Ticho je nepřítel, řekli inženýři Audi a vymysleli zvuk pro elektromobil

 Ticho je nepřítel, řekli inženýři Audi a vymysleli zvuk pro elektromobil

Technici a inženýři Audi vstoupili na dosud neprobádané území. Hledali zvuk, který by se nejlépe hodil k prototypu „nehlučného“ sportovního elektrického Audi R8.

Na čas se proměnili v muzikanty. Při hledání toho správného zvuku totiž používali i hudební nástroje, hlavně elektrické klávesové, a mixážní pulty.

Cíl byl jasný: zajistit, aby chodci ve městě byli včas varováni, když by se k nim blížil elektromobil. Elektrické motory jsou totiž na rozdíl od těch klasických tiché, pohybující se vozidlo je tak v nízkých rychlostech neslyšné. 

"Museli jsme přesvědčit mnoho lidí, že potřebujeme vyvinout něco zcela nového, než jsme se do toho mohli pustit,“ řekl zvukový inženýr a skladatel Rudolf Halbmeir. Ten se na vývoji podílel společně s týmem svých spolupracovníků, mezi nimiž byli i Axel Bombach a Lars Hinrichsen.

A výsledek? 

Přišli s umělým zvukem, který místy připomíná „kňourání“ a „bzučení“ smíchané s nízko položeným „vrčením“. Podle záměru tvůrců by ten zvuk měl evokovat „předení“ motoru. 

Zvuk je přenášený reproduktorem umístěným na podvozku. Ale to jen do okamžiku, než vůz dosáhne rychlosti 30 km/h. Pak se auto „odmlčí“.

Inženýři Audi to zdůvodnili tím, že při vyšší rychlosti pneumatiky už vydávají dostatečně velký hluk přitahující pozornost.

Americká novinářka Christina Rogersová v této souvislosti přišla se zajímavým postřehem. Zvuk, který vymysleli specialisté automobilky Audi, se jí zdál povědomý. „Chvíli jsem nad tím hloubala a pak jsem na to přišla. Možná mne na to navedlo i jméno toho auta - e-tron. Ano, už jsem ten zvuk slyšela ve filmu Tron,“ řekla.

Jestli měla pravdu, si můžete ověřit na druhém videu, na němž je krátká sekvence z filmu Tron.

Je třetí kolo k něčemu? Test skútru Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity 125

Yamaha Tricity je v podstatě běžný městský skútr, který ale díky své koncepci nabízí řadu výhod. Můžete ho řídit i s běžným béčkem nebo řidičákem A1, nabízí extra porci stability navíc a může ho tak řídit i naprostý začátečník. Navíc, ze semaforů odjedete vždy jako první a ve finále nabízí i nejnižší cenu ze všech tříkolových skútrů.

25.  6.  2017 | Michal Žďárský | 10 příspěvků
Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Test: Který nosič na kola koupit? Vyhněte se upevnění na víko zavazadelníku

Na dovolenou si velká část motoristů bere i své bicykly. Pokud je nechcete převážet na střešním nosiči, zbývá řešení v podobě upevnění nosiče na víko zavazadelníku či na tažné zařízení. Švýcarský autoklub otestoval obě varianty na různých modelech.

18.  6.  2017 | Milan Lažanský | 33 příspěvků
Test: VW Golf GTI je i po faceliftu nejlepším hot-hatchem všedních dnů...

Volkswagen Golf GTI (2017)

Nedávný facelift Volkswagenu Golf se dotkl i verze GTI. Vyzkoušeli jsme základní variantu s manuální převodovkou.

15.  6.  2017 | Milan Lažanský | 44 příspěvků