TGM a první luxusní Škodovka

Luxusní vůz vyráběla Plzeňská strojírna Škoda pod označením „Škoda-Hispano-Suiza 25/100 ks“. První vyrobený vůz byl slavnostně předán...
TGM a  první luxusní Škodovka
Luxusní vůz vyráběla Plzeňská strojírna Škoda pod označením „Škoda-Hispano-Suiza 25/100 ks“. První vyrobený vůz byl slavnostně předán 1. československému prezidentu T.G. Masarykovi dne 10. května 1926. Jedná se o první typ vozu, který se vyráběl ve spolupráci Plzeňské strojírny Škoda a mladoboleslavské automobilky Laurin&Klement a který již nenesl logo firmy L&K.

O fúzi s mladoboleslavskou automobilkou jednala plzeňská Škoda už od začátku roku 1925. Škoda Plzeň – ve své době největší zbrojovka tehdejší Rakousko-uherské monarchie - hledala po první světové válce sortiment, který by v nově vzniklém Československu nahradil stávající zbrojní produkci. Nové pole pro svou činnosti viděli plzeňští Škodováci v automobilové technice. Výsledkem byla fúze s mladoboleslavskou firmou Laurin&Klement.

Výroba vozidel se ve strojírně Škoda Plzeň přitom rozeběhla už počátkem 20. let. Zpočátku se jednalo o těžkou techniku – pancéřové vozy, tažné traktory. Výroba osobních vozů začala v roce 1924, kdy firma zahájila výrobu luxusní limuzíny na základě licence zakoupené od francouzské firmy Hispano Suiza. Protože plzeňská firma neměla vlastní karosárnu, konečný vzhled vozu dotvářely přední karosářské firmy jako byly Brožík a Jech, ale později samozřejmě také mladoboleslavská automobilka, kde bylo karosováno 29 těchto luxusních vozů.

Každý vůz byl více méně originálem zhotoveným podle přání zákazníka, o velikosti vozu vypovídá pouze rozvor (3690 mm), rozchod (1450 mm) a hmotnost – podle provedení až 2700 kg. Vůz dokázal pohybovat rychlostí až 120-140 km/h, při spotřebě „pouhých“ 18-25 l na 100 km.

Limuzína se vyráběla až do roku 1929, přičemž bylo vyrobeno pouhých 100 kusů. O tom, že se vyráběný vůz vymykal dobovým měřítkům, svědčila i jeho cena, které se pohybovala od 190 do 230 tisíc Kč. Malý vůz Škoda 422 stál v té době 38 tisíc a za velkou limuzínu Škoda 860 zákazník zaplatil zhruba 120-140 tisíc korun. Výrobce ovšem v dobových propagačních materiálech podotýkal, že auto není drahé, ale že se jedná o vůz „přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů“, zkrátka „rychlý, tichý, pohodlný, perfektní“.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

TEST Škoda Fabia edition R5: Lehká ochutnávka možností

Škoda Fabia edition R5

Civilní edice sportovní Fabie R5 v mnohém naznačuje, jak dobrá by mohla být sériová malá ostrá škodovka. Přesto se nedá zcela vyhnout myšlence, že tohle je tak trochu promarněná příležitost.

15.  7.  2018 | Miro Mihálik | 17 příspěvků
Minitest Mazda MX-5 RF: Řidičská bohyně s kovovou čepicí

Mazda MX-5 RF (minitest)

Není to zdaleka poprvé, co Mazda pro legendární roadster MX-5 nabízí alternativu s pevnou střechou. Aktuální generace na to jde dost odlišně než předchůdci.

12.  7.  2018 | Milan Lažanský | 21 příspěvků
TEST Lada Vesta SW Cross: Mnohem lepší, než by měla být!

Lada Vesta SW Cross

Přestože jsou vozy Lada na českých silnicích jako doma už celá desetiletí, potkat, nebo ještě lépe řídit nejnovější modely, není zase tak snadné. A víte co? Je to velká škoda…

10.  7.  2018 | Jan Mička | 207 příspěvků