Tip na výlet: horská silnice na Grossglockner

41 komentářů

Míla
18. července • 12:24

Byla jsem tam 5.července 2007. Silnice se otevírá ráno v 8,30 hod. - až se prohrne sníh!!! Tak pozor na ranní hodiny,abyste nečekali u závory. Jinak je to ještě krásnější než na obrázkách!! Vřele doporučuju. A svišti? Ti žerou z ruky - jablka,mrkev....ale český chleba nechtějí!

Tomík010
24. července • 19:25

Byl jsem tam pred 14 dny otestovat sveho noveho Civica ;-) Nadherne pocasi, super vyhlidky, klidne se tam necha stravit cely den, jednoznacne doporucuji...
Par fotek z moji cesty http://album.volny.cz/tomik010/browse.php?album_id=66989&browse_page=

Dzelen
24. července • 6:12

Čau lidičky, já tam byl před týdnem s Felicií. Sice jsem musel mít celou cestu zaplý topení - aby se nepřehřála, ale jinak pohoda ;-)
Je to tam nádherný, ale je potřeba chytit krásný počasí. Foto: http://www.michaljelinek.eu/001.jpg

Petr
24. července • 8:45

Byl jsem tam loni i letos na kole na zavodu Gross Glockner Koenig, fakt nadhera. Az na to pocasi, letos na hore huste snezilo... Pekny vyjezdy jsou taky na Stelvio (Stilfsterjoch), Albula pass, Bernina atd. Sv. Jure v Chorvatsku je taky pekny maso:-D (letos na jare). V srpnu se chystame do svycarska na zavod Alpen Cahllenge, tam sou 4 krasny prusmyky za sebou, to bude zazitek;-)

Jezevcik
23. července • 23:05

Jeste je take docela pekna silnice na Solden v Tyrolsku. A hlavne potom ve Francii ve Val d' Isere na Col de Iseran, ta je snad vubec nejlepsi, s jeste vetsim prevysenim, paradni i kdyz mam dojem ze mozna uzsi, ale uz si to nepamatuji moc presne. Vyjizdi az nahoru k ledovci ve Val d Isere a pak zase dolu, nekonecne labuzo.

Jezevcik
23. července • 23:06

Jo a jeste vyhoda te francouzske verze: Pusto a prazdno :-)

xXx
23. července • 21:52

Ja si vzpominam, ze jsem tam dorazil nekdy v cervnu 2003 po osme hodine vecer a sice meli oficialne zavreno, nicmene bezne se tam jezdilo a v tuto dobu uz BEZ placeni mytneho.

Alena
23. července • 19:36

Opravdu úpěkně popsané. Byli jsme tam už třikrát a je to opravdu super výlet. příští rok tam určitě pojedeme znovu. byli jsme tam okaždé v červenci a bylo úplně jiné počasí. Jednou hrozná zima a sněžilo, podruhé tak tak, ale zima a loni bylo úplně nádherně, krásně vidět slníčko, úplně super

gulo
23. července • 18:18

mozte opravit ten iink na google earth kmz file ? rad by som si ho pozrel

Freaky
23. července • 21:24

zkus
Latitude: 47° 7'27.28"N
Longtitude: 12°49'24.28"Emelo by to chodit B-]

martin
23. července • 17:24

Já mohu doporučit nejen na kole Chorvatsko - MAKARSKA - centrum riviéry - známe všichni - odtud výjezd na Sveti Jure (1.762 m), nejvyšší vrch Biokova.
Není to tak vysoko ale zase se jede od moře - nulová nadmořská výška.

Martin
6. srpna • 22:24

Taky můžu vřele doporučit, jen na kole je třeba si vybrat počasí - já sem před lety vyrazil na kole za zatažený oblohy, která se po chvíli vyjasnila a těch cca 40km do kopce sem si užil za krásnýho slunečnýho počasí a teploty přes 30°C.

Skyline
24. července • 13:49

Byl jsem tam pred dvema roky autem, vzhledem k sirce silnice, kvalitam asfaltu a neskutecnemu mnozstvi zatacek je to celkem adrenalin. Kazdopadne priroda krasna, Biokovo vypada shora jeste lip, nez z plaze. Urcite to stoji za to, cestou dolu jsme se pak zastavili pod Vosacem (tusim, ze se to tak jmenuje) a vylezli na nej - paradni vyhlede primo dolu do Makarske i nahoru na Sveti Jure.

