Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají přednost spíše elektronickým parkovacím brzdám. Je to pozitivní trend?

Tlačítko místo ruční brzdy vídáme v běžných autech už více než deset let. Elektrické parkovací brzdy se svým principem dělí do dvou skupin. První řešení je jednodušší a zpravidla jej najdeme u vozů, které nabízí také klasickou, ruční verzi parkovací brzdy.

Tehdy v útrobách vozu najdeme krokový elektromotor, který tahá za dva bovdeny. Pracuje tedy s lanovody, podobně jako u čistě mechanické varianty. Tak se zatáhnou brzdy. U bubnových brzd je řešení jednodušší. U kotoučových lze zablokovat přímo brzdiče, nebo pomocné "pakny".

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

U vozů vyšší cenové kategorie, ale dnes už v podstatě u většiny aut střední třídy, se uplatňuje řešení s elektromotory přímo v brzdičích. Elektromotor tedy najdeme na dvou - typicky zadních - kolech. Přes soustavu pomocných pružin přitáhne jednu destičku a díky plovoucí konstrukci kotouče se přitáhne i druhá.

Jak si ale elektrické parkovací brzdy vedou z uživatelského pohledu? Vybrali jsme jejich tři výhody a stejný počet nevýhod:

Snadnější obsluha a nové funkce

Elektrická parkovací brzda nabídne bezpochyby snadnější obsluhu. Stačí se prostě rozjet a sama se odjistí. Tedy, pokud to není starší systém koncernu Volkswagen, který musel řidič odjistit manuálně. Při vypnutí zapalování se také sama dotáhne natolik, aby vůz bezpečně udržela.

Klepněte pro větší obrázek

K pohodě řidiče připočtěme také funkci Auto Hold, díky které lze například u semaforu pustit provozní brzdu. Snadno by se k tomuto řešení dal přičíst i Hill Start Asist, který auto na pár vteřin podrží při rozjezdu do kopce. Jenže tento pomocník najdeme i u vozů s mechanicky ovládanou parkovací brzdou.

V interiéru je více místa

Tlačítko namísto vcelku velké páky působí esteticky. Dokážete si v minimalisticky moderním interiéru i takového Peugeotu 3008 představit velkou páku ruční brzdy?

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Designérům interiéru dává elektrická verze možnost zabudovat nějaký ten odkládací prostor či držák na kelímky navíc. A to se přeci počítá.

Nabízí nouzové brzdění

Co se stane, když tlačítko zmáčknete za jízdy? Pokud budeme takový dotaz brát doslovně, tak nic. Dotknout se tlačítka parkovací brzdy za jízdy se bát nemusíte. Stačí za něj ale na pár vteřin zatáhnout, a systém začne fungovat jako nouzová brzda.

Klepněte pro větší obrázek

Spolupracuje s ABS a dalšími elektronickými systémy. Díky tomu začne brzdit všemi koly - ne jen zadními, jak činí při běžném užití. Možná je obtížné představit si, při jaké situaci byste tento ruční způsob použili raději, než klasický pedál. Je ale důležité o této možnosti vědět.

Náročnější servis

Zatímco ruční brzda pracuje na čistě mechanickém principu, k servisu zadních brzd či samotného systému té parkovací už potřebujete laptop - diagnostiku. Vlastně jako skoro na cokoli v dnešních vozech...

Přes diagnostiku je někdy nutné parkovací brzdu uvést do servisní polohy. Tehdy se pakny maximálně uvolní a mechanik může vyměnit například brzdové destičky. Ne vždy se jedná o bezproblémový proces a hlavně jde o úkon navíc a další věc, kterou si šikovný domácí mechanik v garáži bez příslušného softwaru neudělá. 

Podívejte se termální kamerou na to, jak se v provozu zahřívají brzdy

Podívejte se termální kamerou na to, jak se v provozu zahřívají brzdy

Pokud je auto zcela vybité a vy s ním nouzově potřebujete pohnout, některé vozy jinou než softwarovou verzi řešení nenabídnou. Naštěstí je stále dost takových, které lze manuálně odbrzdit či naopak zabrzdit zatočením pákou, typicky umístěnou pod řidičovou sedačkou.

Nebezpečí poruchy

Právě složitější systém je pochopitelně náchylnější na jakékoli poruchy. Ne tak výjimečně se tak stává, že vůz zůstane stát byť s jednou zablokovanou parkovací brzdou. Auta s elektrickou parkovací brzdou také řidiči neumožňují její mechanismus šetřit.

Hrůzná nehoda dvou BMW: M4 selhaly brzdy na závodním okruhu

Hrůzná nehoda dvou BMW: M4 selhaly brzdy na závodním okruhu

Chcete na absolutně rovné ploše zaparkovat jen na zařazenou rychlost či režim Park u automatické převodovky? Většinou máte smůlu - elektrická parkovací brzda se stejně zatáhne.

V zatáčce si nepomůžete

S tlačítkem si na zasněžené cestě, když vám začne ujíždět přední náprava, nepomůžete. Nelze vyvolat prudké přetočení jako u ruční brzdy, které dokáže zkušený řidič proměnit v záchranu situace.

Ochuzení o tuto možnost vadí i u sportovních vozů. Nemluvíme teď o pubertálním otáčením se "přes rukáv" na parkovišti u nákupního centra, ale spíše o tu možnost. Vždyť malý hot-hatch si před prudkou "vracečkou" o zatáhnutí ruční brzdy přímo říká.

Minitest Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4: Jediné svého druhu?

Suzuki Vitara 1.0 BoosterJet 4x4 (minitest)

Na kombinaci litrového tříválce a pohonu všech kol jenom tak nenarazíte. Suzuki Vitara se takto nabízí výhradně ve výbavě Premium za 490.900 Kč a jde o vůz, který byste rozhodně neměli přehlížet.

19.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 45 příspěvků
TEST BMW X4 M40d/240 kW: Začnu mít konečně rád crossovery?

BMW X4 M40d

Projet se v nejvýkonnější naftové X4 někde na riviéře, prskali bychom nad jejím podivným designem. Když ale máte na silnicích kalamitu a objevíte její zábavně naladěnou čtyřkolku, máte Vánoce i v únoru.

17.  2.  2019 | Miro Mihálik | 23 příspěvků
Minitest Škoda Superb 1.5 TSI ACT DSG: Je to o úhlu pohledu

Škoda Superb 1.5 TSI ACT (minitest)

Nový motor, stejný výkon. Změnila se nějak základní Škoda Superb s jednotkou 1.5 TSI?

15.  2.  2019 | Vladimír Kadera | 94 příspěvků