The Fourth American Day – Luštěnice 2005

Jako jeden z účastníků jsem se zůčastnil srazu amerických vozů v Luštěnicích u Mladé boleslavi. Cadillac klubu jsem přivezl cenu do tomboly a domů doprovodil Elvise s novým vozem. Byl to náročný výlet plný nehospodárného pálení benzínu, ojíždění pneumatik a pohledu na zastaralé, neekologické vozy. Prostě paráda!
The Fourth American Day – Luštěnice 2005
Seznam kapitol
  1. Sraz US cars slovem
  2. Sraz US cars obrazem

Tak bombastické shrnutí bychom měli, ale slušilo by se jistě také vysvětlit, o co skutečně šlo. Český klub majitelů amerických automobilů spolu s Cadillac klubem společně uspořádali sobotní sešlost majitelů a příznivců amerických automobilů. Přijelo kolem tří set amerických vozů všech myslitelných typů a ročníků. Program byl skutečně bohatý, takže si každý našel něco, co jej zajímalo.

Můj výlet začal o něco dříve. Už ve čtvrtek odpoledne jsem se v Brně mohl kochat dárkovým certifikátem na dvě letenky do New Yorku od Student Agency, hlavní cenou sobotní tomboly. Ještě ve čtvrtek jsem musel oslavit narození kamarádova dítěte a páteční odjezd se tedy musel o něco posunout. Každopádně kolem čtvrté hodiny jsme se konečně dostali do areálu, který byl téměř celý prázdný a mohli se nerušeně kochat pohledem na pracující členy obou pořádajících klubů. První skalní srazoví bojovníci se začali objevovat kolem půl sedmé a my s nimi tedy zasedli a v družném hovoru jsme zůstali asi do čtyř hodin do rána, kdy jsme s úžasem zjistili, že už není ani s kým, ani co pít. Páteční večer byl klasickou esencí srazů: Setkáním stejně postižených jedinců.

Ráno nás probudilo country. Ne, že bych je neměl rád, ale bylo to velmi brzo. Nálada se mi ovšem zvedla v momentě, kdy jsme zasedli do hospody zvané Cadillac a začli pozorovat radostné majitele amerik, jak se štosují při vjezdu do areálu. V klasické přehršli Camar a Firebirdů se semtam objevil zajímavý kousek a upřímně jsem byl velmi rád za to, že se pohybují auta a ne já. Navíc napravovat si kocovinu za bublání osmiválců je velice příjemné.

V momentě, kdy se přestával točit svět, začla se točit auta. Nejprve se mezi kužely propletla slepenina dvou VW Passat a chlapci vevnitř ukázali, co se dá projet, když máte v autě dva volanty. Pak začla jízda zručnosti. Ta byla přehlídkou téměř sezutých pneumatik a nedokonalých přetáčivých smyků. Až do momentu, kdy se do toho vložil Marek z Cadillac klubu s ukořistěným camarem třetí generace. Následovalo sice dalších pár jalových jízd, ale diváci už konečně pochopili, zač je toho muscle car. Je škoda, že se nepředvedli majitelé zajímavějších sportovních kousků, on sice Cadillac Fleetwood mezi kuželama vypadá majestátně, ale Corvette je Corvette. Také jsem nepochopil, co na scéně dělal Ford Cougar, což je auto jen stěží popsatelné jako klasika, nebo amerika. No ale chybička se vloudí a netřeba to dále rozvádět.

Poté následoval burnout. On to sice nebyl burnout, ale drifty ale to je jedno, drifty jsou teď v módě a burnout zní tajemněji. Každopádně pohled na dvě stará coupé Buick, která se roztančila a naházela mi do objektivu spoustu prachu stál za to a bylo vidět, že když se chce, všechno jde a hlavně že zadní náhon s tuhou nápravou je sice anachronismus, ale taky nádherná hračka. Nehledě na to, že ta auta byla úžasná i když měla k dokonalému stavu hodně daleko.

Po obědě následoval další bod programu, což byl sprint na 200 metrů. Delší rovinka v areálu není, takže to prostě jinak nešlo. Policista ve stylovém oblečku organizoval starty a lidé natlačení na velice chatrný plůtek se mohli kochat řevem poctivých motorů. Na sprintech se ukázalo hodně zajímavých vozítek a rozeřvalo dostatek zajímavých výfuků. Byla to veskrze multimediální zábava plná krásných křivek karoserií, odlesků chromu, řevu V8 a vůně benzínu a spálených gum. Pravda, to trošku přeháním, protože nezávodily jen klasické sporťáky, ale síly si měřili kupříkladu i majitelé dodávek. A zase se tam připletl ten Cougar a dokonce i BMW Z3. Nepochopil jsem proč, ale nejsem děd Vševěd, takže to nechám laskavému čtenáři jako námět k přemýšlení.

Po sprintech byl konečně čas pořádně se porozhlédnout po place a nafotit nějaké ty krasavce. Nebudu se pokoušet o nějaký komplexnější a objektivní pohled, ale popíšu vám jen ta auta, která mě skutečně hodně zaujala

  • Začít musím nádherným Cadillacem z roku 1953, jež vypadal, jako by právě vyjel z továrny a přitom se jednalo o auto v původním stavu. Toho času na prodej za nějakých 450 000 korun.
  • Objevily se také dva předválečné kousky a také tento.
  •  Z novějších stojí jistě za zmínku úžasně vypadající opršelý Caddy o kterém se všichni shodli, že stačí dát do pořádku mechaniku a zakonzervovat ten lak-nelak a je to auto jak má být. Pak jeho kolegu v úžasně jedovaté barvě.
  • A také Lincoln Continental convertible, stejný model s úžasně řešenými dveřmi, ve kterém byl zavražděn John Fitzgerald Kennedy.

Čas odjezdu se blížil a já se domluvil s amerikanofilem přezdívaným Elvis, že se s ním svezu do Pardubic a pak budu pokračovat už sólo až na Moravu. Jenže král rock and rollu toho dne kupoval auto. Splnil si svůj sen a pořídíl si pořádný Cadillac, Eldorado 1979, které mu neskutečně dobře pasuje k pleti. Euforie z první jízdy se přenesla i na nás a vědění, jak špatně a přitom příjemně se mu ten večer bude usínat nás neopustilo po celou dobu naší zpáteční cesty. Byl to vydařený výlet...

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Sraz US cars slovem
  2. Sraz US cars obrazem

bazar

VW Caddy 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 138 044 km
Cena: 320 000 Kč
VW Golf Plus 1,6
Rok výroby: 2010
Stav: 74 189 km
Cena: 203 000 Kč
VW Touareg 3
Rok výroby: 2010
Stav: 242 522 km
Cena: 300 000 Kč
VW Golf Plus 2
Rok výroby: 2011
Stav: 142 596 km
Cena: 236 000 Kč
VW Passat 2
Rok výroby: 2012
Stav: 161 359 km
Cena: 252 000 Kč
VW Golf 1,6
Rok výroby: 2014
Stav: 84 159 km
Cena: 300 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků
Test ojetiny BMW Z4 (E85): Divoký design, ale také poctivá mechanika

Ojetina: BMW Z4

Příchod BMW Z4 způsobil po uhlazeném Z3 docela šok. Pod rozbouřenou karoserií se ale skrývá osvědčená technika. Na co si dát pozor?

12.  8.  2017 | David Rusol | 7 příspěvků