LYŽAŘ
23. července • 17:08

Nejel jsem Grossglockner, nejkrásnější podobnou cestu jsem jel Timmelsjoch (směr z Itálie do Rakous). Byla to paráda, nahoře mě chytla BOUŘKA a pár stojících býků.B-]

neuromancer
23. července • 16:02

Připoji si k autorovu nadšení z Grossglockneru, ta silnice nemá chybu. Dlouho to byl můj nejvyšší bod dosažený autem, překonal jsem to pak až na Mount Evans v Coloradu, kde dojedete do výšky 4 307m. Pokud se budete v USA pohybovat a máte rádi vysokohorské silnice, tak vřele doporučuji. Vjezd je za 10$, po cestě uvidíte nádherné výhledy, mnoho zajímavé fauny(horské kozy, sviště atd.)

Jjuan
23. července • 23:38

No v Coloradu hlavně legendární Pikes Peak,taky má kolem 4200 - 4300m

neuromancer
24. července • 9:14

Máte pravdu, Pikes Peak je klasika, kde se jezdí i závod. Nejsem si jistý, zda je po celé délce PP asfaltová silnice jako na Mount Evans. Je pouze nepatrně nižší, než Mount Evans-nejvyšší místo v USA dosažitelné po silnici.

Jjuan
24. července • 21:44

Myslím že až na vrchol nevede asfaltka,končí se šotolinou.

Spartak
24. července • 16:32

Děkuji oběma za dobré tipy, určitě se tentokrát v Coloradu zdržíme déle než minule.

Spartak
23. července • 17:28

Můžeš mi laskavě říct kde v Col. je Mt. Evans? Minule se nám v Col. moc líbilo (jeli jsme přes Red Mount. Pass (elev. 11.018 ft), už chystáme další cestu a Tebou zmiňovanou cestu bychom rádi projeli ale nemůžu to na mapě najít. Díky

neuromancer
23. července • 18:45

Na silnici k Mount Evans se dostanete z dálnice I-70 smerem z Denveru na západ-cca 30 mil od Denveru, je to exit 240 (je to dobře označené). Silnice nahoře končí a následuje krásný výhled na Rocky Mountains z výšky 14,130 feet. Opravdu vřele doporučuji. Dále byl super i Independence Pass(12,093 feet) kousek od Aspenu.

Terpos
23. července • 15:14

By jsem také na Furka passu cca 2400m mýtné se tam neplatí ale není to tak kvalitní co se týče silnice, ale zážitek je to super. pak na rakousko-švícarsko-italských hraniciích v oblasti Ortleru je StilfserJoch 2757m ale nevím jestli a kolik se tam platí.
Ale nic proti prejezdu turecka autobusem z Rize do Erzicanu. čtyřproudová silnice vedla z nuly od moře přez dvě sedla 2700, a třetí mělo 3000.... ale v kvalitních tureckých autobusech to není ani znát, jezdí pořád 110, a člověk pozná že je výš než obvykle, tím že šofér naklimatizuje ale topí. :))

speleo
23. července • 13:28

Sem zvědavej, zda bych to vyjel a sjel s mojí Š120. To by byl hukot s tim tam vyrazit, adrenalin jaxviňa :-D B-]

Ludvik
23. července • 15:34

Z jednej na druhú stranu som v 89 išiel s mojou vtedy 3 mes. starou Ladou 1500 a ver mi, že som tam na vrchu stretol aj Škodovku. Prechod autom vtedy stál tuším 10 DM. Cestou na vrchol veru bolo aj pár zavarených aut - zhodou okolností (pokiaľ ma pamäť neklame) všetko z krajín kde najvyšší vch meria 300 m.
Skutočne ten prejazd stojí za to - akýmkoľvek spôsobom.

23. července • 13:58

Byl jsem tam v roce 96 se Š 125, před vrcholem byl už tak řídký vzduch, že jsem jel na dvojku a plný plyn a tak tak jsem vyjel nahoru, prostě už motor neměl kyslík.

Bob
26. července • 13:09

Žádný strach. Byl jsem tam v srpnu roce 1978 se Š105 ve dvou lidech a cesta byla naprosto bez problémů. Měl jsem pouze více otevřenou haubnu na motoru kvůli chlazení.

Mirda
23. července • 19:16

Byl jsem tam roku 1984 se Škodou 110R.
Kupodivu- rko to zládlo, dne ale bych měl trochu strach.

Ráďa
23. července • 15:02

Vidíš, moderní Junior by zůstal pod vrcholem:-D

Martin
6. srpna • 22:28

Spíš se obávám, že by dolů odvařil brzdy - letos se mi to s fábií 1,9 SDi podařilo v Norsku 2x :-/ A to i přes brždění motorem a krátký intenzivní brždění místo přibržďování - jen přemýšlím, kde udělali inženýři z Mladé Boleslavi chybu :-/

Madafaka
23. července • 11:09

Byl sem tam v před lety v září a taky tam padal sníh..

tajnej
23. července • 10:41

Byly sme tam zacatkem cervna. Kolem silnice 2 metry snehu, bylo to jak na bobovy draze. Vsude behali murmeltiere (svistove). Na jednom miste nejaka lavina. Zrovna to tam odklizeli, tak sme museli cekat, nez bude silnice prujezdna. Vsichni turisti tam jezdili jak pos*any, sem je predjizdel s jednadvojkou fabii f kombiku ve ctyrech lidech a plnym kufrem. Spotreba na HAS (cesta nahoru) 15l/100km 3-[ . Pulka z nas sla na Glocknera a druha pulka na Spielmanna (3027). Kvuli snehu a spatnemu pocasi ani jedna skupina nedosahla vrcholu. Na Spielmanna na chybelo par desitek metru, ale bylo to prilis riskantni. Mlha, vítr, kroupy ... pecka!

smudliky budliky
23. července • 10:39

Komu se libi GG, tomu doporucuji jeste nedalekou Nockalmstrasse. Pro me osobne jeste hezci. Vjezd 13 EUR, ne tak zasnezene hory, ale jeste vic serpentin, jeste kvalitnejsi cesta a krasnejsi priroda.

jo
23. července • 10:26

idealni silnicka na lehky sportacek :-) treba na lotuse;-)

Roman Daněk
23. července • 10:16

Já mám na tuhle trasu trochu jiné zážitky, před šesti lety jsem ji celou abslovoval na kole ;-) Z vesnice Brück (je i na mapce v článku) až na vyhlídku Franc Josef Höhe, odkud je vidět Grossglockner (my ho tenkrát neviděli kvůli mrakům).Jel jsem to na silničním kole Merida Extreme 900, kde jsem měl oproti sériové verzi menší malý tác (vpředu jsem měl převod 52 a 38 zubů) a vzadu jsem měl sedmilečko, přičemž to nejpoužívanější bylo samozřejmě to největší, které mělo myslím 27 zubů.Naštěstí s námi jelo servisní vozidlo (rodiče), které vezlo tekutiny na doplnění, jídlo atd. Pokud můžu doporučit jiným cyklistům: z Brücku, kde je mmch slušný kemp, je to na vyhlídlu Fr. Josef Höhe přes 50 km, přičemž zhruba polovina trasy je stoupání nad 10 %. Dost se tam mění počasí, takže není na škodu sebou mít pláštěnku nebo dobrou větrovku. Navíc v dlouhých sjezdech člověk hodně rychle schládne (před sjezdem doporučuji oblíct bundu s rukávy), já měl po sjezdu z nejvyššího bodu (Hochtor 2500 mnm) k odbočce na Fr. J. Hohe (asi 1900 mnm) problémy, chytly mě křeče do stehenního svalu. Musel jsem to doslova rozchodit pěšky a po kilometru jsem opět nasedl na kolo a jel dál.K těm sjezdům: bohužel se vám tam budou motat auta a věrte mi, že není mnoho rychlejšího, než kolo. Občas je dobré pustit nějakého motorkáře nebo sportovní auto, ale mě se povedlo předjet Porsche 911 Carrera (model 996) a Němec za volantem v utažených zatáčkách prostě nestíhal. Samotné brzdové třmeny jsem měl obyčejné sériovky a měnit jsem je nemusel, držely opravdu dobře. Ve většině úseků je dobře vidět i za zatáčku, ale nedoporučuji být dlouhý na brzdách, protože často nestou svodidla (pouze betonové panely, které kolem minete a letíte do neznáma). Btw.: nejvyšší rychlost podle cyklocomputeru jsem měl 84.6 km/h a to mi tehdy odstředivou silou z výpletu kol ulítly všechny 4 nacvakávací odrazky :-)Každá zatáčka má své číslo a výškové metry, takže krásně vidíte, jak stoupáte. Už si přesně nepamatuji časy, ale vím, že u kasy (cyklisté jedou zdarma) jsme byli kolem 7h ráno a do kempu jsme dorazili v po 19h večer. Celá trasa (Brück - Fr. Jos. Hohe - Bruck) byla kolem 110 km, na průměrku si dost dobře nepamatuji, ale myslím, že to bylo kolem 15 km/h.Co jsme si uvědomili až na cestě: v ČR moc takových stoupání není, trénoval jsem, co se dalo např. Šumperk - Rýmařov - Praděd - Šumperk nebo Šumperk - Červenohor. sedlo - Jeseník - Šumperk, ale pozor na výškové metry a řídčí vzduch. Nad 2000 mnm je to dost cítit, člověk na kole funí a moc kyslíku do plic nenabere...Snad někomu tyhle dojmy také pomohou, dotazy pište klidně sem do diskuze. Příští rok tuto trasu plánuji na motorce :-)

Tomáš
24. července • 10:50

Také jsem tam byl na kole.
Výše uvedené můžu vcelku potvrdit, sám jsem měl maximálku 83km/h (v horní části od Hochtoru) a pak jsem už musel přibrzdit za nějakou dodávkou. S tou extrémní jízdou dolů opatrně, mě v dolní části po cca 1500 metrech sjeté výšky praskla zadní duše ve švu - příliš rozpálený ráfek a příliš vysoký tlak (a možná nekvalitní výrobce).
Nahoru k Hochtoru trvá cesta kolem 3-6 hodin podle kondice (3 hodiny profíci, my to měli v klidu s pauzami za 5 :-) ) zpátky dole jste do 1/2 hodiny.
Pozor, výšlap na Edelweisspitze nemá těch 10-12% jako hlavní cesta z údolí, ale místy i 25% a vjezd větších aut je zakázán.
Pár fotek průměrné kvality (scanováno z 9x13 na levném scaneru):
http://www.foto-album.cz/album.asp?Id=7829

Jjuan
24. července • 21:40

S těmi procenty sklonu kopce trochu šetřete,vždyť když cesta z městěčka(vesnice?) Fusch na Hochtor měří kolem 27 km,jak je patrno na stránkách odkazovaných článkem,převýšení činí cca 1700 metrů,tak není možně, aby průměrný sklon byl 10+ %.Možná někde místy,ale převýšení na jeden km dělá zhruba 63 metrů.;-)Tudíž sklon kopce je trochu přes 6%,to není tak zlé :-))
Opravte mě jestli se mýlím a klamu

Roman Daněk
25. července • 7:29

Ono je úplně jedno, kolik procent si tady napíšeme ;-) Ti, co tam byli, ví, jaký je to kopec... Ja si do dneška pamatuji na tu krásnou ceduli, která je pár metrů za kasou, která řidiče informuje: 20 km, 14-18% stoupání .... To když jsem na tom kole viděl, tak jsem se málem otočil a jel jinam :-))

Ondras
23. července • 14:45

Díky za obsáhlý komentář a popisované zážitky. Tohle mě teda začíná taky lákat a určitě si tutu trasu zapamatuju a jednou třeba i projedu (samozřejmě na kole ;-) ). V ČR bohužel takováto převýšení nejsou, ale určitě se nedá opomenout celkem zajímavá trasa Jilemnice - Zlaté návrší (Krkonoše) - po asfaltu délka cca 20km/950m převýšení :-) zvlášť posledních 6 - 10km má také pravidelné stoupání přes 10%. Ale krásný výhled se naskytne až v samotném cíly a závěrečném úseku.

Ondřej
23. července • 4:03

Musim souhlasit s autorem, Hochalpenstraße je opravdu vyjimecny zazitek... Sam jsem tam byl, je to uz asi 10 let, tenkrat jsem jeste neridil, ale chci se tam zanedlouho vratit a protahnout trochu svoji Octavii RS (snad na Edelweißspitze neuvarim brzdy jako se s nasim starym Toledem :-P ) ... ale hlavne ty hory, ty hory jsou nadherny....!!! Pokud se tam chce nekdo z ctenaru vypravit, nedoporucuju tam jezdit v plne sezone od pulky cervence do pulky zari, kdy maji v zapadni Evrope prazdniny, to je pak jizda v kolone holandskych a nemeckych aut...

Jjuan
23. července • 0:41

Páni, jak rád bych jel nahoru,ale na kole:-P .Už jen pro ten báječný sjezd dolů:-D mňam

j.
23. července • 3:56

Vysiel som (fakt celodenna zalezitost), bolo to najvuyssie prevysenie, ake som zatial zvladol, isiel som s dvoma "borcami" na ktorych som nemal, posledne kilometre boli "cez kolena" ale stalo to za to. Pri zjazde sme predbiehali vsetko a vsade kde sa dalo, sli sme "na brzdy" (ale nie na "krew" :-), na XT spalkoch bol pozorovatelny ubytok, jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee !!!
Stalo to za to. (dnes by mi to trvalo omnoho dlhsie :-)
Skory nastup je (najma za sucasnych teplot) nutny, inac Vas slnok poriadne potrapi. Cyklisti nie su jedini, co to robia po svojich, ja som zazil aj lyziara na cestnych lyziach.

Doporučujeme

Články odjinud