Tikající bomba: 20 % řidičů s vadou zraku jezdí často bez brýlí

Zhruba jedna pětině těch řidičů, kteří nosí v běžném životě dioptrické brýle, nebo kontaktní čočky, vyjíždí často na silnici bez nich. Buď proto, že si brýle zapomněli, anebo zapomněli nasadit kontaktní čočky. Že se stávají velkou hrozbou provozu, je nabíledni.
Tikající bomba: 20 % řidičů s vadou zraku jezdí často bez brýlí

Kolik dopravních nehod je zaviněno špatným zrakem řidič? Podle Romana Budského, vedoucího BESIPu i nového šéfa Dopravní policie Tomáš Lercha, statistika nehod, které byly zaviněny špatným zrakem řidič, neexistuje. Ani u nás, ani v zahraničí.

„Řidič, který přehlédl večer dopravní značku, protože trpí nějakou oční vadou, při výslechu po nehodě většinou uvede jiný důvod, protože si nechce přidělávat problémy,“ míní Roman Budský.

Od loňského roku sice existuje zákonná povinnost lékaře hlásit vadu zraku u pacienta, který vlastní řidičský průkaz, neexistuje však žádná centrální evidence, kde by si to dopravní inspektoráty, police, či jiné instituce mohly ověřit.

Paradoxně tak může řidič s některou z hlavních vad vidění jezdit i 42 let, aniž by musel navštívit lékaře. Povinná je zdravotní prohlídka v 18 letech při prvním možném termínu získání řidičáku, potom až v 60 letech.

Přitom k velkému počtu zhoršení zraku, tzv. pozdní krátkozrakosti, dochází mezi 19 až 25 lety.

„V případě, že uchazeč o řidičák byl na prohlídce v 18 letech, do 19 let složil zkoušky a zrak se mu začal zhoršovat až poté, nic ho nedonutí, pokud se nerozhodne on sám, aby vyhledal odbornou péči,“ zdůrazňuje Roman Budský.

Vedle klasické krátkozrakosti, nejtypičtější oční vady, se vyskytuje především dalekozrakost, astigmatismus, nebo poruchy binokulárního vidění (každé oko samostatně vidí dobře, ale spolu oči „nespolupracují“).

 

Špatná korekce zraku se rovná požití alkoholu, či jiné návykové látky. To je hodnocení Ivany Urválkové z Mezinárodního sdružení optiků a optometriků.

 

U starších řidičů se postupem let projevuje stařecká vetchozrakost, kterou podle optometrika Matěje Skrbka není vadou v pravém slova smyslu. Vetchozraký řidič však může mít potíže přečíst, či vůbec rozpoznat údaje na přístrojové desce. Nemusí tak například vůbec zjistit, jakou rychlostí ve skutečnosti jede.

To vše je podle něho důvod, proč se letos BESIP, Dopravní policie a Sdružení optiků rozhodli ke společné akci, při které budou mít řidiči možnost dobrovolně si nechat vyšetřit zrak na mobilních stanovištích.

Měření zraku se bude provádět postupně celkem na 18 místech celé České republiky (poprvé 22. dubna v Bosonohách) v rámci kontrolních akcí policie.

„Policie nemá ze zákona povinnost měřit kvalitu zraku řidičů, rozhodnutí bude ponecháno zcela na jejich vůli,“ upozorňuje Tomáš Lerch za policisty.

Klepněte pro větší obrázek
 
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků