TGM a první luxusní Škodovka

Luxusní vůz vyráběla Plzeňská strojírna Škoda pod označením „Škoda-Hispano-Suiza 25/100 ks“. První vyrobený vůz byl slavnostně předán...
TGM a  první luxusní Škodovka
Luxusní vůz vyráběla Plzeňská strojírna Škoda pod označením „Škoda-Hispano-Suiza 25/100 ks“. První vyrobený vůz byl slavnostně předán 1. československému prezidentu T.G. Masarykovi dne 10. května 1926. Jedná se o první typ vozu, který se vyráběl ve spolupráci Plzeňské strojírny Škoda a mladoboleslavské automobilky Laurin&Klement a který již nenesl logo firmy L&K.

O fúzi s mladoboleslavskou automobilkou jednala plzeňská Škoda už od začátku roku 1925. Škoda Plzeň – ve své době největší zbrojovka tehdejší Rakousko-uherské monarchie - hledala po první světové válce sortiment, který by v nově vzniklém Československu nahradil stávající zbrojní produkci. Nové pole pro svou činnosti viděli plzeňští Škodováci v automobilové technice. Výsledkem byla fúze s mladoboleslavskou firmou Laurin&Klement.

Výroba vozidel se ve strojírně Škoda Plzeň přitom rozeběhla už počátkem 20. let. Zpočátku se jednalo o těžkou techniku – pancéřové vozy, tažné traktory. Výroba osobních vozů začala v roce 1924, kdy firma zahájila výrobu luxusní limuzíny na základě licence zakoupené od francouzské firmy Hispano Suiza. Protože plzeňská firma neměla vlastní karosárnu, konečný vzhled vozu dotvářely přední karosářské firmy jako byly Brožík a Jech, ale později samozřejmě také mladoboleslavská automobilka, kde bylo karosováno 29 těchto luxusních vozů.

Každý vůz byl více méně originálem zhotoveným podle přání zákazníka, o velikosti vozu vypovídá pouze rozvor (3690 mm), rozchod (1450 mm) a hmotnost – podle provedení až 2700 kg. Vůz dokázal pohybovat rychlostí až 120-140 km/h, při spotřebě „pouhých“ 18-25 l na 100 km.

Limuzína se vyráběla až do roku 1929, přičemž bylo vyrobeno pouhých 100 kusů. O tom, že se vyráběný vůz vymykal dobovým měřítkům, svědčila i jeho cena, které se pohybovala od 190 do 230 tisíc Kč. Malý vůz Škoda 422 stál v té době 38 tisíc a za velkou limuzínu Škoda 860 zákazník zaplatil zhruba 120-140 tisíc korun. Výrobce ovšem v dobových propagačních materiálech podotýkal, že auto není drahé, ale že se jedná o vůz „přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů“, zkrátka „rychlý, tichý, pohodlný, perfektní“.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Test ojetiny Mini One: Britské retro úžasně jezdí, trápí jej ale motory

Ojetina: Mini One

Druhá generace hatchbacku mini se začala nabízet před jedenácti roky. Dnes ji v nabídce bazarů naleznete za ceny od 120 tisíc korun. Na co si dát pozor?

včera | David Rusol
Test Hondy CB650F: Slušná dávka adrenalinu pro každý den

Honda CB650F

Výkon vyčtený z technických tabulek vás neuchvátí, ale nenechte se vysmát. S touhle motorkou se vyřádíte jako s málokterou jinou. Vypadá skvěle, je dokonale ovladatelná, je za rozumný peníz a vhodná i pro začátečníky. A pokud chcete, pojede s vámi tak, že vám adrenalin bude stříkat z uší ještě hodně dlouho po tom, co ji zaparkujete doma v garáži.

17.  10.  2017 | Michal Žďárský | 4 příspěvky
Test Mercedesu třídy S po faceliftu: Vyšel návrat k řadovému šestiválci?

Mercedes-Benz S400d

Naší recenzí tentokrát prošel Mercedes nejvyšší řady s nejsilnějším vznětovým motorem, které se kdy montovaly do osobních vozů této automobilky.

13.  10.  2017 | Milan Lažanský | 10 příspěvků