Tip AutoRevue: vydejte se na Chodov za legendárním Mercedesem

Před tím autem se rozbuší srdce i naprostému motoristickému ignorantovi. Má ohnivě rudý lak a impozantní pneumatiky. Pod kapotou bije výkonný osmiválcový motor. A jak bije! Když ho pro nás představitelé showroomu nastartovali, málem jsme nadskočili…

To je Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG. Tedy abychom byli úplně přesní, na pražský Chodov do showroomu Mercedesu dorazila jeho věrná replika. Bude zde k vidění do 30. října. Upozorňuje na to, že značka AMG slaví 45 let.

Tenhle závodní sedan se proslavil před 41 lety ve vytrvalostním závodě 24 h Spa-Francorchamps před 41 lety. Jezdci Hans Heyer a Clemens Schickentanz s ním nastoupili do vytrvalostního závodu v belgických Ardenách. Proti němu stály vozy Alfa Romeo, BMW, Chevrolet, Ford a Opel.

A stal se zázrak: hned při svém prvním startu protnul 300 SEL 6.8 AMG cílovou čáru jako druhý a zvítězil ve své třídě. Tím se stala společnost z Affalterbachu, založená v roce 1967, přes noc světoznámou.

Zrodila se legenda AMG na závodní dráze.

Jako technický základ pro rychlý závodní vůz AMG posloužil typ Mercedes-Benz 300 SEL 6.3. Ten byl ve své době nejrychlejším německým sériově vyráběným vozem. Stuttgartská luxusní limuzína byla se svým motorem V8, který ze zdvihového objemu 6,3 litru mobilizoval nejvyšší výkon 184 kW/250 k a maximální točivý moment 500 N.m, neskutečně rychlá.

Společnost AMG zvýšila výkon velkého osmiválce v závodním provedení četnými opatřeními, jako například zvýšením zdvihového objemu na 6,8 litru, „ostřejšími“ vačkami, většími sacími ventily, upravenými ventilovými vahadly a písty, na vynikajících 315 kW/428 k; točivý moment vzrostl na 608 N.m.

Na závodní dráze tak bylo možné dosáhnout nejvyšší rychlosti 265 km/h, sériově vyráběný sedan „uměl“ 221 km/h.

Další úspěchy však zůstaly neobyčejnému automobilu upřeny. Důvod spočíval ve změně předpisů, která od roku 1972 zavedla v mistrovství Evropy cestovních vozů limit pro maximální zdvihový objem 5,0 litru – to bylo příliš málo pro velkoobjemový motor AMG V8 s atmosférickým plněním.

Více o vozech značky AMG v sobotu...
Minitest Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI DSG: Lepší než originál

VW Golf Sportsvan (minitest)

Ač se označení „sportující van“ může zdát hodně přitažené za vlasy, minimálně ve srovnání se stejně velkými crossovery a ve spojení s motorem o výkonu 150 koní to zase není takový nesmysl.

včera | Miro Mihálik | 34 příspěvků
TEST Lexus LC 500: Socha na kolech, precizní řidičský nástroj. Má chybu?

Lexus LC 500

Velké kupé od Lexusu má být dokonale vybroušeným, mistrovským dílem japonského automobilového průmyslu. Pro nás je ale podstatný i fakt, že má naprosto úchvatný pětilitrový osmiválec bez přeplňování!

19.  7.  2018 | Milan Lažanský | 52 příspěvků
TEST Volvo XC40 D4 AWD: Mistr prvního opojení

Volvo XC40 D4 AWD

Na rozdíl od modelů XC60 a XC90 je nové Volvo XC40 postaveno na platformě CMA, určené pro kompaktní vozy. Narostlo však do takových rozměrů, že jedna ze stálic nabídky může přestat dávat smysl.

17.  7.  2018 | Jan Mička | 34 příspěvků