Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Specialisté z kalifornské univerzity spočítali, jaký vliv má nadváha řidičů na následky dopravních nehod.
Tloušťka za volantem je při nehodě smrtící. Riziko je až o 81 procent vyšší

Jste-li člověk, který má velmi vysokou nadváhu (obezita 3. stupně), pak máte o 81 procent vyšší pravděpodobnost, že při automobilové nehodě zemřete, než člověk s normální, případně lehce zvýšenou hmotností.

Vyplývá to z nejnovější studie vědců kalifornské univerzity. Podrobně rozebrali 3400 dopravních nehod a zjistili, že už při obezitě prvního stupně, kterou charakterizuje Body Mass Index (BMI) v rozmezí od 30 do 34,9, vzrůstá riziko usmrcení řidičů o více než pětinu.

Návod, jak si BMI vypočítat, najdete zde

Pokud je objem vaše těla ještě větší (charakterizuje ho BMI mezi 35 - 39,9), pak fatální následek hrozí s pravděpodobností o 51 procent zvýšenou oproti normálu. A jestliže jste ještě nad touto hodnotu BMI, zvýší se hrozba náhlého ukončení života o dalších třicet procent.

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Ještě větší míra rizika je u žen. "V případě obezity prvního stupně vzrůstá pravděpodobnost jejich usmrcení o dalších 36 procent a u těch ještě tělnatějších dosahuje dvojnásobku, upozorňuje Roman Budský z Týmu dopravní bezpečnosti.

Důvodem, proč jsou osoby s nadváhou při havárii hůře chráněny, je podle Budského hlavně skutečnost, že ochranné prvky v současných automobilech jsou konstruovány tak, aby zajistily bezpečí pro co možná největší vzorek populace. A třeba v Evropě je lidí s normální hmotností, případně mírně zvýšenou, přes 80 procent ze všech obyvatel.

I když obézní lidé použijí bezpečnostní pás (což ale často nedělají), enormní tuková vrstva na jejich břiše způsobí, že v případě nárazu pás zafunguje daleko později než u řidiče s normální hmotností, což pak zvyšuje riziko zejména vnitřních zranění.

Podle současných statistik je v USA nyní v porovnání světovým průměrem daleko více obézních lidí. Zatímco celosvětový průměr obezity je u dospělých lidí 13 procent, v USA je to 36,5 procenta. Průměr v EU je 15,9 procenta, Česko je ovšem nad touto hranicí. Devatenáctiprocentní zastoupení obézních jedinců v populaci nás v rámci EU řadí na nelichotivé šesté místo.

bazar

Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 360 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2013
Stav: 83 866 km
Cena: 239 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 890 km
Cena: 54 000 Kč
Hyundai ix20 1,6
Rok výroby: 2011
Stav: 67 361 km
Cena: 210 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2005
Stav: 349 889 km
Cena: 73 000 Kč
Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2006
Stav: 267 323 km
Cena: 86 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test: Ford Fiesta je stále řidičskou volbou, univerzálem bez vad ale ne

Ford Fiesta

Naší recenzí tentokrát prošla nová generace Fordu Fiesta.

20.  9.  2017 | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Kabriolet versus kupé: O kolik se zvýší spotřeba při jízdě s otevřenou střechou?

Test spotřeby kabrioletu

Přemýšleli jste někdy nad tím, jestli se spotřeba paliva dramaticky zvýší při jízdě s otevřenou střechou? Vyzkoušeli jsme to.

18.  9.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Test krátkých sprintů: Je lepší motorka, elektrovůz, nebo BMW 760i?

Test krátkých sprintů

Ne vždy musí být motocykl při startu od semaforů rychlejší než auto. Při testu redaktoři Autorevue.cz proti sobě postavili dva rozdílné typy motocyklů, elektromobil a auto s výkonem přes šest stovek koní.

8.  9.  2017 | Radek Pecák | 19 příspěvků