Tipy a triky: jak jezdit na dálnici

Provoz na některých zahraničních dálnicích je ještě hustší než u nás. Platí to zejména o Německu, kde se řidiči za poslední léta podstatně zhoršili; jedou stále v levém pruhu, ačkoliv ten pravý bývá volný. Německý autoklub ADAC připravil svým krajanům několik rad, které mohou být užitečné kdekoliv na světě.
Tipy a triky: jak jezdit na dálnici

Jestliže se nezařadíte při vjezdu na dálnici dříve, než dosáhnete konce zrychlovacího pruhu, nezastavujte. Je lépe projet přes bílou čáru, zrychlovat v odstavném pruhu a zařadit se odtud. Pokud náhodou vjedete do nesprávného směru, musíte pokračovat. Trestné je i zařadit zpátečku a couvat k nájezdu (i když se nikomu nic nestane). To už je lepší vjet raději na dělící pás.

Když se kolem vás zezadu přesune kamion a zdá se vám, že už za ním nic nevidíte, objeví se náhle jeho přívěs.

Všichni to vědí, ale málokdo se podle toho chová - jezdí se vpravo, levý pruh je pro předjíždění. Zarputilého řidiče, držícího se neustále vlevo, je třeba zahnat doprava světelným znamením, houkačka je pro případ nebezpečí.

Nikdy nedojíždějte vůz před sebou na malou vzdálenost, „na kufr“. Loudalové se často vymlouvají na brzdění z nutnosti a většinou se jim věří. Odstup má být minimálně „půl tacho“ - tedy při rychlosti např. 120 km/h je to 60 m (pro orientaci: černobílé sloupky po stranách vozovky jsou od sebe po 50 metrech).

  • Pravý pruh smí být rychlejší než levý jen za hustého provozu v kolonách při tempu pod 60 km/h, a to jen o 20 km/h.
  • Když je provoz sice hustý, ale stále ještě kolem 60 km/h, nevyjíždějte z dálnice, budete na ní pořád ještě rychlejší, než na silnici.
  • Jestliže však už dálnici opouštějí i kamiony, je vpředu opravdu husto. Jejich řidiči totiž sledují situaci pomocí vysílaček na desítky kilometrů dopředu.
  • V dopravní zácpě zachovejte jízdní pruh pro záchranáře a nevstupujte do něj.
  • Je zakázáno vytvářet třetí stopu, protahovat se kupředu po odstavném pásu, zkracovat si cestu přes odpočívadla nebo se s vozem drát dopředu.
  • Závady na vozidle přicházejí obvykle neočekávaně a naprosto nevhod. Je třeba zachovat klid, zajet na odstavný pruh co nejdále doprava a zapnout varovné osvětlení. Nenechte posádku hned vystoupit - napřed ať opustí vůz spolujezdec vpravo vpředu, pak řidič rovněž doprava, ten ať pošle posádku vzadu pravými dveřmi za svodidla a postaví 100 metrů za vůz výstražný trojúhelník.
  • K nejbližšímu telefonnímu sloupu pro nouzové volání vás zavede černý klín na sloupcích kolem dálnice.
  • Kdo chce pomoci při opravě, ať se zásadně zdržuje před vozidlem.
  • Ti, kdo jezdí po dálnici často, už dovedou číst různá znamení: náhlé mraky kouře z výfuků kamionů signalizují, že jejich řidiči řadí dolů a chystají se předjíždět. Na mokré vozovce se zrcadlí brzdová světla vozů daleko vpředu. Na výjezdech z dálnice bývá i dlažba, proto je nutné podstatně snížit tempo.
Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků