máte o 81 procent vyšší pravděpodobnost, že při automobilové nehodě zemřete, než člověk s normální, případně lehce zvýšenou hmotností.

Vyplývá to z nejnovější studie vědců kalifornské univerzity. Podrobně rozebrali 3400 dopravních nehod a zjistili, že už při obezitě prvního stupně, kterou charakterizuje Body Mass Index (BMI) v rozmezí od 30 do 34,9, vzrůstá riziko usmrcení řidičů o více než pětinu.

Návod, jak si BMI vypočítat, najdete zde

Pokud je objem vaše těla ještě větší (charakterizuje ho BMI mezi 35 - 39,9), pak fatální následek hrozí s pravděpodobností o 51 procent zvýšenou oproti normálu. A jestliže jste ještě nad touto hodnotu BMI, zvýší se hrozba náhlého ukončení života o dalších třicet procent.

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Ještě větší míra rizika je u žen. "V případě obezity prvního stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku, upozorňuje Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti.

Důvodem, proč jsou osoby s nadváhou při havárii hůře chráněny, je podle Budského hlavně skutečnost, že ochranné prvky v současných automobilech jsou konstruovány tak, aby zajistily bezpečí pro co možná největší vzorek populace. A třeba v Evropě je lidí s normální hmotností, případně mírně zvýšenou, přes 80 procent ze všech obyvatel.

I když obézní lidé použijí bezpečnostní pás (což ale často nedělají), enormní tuková vrstva na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což pak zvyšuje riziko zejména vnitřních zranění.

Podle současných statistik je v USA nyní v porovnání světovým průměrem daleko více obézních lidí. Zatímco celosvětový průměr obezity je u dospělých lidí 13 procent, v USA je to 36,5 procenta. Průměr v EU je 15,9 procenta, Česko je ovšem nad touto hranicí. Devatenáctiprocentní zastoupení obézních jedinců v populaci nás v rámci EU řadí na nelichotivé šesté místo.

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

21.  10.  2017 | David Rusol | 3 příspěvky
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků