TGM a první luxusní Škodovka

Luxusní vůz vyráběla Plzeňská strojírna Škoda pod označením „Škoda-Hispano-Suiza 25/100 ks“. První vyrobený vůz byl slavnostně předán...
TGM a  první luxusní Škodovka
Luxusní vůz vyráběla Plzeňská strojírna Škoda pod označením „Škoda-Hispano-Suiza 25/100 ks“. První vyrobený vůz byl slavnostně předán 1. československému prezidentu T.G. Masarykovi dne 10. května 1926. Jedná se o první typ vozu, který se vyráběl ve spolupráci Plzeňské strojírny Škoda a mladoboleslavské automobilky Laurin&Klement a který již nenesl logo firmy L&K.

O fúzi s mladoboleslavskou automobilkou jednala plzeňská Škoda už od začátku roku 1925. Škoda Plzeň – ve své době největší zbrojovka tehdejší Rakousko-uherské monarchie - hledala po první světové válce sortiment, který by v nově vzniklém Československu nahradil stávající zbrojní produkci. Nové pole pro svou činnosti viděli plzeňští Škodováci v automobilové technice. Výsledkem byla fúze s mladoboleslavskou firmou Laurin&Klement.

Výroba vozidel se ve strojírně Škoda Plzeň přitom rozeběhla už počátkem 20. let. Zpočátku se jednalo o těžkou techniku – pancéřové vozy, tažné traktory. Výroba osobních vozů začala v roce 1924, kdy firma zahájila výrobu luxusní limuzíny na základě licence zakoupené od francouzské firmy Hispano Suiza. Protože plzeňská firma neměla vlastní karosárnu, konečný vzhled vozu dotvářely přední karosářské firmy jako byly Brožík a Jech, ale později samozřejmě také mladoboleslavská automobilka, kde bylo karosováno 29 těchto luxusních vozů.

Každý vůz byl více méně originálem zhotoveným podle přání zákazníka, o velikosti vozu vypovídá pouze rozvor (3690 mm), rozchod (1450 mm) a hmotnost – podle provedení až 2700 kg. Vůz dokázal pohybovat rychlostí až 120-140 km/h, při spotřebě „pouhých“ 18-25 l na 100 km.

Limuzína se vyráběla až do roku 1929, přičemž bylo vyrobeno pouhých 100 kusů. O tom, že se vyráběný vůz vymykal dobovým měřítkům, svědčila i jeho cena, které se pohybovala od 190 do 230 tisíc Kč. Malý vůz Škoda 422 stál v té době 38 tisíc a za velkou limuzínu Škoda 860 zákazník zaplatil zhruba 120-140 tisíc korun. Výrobce ovšem v dobových propagačních materiálech podotýkal, že auto není drahé, ale že se jedná o vůz „přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů“, zkrátka „rychlý, tichý, pohodlný, perfektní“.

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

bazar

Skoda Octavia 1,9
Rok výroby: 2008
Stav: 252 737 km
Cena: 102 000 Kč
Renault Thalia 1,2
Rok výroby: 2007
Stav: 156 314 km
Cena: 56 000 Kč
Nissan Juke 1,6
Rok výroby: 2013
Stav: 53 870 km
Cena: 275 000 Kč
Skoda Octavia 2
Rok výroby: 2007
Stav: 249 235 km
Cena: 150 000 Kč
Nissan Juke 1,2
Rok výroby: 2017
Stav: nový vůz
Cena: 370 000 Kč
Renault Thalia 1,4
Rok výroby: 2006
Stav: 52 888 km
Cena: 60 000 Kč
Nabídka dalších vozů
Test Fiatu Fullback: Převlečené Mitsubishi se jeví jako správná volba

Fiat Fullback

Fiat se po vzoru Renaultu a Mercedesu také rozhodl nabízet pracovní pickup, který původně pochází z úplně jiné dílny. A rozhodl se více než správně, protože Fiat Fullback alias Mitsubishi L200 je vynikajícím pracovním pickupem. V terénu má dost potence a na silnici dostatek kultivovanosti.

22.  8.  2017 | Jiří Švamberk | 2 příspěvky
Test Renaultu Koleos: Druhý pokus je o dost lepší, ale není ozdob moc?

Renault Koleos

Tentokrát jsme se v naší recenzi zaměřili na druhou generaci Renaultu Koleos. Od předchůdce se vzdálil mílovými kroky.

17.  8.  2017 | Milan Lažanský | 4 příspěvky
Test Suzuki Ignis: Nejlevnější čtyřkolka boduje i tam, kde byste nečekali!

Suzuki Ignis

Naší recenzí tentokrát prošlo Suzuki Ignis - nejlevnější čtyřkolka na českém trhu.

13.  8.  2017 | Milan Lažanský | 34 příspěvků