Think City: elektrické řešení pro Londýn

Vysokými daněmi zatížený provoz v britské metropoli dává vzniknout bizarním řešením. Tím nejnovějším je vůz Think City.

Malé elektromobily se budou na letošním autosalonu v Londýně těšit velkému zájmu . A na britském trhu jich je k dispozici celá řada. K jejich rozšiřování napomáhají opatření místních úřadů, které vjezd do centra metropole zatížily daní a plánují budovat přímo na ulicích dobíjecí stanice. Za vjezd do středu Londýna zaplatíte 8 liber za den, ale elektromobily jsou od tohoto poplatku osvobozeny. Zdá se, že podobný systém bude inspirací dalším, zejména evropským metropolím, přetíženým provozem a smogem. Mezi nejsilnější hráče na poli distribuce elektromobilů patří společnost Nice Car Company, která nyní nabízí několik vozů a v Londýně hodlá představit model Think City, který by měl být prvním elektromobilem na světě, jenž prošel nárazovými testy a certifikací k provozu na dálnicích.

Think City ve městě zvládne urazit na jedno nabití trasu asi 200 km a na dálnici dosáhne rychlosti 105 km/h. Lehký vůz pro ujetí vzdálenosti 10 000 mil (více než 16 000 km) spotřebuje elektřiny za 100 liber a je z 95% recyklovatelný. Doplnit baterie z 20 na 80% by mělo trvat jen čtyři hodiny. Představitelé společnosti o něm v reakci na některé konkurenty na britském trhu mluví jako o „moderním městském voze“, nikoli o nějakém „podvýživeném vozíku na kolech“. Model City ale nebude na prodej ještě alespoň rok.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Cílem výrobce je nabízet skutečně bezpečné auto, jež bude vyhovovat všem přísným požadavkům evropské a americké legislativy. Proto se v jeho základní výbavě objeví ABS, airbagy či předpínače čtyřbodových bezpečnostních pásů. Ke komfortu přispívají standardně montované centrální zamykání, posilovač řízení, elektrické topení a elektrické ovládání oken a zrcátek. V seznamu příplatkové výbavy se objeví také klimatizace, prosklená střecha, rádio s technologiemi CD, MP3 či Bluetooth nebo litá kola. Vůz je specifikován jako 2+2 a z převážné části je vyroben z recyklovatelných materiálů. Většina karosářských dílů je z pružných plastů (pro městský provoz ideálních), jež jsou probarvené, tudíž nelakované, což je vhodnější pro jejich pozdější recyklaci. Akumulátory se po skončení životnosti vrací k výrobci na repasi. Pojišťovací společnosti jsou údajně připraveny taková auta na sazbách zvýhodnit o 30 až 50%.

Sériová výroba modelu Think City se rozběhne letos v Norsku. Společnost Think, která kdysi patřila Fordu, se zabývý vývojem a výrobou elektromobilů již 17 let a například v domácím Norsku dnes jezdí asi dvanáct stovek jejích výrobků. Nové City je již šestou generací a denní produkci by mělo zvýšit ze současných zhruba čtyř až na dvacet aut. Stávající továrna v Aurskogu poblíž Osla údajně zvládne za rok vyrobit 10 000 vozů, v dvouletém plánu je však výstavba dalších závodů v USA, Evropě a Asii. 

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Automobilka Think na letošním autosalonu v Ženevě oznámila navázání spolupráce s investorem General Electric a americkými producenty lithiových akumulátorů A123 Systems a EnerDel. Do Británie dováží vozy Think společnost Nice Car Company, jež se publiku představila na londýnském autosalonu před dvěma lety. Na stánku Nice se letos objeví také pětimístný vůz Ze-0, navržený v Evropě a vyvinutý a vyráběný v Číně, který se bude prodávat za ceny srovnatelné s vozy nižší střední třídy a na jedno nabití urazí asi 110 km. Představí se zde také dvoumístný MyCar, navržený Giugiarem a vyráběný v Hong Kongu. Ten dosáhne rychlosti 70 km/h a na nabití ujede necelých 70 km. Na stánku Nice budou k vidění i Mega City prodávaný od roku 2006 a Fiat 500, přestavěný na plně elektrický provoz. Ve formě studií se představí Super Light Concept, výsledek vývoje univerzity Cranfield, a elektromobil Fiat Doblo Van.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

včera | Michal Žďárský | 3 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků
Test Suzuki Swift SHVS: Tady elektromotor rozhodně dává smysl!

Suzuki Swift SHVS

Naší recenzí prošla nová generace Suzuki Swift. Vyzkoušeli jsme ji v mild-hybridní variantě.

4.  10.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků