TGM a první luxusní Škodovka

Luxusní vůz vyráběla Plzeňská strojírna Škoda pod označením „Škoda-Hispano-Suiza 25/100 ks“. První vyrobený vůz byl slavnostně předán...
TGM a  první luxusní Škodovka
Luxusní vůz vyráběla Plzeňská strojírna Škoda pod označením „Škoda-Hispano-Suiza 25/100 ks“. První vyrobený vůz byl slavnostně předán 1. československému prezidentu T.G. Masarykovi dne 10. května 1926. Jedná se o první typ vozu, který se vyráběl ve spolupráci Plzeňské strojírny Škoda a mladoboleslavské automobilky Laurin&Klement a který již nenesl logo firmy L&K.

O fúzi s mladoboleslavskou automobilkou jednala plzeňská Škoda už od začátku roku 1925. Škoda Plzeň – ve své době největší zbrojovka tehdejší Rakousko-uherské monarchie - hledala po první světové válce sortiment, který by v nově vzniklém Československu nahradil stávající zbrojní produkci. Nové pole pro svou činnosti viděli plzeňští Škodováci v automobilové technice. Výsledkem byla fúze s mladoboleslavskou firmou Laurin&Klement.

Výroba vozidel se ve strojírně Škoda Plzeň přitom rozeběhla už počátkem 20. let. Zpočátku se jednalo o těžkou techniku – pancéřové vozy, tažné traktory. Výroba osobních vozů začala v roce 1924, kdy firma zahájila výrobu luxusní limuzíny na základě licence zakoupené od francouzské firmy Hispano Suiza. Protože plzeňská firma neměla vlastní karosárnu, konečný vzhled vozu dotvářely přední karosářské firmy jako byly Brožík a Jech, ale později samozřejmě také mladoboleslavská automobilka, kde bylo karosováno 29 těchto luxusních vozů.

Každý vůz byl více méně originálem zhotoveným podle přání zákazníka, o velikosti vozu vypovídá pouze rozvor (3690 mm), rozchod (1450 mm) a hmotnost – podle provedení až 2700 kg. Vůz dokázal pohybovat rychlostí až 120-140 km/h, při spotřebě „pouhých“ 18-25 l na 100 km.

Limuzína se vyráběla až do roku 1929, přičemž bylo vyrobeno pouhých 100 kusů. O tom, že se vyráběný vůz vymykal dobovým měřítkům, svědčila i jeho cena, které se pohybovala od 190 do 230 tisíc Kč. Malý vůz Škoda 422 stál v té době 38 tisíc a za velkou limuzínu Škoda 860 zákazník zaplatil zhruba 120-140 tisíc korun. Výrobce ovšem v dobových propagačních materiálech podotýkal, že auto není drahé, ale že se jedná o vůz „přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů“, zkrátka „rychlý, tichý, pohodlný, perfektní“.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Minitest Nissan Qashqai 1,6 DIG-T: Po faceliftu s hezčí tváří

Nissan Qashqai DIG-T 160 (minitest)

Co nabízí populární crossover po faceliftu a jaká je kombinace vbrcholné benzinové motorizace s manuální převodovkou a pohonem předních kol.

16.  12.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
TEST Jeep Compass 2,0 MultiJet: Horal mezi praktičtějšími crossovery

Jeep Compass 2,0 MultiJet

Nový Jeep Compass chce na rozdíl od hranatého předchůdce více cílit na městské zákazníky a bodovat svým stylem. Přesto mezi konkurenty zůstává drsnější variantou.

12.  12.  2017 | Milan Lažanský | 2 příspěvky
Test ojetiny Škoda Citigo: Skvělé auto s jednou velkou chybou

Ojetina: Škoda Citigo 1.0 MPI

Ceny ojetých minivozů koncernu Volkswagen klesají pod osmdesát tisíc. Jak jsou na tom se spolehlivostí?

10.  12.  2017 | David Rusol | 32 příspěvků