Thasos: smaragdová perla v Egejském moři

Nejeden motorista zavítá na řecké ostrovy, mezi které patří i Thasos. Co vás tam čeká nejen za volantem se dovíte z našeho cestopisu.

Tak už je to tu zas. Odporná zima a k tomu to bílé svinstvo. Abych vám trochu zlepšil náladu, podělím se s vámi o některé své zážitky z výletu na řecký ostrov Thasos a pokusím se tak přinést alespoň vzpomínku na teplé letní dny. 

Trocha historie

Thasos, který se nachází severovýchodně od pevninského Řecka, byl podle Herodota, jednoho z prvních historiků, osídlen Féničany už 700 let před Kristem. Od 5. st. př.n.l. se ostrov bouřlivě hospodářsky rozvíjel a vydobyl si přezdívku „Atény severu“. Hlavní příčinou byla tamní bohatá naleziště zlata. O sto let později ho Filip II. připojil k Makedonii a v roce 197 př. Kr. jej obsadili Římané. Jak u nich bylo zvykem, dobytá území nepustošili, ale podporovali jejich přirozený vývoj. Po skončení římské éry však následovalo dlouhé období, kdy se na Thasosu střídali různí nájezdníci, kteří se o rozvoj místní civilizace příliš nestarali. Novou příležitost získal ostrov až roku 1813, kdy se jeho majitelem stal egyptský vezír Mehmed Ali. V roce 1902 ostrov obsadili Turci, ale jijech vláda neměla dlouhého trvání. V roce 1912 byl Thasos zásluhou námořního kapitána Pavlose Kunturiotise připojen k Řecku. Z novodobé historie za zmínku stojí snad jen fakt, že kanalizace zde začala být budována až v šedesátých letech 20. století.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Někdejší metropolí ostrova byl ve vnitrozemí ležící Theologos, který je dnes skanzenem typické místní architektury a kultury. Po celém ostrově i na ostrůvcích v jeho těsném okolí nalezneme řadu starobylých klášterů, přičemž v některých z nich dodnes mniši žijí svým tradičním životem, který si nenechají žádným turistickým ruchem narušovat. Pokud splníte několik podmínek (zcela se zahalíte a nebudete fotografovat), můžete nahlédnout do kláštera Archaggelos na jihovýchodě ostrova. U cest také často narazíte na roztodivné miniaturní kapličky, zasvěcené místním svatým. Byť je pravoslaví v místních obyvatelích hluboce zakořeněno, není v rozporu s moderním stylem života. Není výjimkou, když na pláži z „tuněného“ VW Golfu nejnovější řady vystoupí pop v černé sutaně.

Mezi turisticky nejoblíbenější místa patří zvláště oblast okolo městečka Limenaria na jihu ostrova.

Motorismus

Obvod Thasosu měří necelých 100 km a právě po pobřeží vede v podstatě jediná pořádná silnice na ostrově. Hornaté vnitrozemí je dnes osídleno jen velmi řídce, ačkoli v minulosti právě sem utíkali místní lidé před nájezdníky a piráty. Uličky vesniček jsou úzké a křivolaké, všude je blízko. Ostrov bez potíží procestujete za jediný den. Tomu je přizpůsoben místní vozový park. Nejběžnějším dopravním prostředkem jsou skútry nejrůznějšího stáří a technického stavu. Díky půjčovnám, na něž narazíte na každém kroku, však začínají ostrov zaplavovat nové čínské a korejské stroje.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jako každý turista jsem byl zvědavý na to, co po výstupu z letadla spatřím. A protože jsem současně motoristický fanatik,  díval jsem se hlavně po autech. Prvním strojem, který jsem spatřil hned na přistávací ploše bývalého vojenského letiště v Kavale, byla modrá Fabia letištního personálu. Po odbavení na nás před budovou čekaly zástupy stříbrných taxíků. Snad mě ani nepřekvapilo, že to byly hlavně Superby a Octavie… Na silnicích stejně jako v případě skůtrů potkáte vše, co má kola. Nenarazíte přitom na dvě auta téže značky vedle sebe, natož stejné modely. Nelze zkrátka říci, která značka tu převládá. Potkáte zde prastaré pick-upy německé (např. Opel Kadett) a japonské (Datsun, Mazda), které máte jinde již jen pramalou šanci spatřit. Vzhledem ke stísněnému prostoru ve vesnicích zde potkáte nákladní auta jen výjimečně. Jejich úlohu zde přebírají právě zmíněné pick-upy a moderní „čtyřkolky“ s ložnou plochou (Ford Ranger, Nissan, Mitsubishi).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Je to změť vozů všech charakterů, původů a stáří, české oko potěší pohled na nové škodovky parkující snad na každém rohu. Méně už se pak srdce Čecha rozbuší při pohledu na Felicie pick-up se znaky VW namísto okřídlených šípů. Inu, myšlenky vedení koncernu VW, jehož ostatní značky zde potkáte minimálně, jsou někdy nevyzpytatelné. V arzenálu autopůjčoven nejčastěji narazíte na vozy Fiat Panda/Cinquecento/Seicento, Hyundai Atos či Daewoo Matiz, ale také na otevřené, hbité a praktické teréňáčky Suzuki Samurai/Jimny.

 Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Novelou našeho silničního zákona zpitomělý český řidič bude trochu zmatený z toho, že auta nesvítí, bohužel často ani za šera. Svědomitě jsou ale používány blinkry a klaksony. Řidiči troubí skoro stále, ať už na pozdrav nebo jen aby o sobě dali vědět. Dopravní značení je na Thasosu na podobné úrovni jako u nás. Rychlostní omezení je zřejmě jen dobrovolné, na policistu dohlížejícího na provoz nenarazíte. Potřebuje-li třeba autobusák jet v obci rychleji než 50 km/h a dojede pomaleji jedoucího řidiče, prostě krátce zatroubí a on mu uhne z cesty. Velkoryse, bez emocí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Byť se z mého vyprávění může zdát, že na silnicích panuje řádný chaos, nesetkal jsem se s žádnou opravdou krizovou situací, natož snad s dopravní nehodou. Ve stísněných uličkách vesnic se jezdí i parkuje podle aktuální potřeby a nikdo se na nikoho nezlobí. Je to zvláštní. V Česku se odnepaměti hádáme o slovíčka ve formulacích zákona o silničním provozu, přesto u nás na silnicích „tečou nervy“, hodně se bourá a umírá. Na Thasosu je to jinak. Respektují se jen základní pravidla: dávání blinkru, přednost zprava a na hlavní silnici. O zbytek se postará především empatie a naprosto samozřejmá ohleduplnost k okolním řidičům. Když někoho pustíte, nepoděkuje vám. Pokládá to za samozřejmost a příště vám to oplatí. Kdyby si tyto jednoduché principy osvojil i český řidič, vypadalo by to na našich silnicích úplně jinak. A zřejmě by ani nebylo třeba bodového systému a podobných represivních opatření…

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Rady na cestu

Řekové většinou mluví dobře anglicky, ale ti starší přeci jen raději používají němčinu, protože řada z nich pracovala (a někteří stále pracují) v Německu. Hlavní zdrojem příjmů obyvatel ostrova je samozřejmě turistický ruch. Nejčastějšími návštěvníky jsou samotní Řekové, potom Srbové, Němci a Češi. Těch tu sice není tolik, co na Jadranu, ale přesto zde češtinu slyšíte častěji, než by vám asi bylo milé. Platí se Eurem a ceny nejsou přehnané. Za půjčení skútru zaplatíte od 12 Eur a za auto od 20 Eur na den, litr benzínu stojí okolo 1 Eura. Pivo, kupodivu celkem dobré, vás v restauraci přijde asi na 2 Eura, ale v některém z místních supermarketů koupíte půllitrovou plechovku i za 60 centů. Ceny apartmánů pro dvě osoby začínají na 25 Eurech za noc. Ačkoli jsou v sezóně obchody a půjčovny všeho možného otevřené každý den až do pozdních večerních hodin, přibližně mezi 15. a 17. hodinou vás patrně nikdo neobslouží. Řekové mají „siestu“...

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jako správný motorista jsem do poslední chvíle zvažoval odcestovat na Thasos autem. Finančně to i při zohlednění silničních poplatků vychází srovnatelně s charterovou letenkou (okolo 10 000 Kč na obě cesty), náklady lze navíc snížit při obsazení auta více lidmi. Nevýhodou je cesta dlouhá 2 000 km často politicky neklidnými oblastmi. To obnáší přinejmenším dva dny tam a dva dny zpět, z nichž se několik dalších dní budete vzpamatovávat. Na rady zkušenějších jsem taktéž zavrhnul cestu na motorce (nic si s sebou nevezmete, i o to málo navíc můžete snadno přijít) i autobusem (moc spojů z Česka už dnes nenajdete, cesta je podobně dlouhá a úmorná jako autem). Pokud máte zájem o levnou letenku, je vhodné v místě vašeho bydliště kontaktovat některou cestovní agenturu, která má přehled o kapacitních přebytcích cestovních kanceláří. Můj spoj letěl z Brna v 11:00 dopoledne, na letišti v Kavale jsme byli asi za 120 minut. Cesta k trajektu trvá asi 20 min, trajekt jede do přístaviště v hlavním městě ostrova Limenas (někdy nazývaném jen Thasos) nějakých 45 min a do hodiny pak můžete být prakticky na jakémkoli místě na Thasosu. Suma sumárum – stejná doba jako po D1 z Brna do Prahy… 

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ze všech možných míst na ostrově vám doporučím návštěvu vnitrozemského, roztodivnými staveními zastavěného Theologosu a prastaré přístaviště v Aliki. Hned na břehu zátoky tam naleznete pozůstatky antických staveb, na vyvýšenině nad mořem pak rozvaliny raně křesťanských kostelů a pod nimi až hluboko do moře sestupující bývalé mramorové doly. Výlety po ostrově si nejlépe vychutnáte zpoza řidítek motocyklu nebo skútru.

 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Většinu turistů přiláká jezero poblíž osady Maries, ležící v samém středu ostrova, a s ním související vodopády. Po příchodu k „jezeru“ však narazíte na malý a nepříliš čistý rybník, kterých máme u nás plno. Pohledem na přítokový potůček pak turistu přestane lákat cesta proti proudu k „vodopádu“… Chuť si však může ihned spravit cestou do hor. Na jejich vrcholcích se nacházejí především kláštery, k nimž vedou kamenité stezky, vedoucí po úbočích vyprahlých kopců. Během výstupu se vám zjeví fantastická scenérie vysokých a ostře řezaných hor a nekonečné mořské plochy sahající k obzoru.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Nelze bohužel říci, že by Thasos byl rájem pro fanoušky dějepisu. Naproti tomu u pláží ve všech vesnicích je spousta znamenitých restaurací a barů, kde během sezóny tepe život až do svítání. Je zde sice docela draho, zato se však můžete těšit vždy na milou a ochotnou obsluhu a na kvalitní jídlo a nápoje. Až na výjimky jsou pláže a parkoviště zdarma.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Vzhledem k neúrodné, kamenité půdě zde rostou v podstatě jen olivovníky a mezi nimi se prohánějí ovce a kozy. Kromě v soli nakládaných oliv a výrobků z kozího a ovčího sýra stojí za pozornost také místní včelí med.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Thasos je ideálním místem pro turistu, který rád svoji dovolenou tráví na pláži, nejrůznějšími vodními sporty a po barech a pouze výjimečně zatouží vypravit se za pozůstatky historie a původní místní kultury. A můj názor na uzo, typickou to řeckou lihovinu? Hašlerky mám raději v podobě bonbónů…

bazar

Nissan Qashqai 2
Rok výroby: 2007
Stav: 125 143 km
Cena: 200 000 Kč
Nissan Pulsar 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: 2 174 km
Cena: 340 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2014
Stav: 36 794 km
Cena: 330 000 Kč
Nissan Qashqai 1,2
Rok výroby: 2014
Stav: 36 666 km
Cena: 399 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků