Tiptronic vs. Multitronic vs. Selespeed

Automatická převodovka je poměrně známá věc a většina z nás zná její přednosti, ale i nectnosti. Málokdo si však uvědomuje, že v průběhu několika posledních let se situace podstatně změnila.
Tiptronic vs. Multitronic vs. Selespeed

Pod pojmem „automatická“ si totiž většina z nás představí klasickou planetovou několikastupňovou (zpravidla čtyřstupňovou) převodovku s hydrodynamickým měničem, pouze doplněnou elektronikou.

Toto však už zdaleka nemusí být pravda. Přestože je stále v prodeji tento druh převodovky u většiny vozů, málokdo si uvědomuje, že „automatická“ může znamenat lepší vlastnosti, než manuální.

Jako příklad pro srovnání bych vzal Škodu Superb s převodovkou Tiptronic, Audi A6 s převodovkou Multitronic a jako poslední například Alfu-Romeo se Selespeedem. Všechny tyto vozy mají pouze dva pedály, tzn. plynový a brzdový.

Začneme nejdříve Škodou Superb. Právě tento vůz je klasickým zástupcem automatů, které známe. Jedná se o pětistupňovou planetovou převodovku s hydrodynamickým měničem. Tato převodovka je doplněna inteligentní elektronikou, která řazení přizpůsobuje aktuálním jízdním podmínkám. I když jde o opravdu moderní typ klasického automatu, najdeme u ní stále dost velké nevýhody. Těmi jsou tedy zhoršení jízdních vlastností, tzn. nižší maximální rychlost a pomalejší zrychlení a větší spotřeba paliva, což samozřejmě znamená i horší emise. Tento typ převodovky je mezi „automaty“ stále nejběžnější a je to především proto, že náklady na jeho výrobu jsou oproti ostatním druhům menší a tento typ je už také díky mnoho desetiletí používání velmi spolehlivý.

Klepněte pro větší obrázek

Přejdeme k Audi A6. I když se tento vůz nabízí s převodovkou Tiptronic, která je v podstatě ta samá jako u Škody Superb, můžeme si k určitým motorům objednat i převodovku Multitronic. Název se zdá podobný, ale jde o něco naprosto nového. Základem je dvojice řemenic s proměnlivým průměrem, mezi nimiž je umístěn řemen z ocelových lamel. Tato převodovka je tzv. „bezestupňová“ díky tomu, že je teoreticky možné dosáhnout nekonečně velkého množství převodových stupňů díky plynulé změně průměru řemenic. Tento systém byl až donedávna doménou skútrů a v Japonsku vyráběných miniautomobilů. Poprvé se objevil v 60. letech u malého vozu Daf Variomatic. Díky vývoji techniky se vyřešila otázka životnosti řemenu a přenesení velkých výkonů, proto dnes tento systém můžeme najít i v běžných vozech.

Klepněte pro větší obrázek

Nejdříve to byla malá Micra N-CVT a dnes se tento systém nastěhoval i třeba do vozů značek Audi nebo třeba Subaru. Při jízdě s tímto systémem je specifické to, že se otáčky při stejné poloze plynového pedálu téměř nemění, tzn. že při zrychlování ze 60 – 100 km/h točí motor stále 2500 ot/min. (příklad). U těchto převodovek je ale i možnost sekvenčního řazení. Je to díky tomu, že mají předprogramovány „virtuální převodové stupně“, takže řidič řadí pouze posouváním řadicí páky v jednom směru. Výhodou bezestupňových převodovek je především zachování jízdních vlastností ve srovnání s manuální převodovkou a také spotřeba a tedy i emise téměř stejné úrovni. Dalším typem je převodovka typu Selespeed. Najdeme jí u vozů značky Alfa-Romeo. Zde nejde o úplný automat. Základem je sekvenční převodovka, která je zrobotizována. Řazení obstarává elektronika. V této převodovce najdeme elektronicky ovládanou klasickou spojku, hydrodynamický měnič je vypuštěn. U vozů Alfa-Romeo se tento systém nabízí i s řazením pod volantem ve stylu Formule 1. Specialitkou této převodovky je to, že při brždění si sama s meziplynem podřazuje. Samozřejmě je zde také možnost plně automatického provozu. Výhodou tohoto systému jsou opět nezměněné jízdní vlastnosti, ale mezi největší nevýhodu patří relativně vysoké výrobní náklady.

Klepněte pro větší obrázek

Přestože u všech těchto vozů máme na voliči převodovky možnost řazení standardních režimů P-N-D-R (Dsport,Dsnow…..), tak každá z nich úkon D (režim na jízdu) provádí naprosto odlišným způsobem. Těžko říci, jak dlouho se bude ještě používat typ ve Škodě Superb, ale už dnes vidíme, že tento systém je překonán.

bazar

Audi Q7 3
Rok výroby: 2011
Stav: 128 661 km
Cena: 660 000 Kč
Audi A6 3
Rok výroby: 2012
Stav: 99 405 km
Cena: 630 000 Kč
Audi A4 1,8
Rok výroby: 2008
Stav: 161 872 km
Cena: 274 000 Kč
Audi A6 2,7
Rok výroby: 2010
Stav: 189 118 km
Cena: 260 000 Kč
Audi A3 2
Rok výroby: 2010
Stav: 197 569 km
Cena: 180 000 Kč
Audi Allroad 3
Rok výroby: 2012
Stav: 97 928 km
Cena: 760 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků
Test Alfy Romeo Stelvio: Italové naučili SUV jezdit! A kde je problém?

Alfa Romeo Stelvio

První sportovně-užitkový vůz od Alfy Romeo má poctivý základ, díky kterému nabízí skvělé jízdní vlastnosti. Jak si ale stojí v dalších disciplínách?

8.  8.  2017 | Milan Lažanský | 13 příspěvků