Tikající bomba: 20 % řidičů s vadou zraku jezdí často bez brýlí

Zhruba jedna pětině těch řidičů, kteří nosí v běžném životě dioptrické brýle, nebo kontaktní čočky, vyjíždí často na silnici bez nich. Buď proto, že si brýle zapomněli, anebo zapomněli nasadit kontaktní čočky. Že se stávají velkou hrozbou provozu, je nabíledni.
Tikající bomba: 20 % řidičů s vadou zraku jezdí často bez brýlí

Kolik dopravních nehod je zaviněno špatným zrakem řidič? Podle Romana Budského, vedoucího BESIPu i nového šéfa Dopravní policie Tomáš Lercha, statistika nehod, které byly zaviněny špatným zrakem řidič, neexistuje. Ani u nás, ani v zahraničí.

„Řidič, který přehlédl večer dopravní značku, protože trpí nějakou oční vadou, při výslechu po nehodě většinou uvede jiný důvod, protože si nechce přidělávat problémy,“ míní Roman Budský.

Od loňského roku sice existuje zákonná povinnost lékaře hlásit vadu zraku u pacienta, který vlastní řidičský průkaz, neexistuje však žádná centrální evidence, kde by si to dopravní inspektoráty, police, či jiné instituce mohly ověřit.

Paradoxně tak může řidič s některou z hlavních vad vidění jezdit i 42 let, aniž by musel navštívit lékaře. Povinná je zdravotní prohlídka v 18 letech při prvním možném termínu získání řidičáku, potom až v 60 letech.

Přitom k velkému počtu zhoršení zraku, tzv. pozdní krátkozrakosti, dochází mezi 19 až 25 lety.

„V případě, že uchazeč o řidičák byl na prohlídce v 18 letech, do 19 let složil zkoušky a zrak se mu začal zhoršovat až poté, nic ho nedonutí, pokud se nerozhodne on sám, aby vyhledal odbornou péči,“ zdůrazňuje Roman Budský.

Vedle klasické krátkozrakosti, nejtypičtější oční vady, se vyskytuje především dalekozrakost, astigmatismus, nebo poruchy binokulárního vidění (každé oko samostatně vidí dobře, ale spolu oči „nespolupracují“).

 

Špatná korekce zraku se rovná požití alkoholu, či jiné návykové látky. To je hodnocení Ivany Urválkové z Mezinárodního sdružení optiků a optometriků.

 

U starších řidičů se postupem let projevuje stařecká vetchozrakost, kterou podle optometrika Matěje Skrbka není vadou v pravém slova smyslu. Vetchozraký řidič však může mít potíže přečíst, či vůbec rozpoznat údaje na přístrojové desce. Nemusí tak například vůbec zjistit, jakou rychlostí ve skutečnosti jede.

To vše je podle něho důvod, proč se letos BESIP, Dopravní policie a Sdružení optiků rozhodli ke společné akci, při které budou mít řidiči možnost dobrovolně si nechat vyšetřit zrak na mobilních stanovištích.

Měření zraku se bude provádět postupně celkem na 18 místech celé České republiky (poprvé 22. dubna v Bosonohách) v rámci kontrolních akcí policie.

„Policie nemá ze zákona povinnost měřit kvalitu zraku řidičů, rozhodnutí bude ponecháno zcela na jejich vůli,“ upozorňuje Tomáš Lerch za policisty.

Klepněte pro větší obrázek
 

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 163 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

včera | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků